History Stealing 2.0: wiem, gdzie mieszkasz

History Stealing 2.0: wiem, gdzie mieszkasz27.05.2010 14:17
Joanna Szczepaniak

W historii przeglądarki można znaleźć dużo ciekawych informacji. Chcesz wiedzieć jak łatwo ustalić ostatnio przeczytany artykuł w witrynie serwisu informacyjnego, dokładny kod pocztowy odwiedzającego czy hasła wyszukiwania wpisane do wyszukiwarki?

W historii przeglądarki można znaleźć dużo ciekawych informacji. Chcesz wiedzieć jak łatwo ustalić ostatnio przeczytany artykuł w witrynie serwisu informacyjnego, dokładny kod pocztowy odwiedzającego czy hasła wyszukiwania wpisane do wyszukiwarki?

Arturowi Jancowi i Łukaszowi Olejnikowi udało się udoskonalić technikę przeglądania historii przeglądarki do tego stopnia, że strony potrafią zdobyć masę mniej lub bardziej poufnych danych sześć razy szybciej niż dotychczaso.

„Pokaż mi kolor, a ja powiem Ci gdzie byłeś”

Tak w skrócie działa metoda History Stealing. Korzysta ona ze sposobu, w jaki przeglądarki zapisują dane, czy użytkownik już odwiedził dany link, czy też nie (zrób prosty test). Odwiedzone odnośniki mają inny kolor niż te, których jeszcze nie kliknięto. Zmiana koloru możliwa jest dzięki zmianie odwołania do arkusza stylów (CSS) dokumentu HTML, którą przeglądarka zapisuje jako atrybut w historii. Za pomocą JavaScriptu można przetestować listę stron WWW i schematy kolorów CSS, w wyniku czego możliwe jest ustalenie odwiedzonych witryn. Im dłuższa jest ta lista, tym większe jest prawdopodobieństwo trafienia.

Jak wydobywać dane z przeglądarki?

Istnieje możliwość dostania się do historii przeglądarki bez JavaScriptu. Jak? Korzystając z właściwości arkusza stylów, które pozwalają na ładowanie różnych plików graficznych tła, zależnie od tego, czy dana strona została już odwiedzona, czy też nie. Dzięki tak spreparowanym dokumentom HTML intruz może bez JavaScriptu odczytać historię, obserwując, czy konkretny obraz jest ładowany. Janc i Olejnik zintegrowali także i tę metodę w swoich testach, która według ich informacji funkcjonuje również przy wyłączonym JavaScripcie i zainstalowanych plugi-nach takich jak NoScript.

Czego dowodzą testy?

W próbach wzięło udział około 270 tysięcy internautów. 76% z nich było "podatnych" na History Stealing. Przeciętnie udawało się ustalić około 62 strony należące do najpopularniejszych serwisów internetowych. Szczególnie wiele trudu autorzy zadali sobie przy tworzeniu listy: najpierw zebrano sześć tysięcy adresów najpopularniejszych witryn, portali informacyjnych, stron dla dorosłych, sieci społecznościowych i sekcji Wikileaks. Następnie na podstawie odnośników w tych stronach przeszukane zostały podstrony, formularze i obrazy. Na stronach informacyjnych autorzy pobierali dodatkowo aktualne kanały RSS, aby w ten sposób również sprawdzać odsyłacze.

Oprócz tego dodali oni do stron hiperłącza do miejsc, w których użytkownicy zwykle podają swoje kody pocztowe (ZIP-Code) – chodzi tu na przykład o serwisy z informacjami pogodowymi. Testując różne lokalizacje w 9% sprawdzanych przypadków udało się ustalić kod pocztowy, który jednak równie dobrze mógł być kodem pocztowym miejsca planowanego urlopu. W podobny sposób za pomocą listy 10 tysięcy najczęściej używanych słów i fraz udało się zweryfikować hasła wyszukiwane w przeglądarkach Google i Bing.

Jak twierdzą Janc i Olejnik, interesującym wynikiem badania jest to, że w pewnych testach liczba rozpoznań przy wyłączonym JavaScripcie jest większa niż przy włączonym. Ich zdaniem firmy powinny wziąć to pod uwagę ze względu na bezpieczeństwo przeglądarek. Tym niemniej skuteczną ochroną jest w dalszym ciągu regularne usuwanie historii przeglądarki przy krótszych terminach przechowywania adresów w historii.

Źródło: heise-online.pl

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Kalkulator 2.0
Łukasz Jasiński
Sumo Paint 2.0
Paweł Wimmer
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.