I'm fine, thanks!

I'm fine, thanks!13.12.2008 18:00
Kira Czarczyńska

W krajach anglosaskich pytanie How are you? (jak się masz?) jest co prawda głównie tradycją niż faktycznym zainteresowaniem... ale standardowa odpowiedź Fine, thanks! (świetnie, dzięki!) rewelacyjnie pokazuje różnicę między nimi i nami. W naszym kraju z kolei standardową odpowiedzią na pytanie Jak leci? jest... A weź daj spokój.... Albo coś o całkiem podobnej wymowie.

Zjawisko ma rzecz jasna swoje naukowe wyjaśnienie, mówiące o istnieniu dwóch zupełnie odmiennych typów kultur: afirmacji i narzekania.

W krajach anglosaskich pytanie How are you? (jak się masz?) jest co prawda głównie tradycją niż faktycznym zainteresowaniem... ale standardowa odpowiedź Fine, thanks! (świetnie, dzięki!) rewelacyjnie pokazuje różnicę między nimi i nami. W naszym kraju z kolei standardową odpowiedzią na pytanie Jak leci? jest... A weź daj spokój.... Albo coś o całkiem podobnej wymowie.

Zjawisko ma rzecz jasna swoje naukowe wyjaśnienie, mówiące o istnieniu dwóch zupełnie odmiennych typów kultur: afirmacji i narzekania.

Nie trzeba mówić, którą my reprezentujemy - może jednak warto sobie uświadomić dlaczego narzekamy. Otóż robimy to w celu budowania i utrzymywania więzi społecznych - wspólne narzekanie buduje między nami zrozumienie, bliskość, empatię i pozwala się lepiej rozumieć nawzajem.

Z narzekaniem jest też jednak ten problem, że źle wpływa na narzekającego. Wywołuje negatywne emocje, a te z kolei zmniejszają naszą ochotę do wykonywania różnych zadań i do życia jako takiego. Nie są to drastyczne zmiany, ale na przestrzeni kilkunastu lat dają odczuwalne skutki zdrowotne.

Warto się więc nieco pozbyć narzekania.

Po 1: znajdź pozytywy

Masz szefa idiotę? Ale praca poza tym fajna, prawda? Robisz to co lubisz, a i płacą całkiem nieźle.

Nie pojechaliście w tym roku do Grecji? Ale ten weekend nad jeziorem sam na sam pamiętasz i długo pamiętać będziesz, no nie?

Każda sytuacja swoje dobre strony ma - trzeba się tylko nauczyć je dostrzegać, wbrew naszej kulturze narzekania.

Po drugie: przyzwyczaj się do dobrych stron życia

Naszym problemem nie jest zwykle brak pozytywów w życiu. Sęk w tym, że nawet, jeśli one są i jest ich sporo - my ich nie dostrzegamy. Skupiamy się na powodach do narzekania.

Zrób sobie listę - a w zasadzie dwie. Na pierwszej zapisz wszystko to, co wpada ci do głowy że jest "nie tak": za niska pensja, za daleko do firmy, dzieciaki kiepsko się uczą, po raz kolejny na obiad schabowe, komputer się wiesza, a pies nie rozumie idei wycierania łap po przyjściu ze spaceru. Zrobienie takiej listy będzie prościutkie, bo zgadza się z naszą naturą - wypisujemy w końcu powody do narzekania.

Druga będzie trudniejsza: do negatywów dopisz pozytywy danej sytuacji czy zjawiska. Pensja jest niska, ale za to pracujesz na pół etatu i masz więcej czasu na zabawę z dziećmi. Do firmy masz kawałek; daje ci to codziennie czterdzieści minut, które możesz poświęcić np. na naukę języka z płyt CD. Syn się kiepsko uczy, ale to można załatwić korepetycjami; za to jak rewelacyjnie pływa! Pies upaprał przedpokój, trudno - ale wybiegaliście się za wszystkie czasy.

Po 3: myśl o tym i mów o tym

Następnym razem na pytanie Jak leci? odpowiedz po prostu A całkiem dobrze, dzięki!. Na pytanie Jak tam w pracy? odpowiedz na przykład Trochę się spóźniliśmy z tym projektem, ale był tak dobry że jeszcze premię nam dali. Oczywiście odpowiadaj zawsze zgodnie z prawdą, jednak skupiając się na pozytywach życia, nie na negatywach.

Ta prosta zmiana już po kilku tygodniach da trwały efekt w postaci zmiany postrzegania świata wokół nas. Zobaczymy go bardziej optymistycznym, radośniejszym i po prostu przyjemniejszym.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.