Ile pieniędzy tracimy, siedząc na Facebooku? Włoski ekonomista mówi, że miliardy!

Ile pieniędzy tracimy, siedząc na Facebooku? Włoski ekonomista mówi, że miliardy!07.01.2015 12:25
Zdjęcie facebookowego profilu pochodzi z serwisu Shutterstock, autor: Bloomua
Marta Wawrzyn

Pewien włoski ekonomista – nie do końca na poważnie, ale jednak – wyliczył, ile pieniędzy traci naród, spędzając godzinę dziennie na Facebooku. Wyszła suma tak przerażająca, że od razu człowiek ma ochotę pokasować konta we wszystkich serwisach społecznościowych.

Moja znajoma z Twittera, która przez pięć lat aktywności w tym serwisie napisała ponad 30 tysięcy tweetów, wyliczyła kiedyś, że gdyby nie siedziała na Twitterze, mogłaby napisać w tym czasie kilka książek. Bo niby jeden tweet to nic takiego, zaledwie 140 znaków, ale już 30 tysięcy tweetów daje ponad 4 miliony znaków. Tak się składa, że owa znajoma utrzymuje się z pisania, więc takie przeliczenie nie jest całkiem bez sensu. Tak jak nie jest całkiem bez sensu to, co właśnie zrobił pewien włoski ekonomista.

Naród traci miliardy, siedząc na Fejsie

Jak donoszą Wirtualne Media, Luciano Canova, ekonomista z Mediolanu, dokonał równie prostego przeliczenia. To znaczy wziął liczbę użytkowników Facebooka we Włoszech (25 milionów), założył, że każdy z nich spędza w serwisie godzinę dziennie, a następnie wycenił tę godzinę na 10 euro, bo tyle wynosi średnia stawka godzinowa na włoskim rynku pracy.

Wyszły przerażające liczby: Włosi siedzą na Facebooku rocznie ponad 9 mld godzin, tracąc w ten sposób nawet 91,2 mld euro, które mogliby w tym czasie zarobić. Przy założeniu, że w tym czasie by zarabiali pieniądze.

Zdjęcie szefa Facebooka pochodzi z serwisu Shutterstock, autor: Kobby Dagan
Zdjęcie szefa Facebooka pochodzi z serwisu Shutterstock, autor: Kobby Dagan

Takie wyliczenia nie mają sensu, ale...

Oczywiście Włosi najprawdopodobniej nie zarabialiby w tym czasie pieniędzy, znaleźliby inną formę rozrywki, która kosztowałaby gospodarkę miliardy. Siedzieliby przez telewizorami, grali w gry albo chodzili na spacery. Sam autor, który opublikował artykuł na łamach dziennika "La Repubblica" przyznaje, że jego wyliczeń nie należy traktować zbyt poważnie. Nie cały czas spędzany na Facebooku jest zmarnowany, w końcu to też narzędzie komunikacji czy narzędzie pracy (jeśli prowadzimy fanpage'a). Nie da się w tak prosty sposób przeliczyć czasu spędzanego w serwisach społecznościowych na pieniądze.

Tak jak moja koleżanka z Twittera zapewne nie napisałaby kilku książek w pięć lat, tak włoska gospodarka nie traci ponad 91 mld euro rocznie przez Facebooka. Ale na pewno gdyby Facebook nie był dla mnie jednym z narzędzi pracy, widząc te liczby, pomyślałabym o ograniczeniu czasu, który w tym serwisie spędzam.

Luciano Canova wyliczył, że każdy włoski użytkownik Facebooka statystycznie traci rocznie 3 650 euro, siedząc na Facebooku. Nawet jeśli nie ma to realnego przełożenia ani na prawdziwe pieniądze, ani na zarobki Polaków, widząc te liczby, mam ochotę zająć się czymkolwiek innym niż Facebook. Bo w przeciwieństwie do Marka Zuckerberga wydaje mi się, że nie mam czasu czytać jednej książki tygodniowo. A może jednak mam?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.