Ile zarabia Firefox i dlaczego niedługo może zbankrutować?

Ile zarabia Firefox i dlaczego niedługo może zbankrutować?19.11.2010 11:47
Lis (Fot. Flickr/Steve Punter/Lic. CC by)
Mariusz Kosakowski

Fundacji Mozilla grożą poważne problemy finansowe. Może to uderzyć w jedną z najpopularniejszych przeglądarek – Firefoxa. Czy Mozilli zabraknie pieniędzy na rozwijanie "ognistego lisa"?

Fundacji Mozilla grożą poważne problemy finansowe. Może to uderzyć w jedną z najpopularniejszych przeglądarek – Firefoxa. Czy Mozilli zabraknie pieniędzy na rozwijanie "ognistego lisa"?

Jak co roku Mozilla opublikowała swoje zestawienie finansowe. Z przedstawionego raportu wieje optymizmem. Mozilla ma bardzo dobre wyniki jeśli chodzi o udziały na rynku internetowym, a to głównie za sprawą swojego największego darczyńcy – Google'a.

Zerknijmy do raportu.

Mozilla w 2009 r. mogła cieszyć się ze 104 mln dolarów przychodu. To aż o 34% więcej niż w 2008 r., kiedy przychód wyniósł 78 mln dolarów. Straty, jakie poniosła Mozilla w wyniku długoterminowych inwestycji, wyniosły 104 tys. dolarów - to i tak duży postęp w stosunku do 2008 r., kiedy straty osiągnęły poziom 8 mln dolarów.

Powstaje pytanie, skąd Mozilla notuje tak dobre wyniki? Odpowiedzią jest układ twórców Firefoxa z Google'em, który w 2009 r. przekazał Fundacji Mozilla około 87 mln dolarów, tj. 86% jej przychodu. Można przeczytać o tym w raporcie:

Większość przychodów Mozilli jest generowana z tytułu dołączania do Firefoxa wyszukiwarek głównych partnerów, czyli Google'a, Yahoo!, Yandeksa, Amazonu, eBaya i innych. Mozilla odnotowała również przychód z tytułu darowizn, tych korporacyjnych i tych prywatnych.

Podczas gdy w rocznym zestawieniu pojawia się kilka firm, to Google stanowi główne źródło przychodów Mozilli. Jak przyznaje kierownictwo to w dużej mierze od jakości stosunków z gigantem z Mountain View zależy przyszłość Mozilli:

Mieliśmy dobre stosunki z Google'em od 2004 r. i one nadal takie pozostają. Do tej pory mieliśmy odnawianą umowę o współpracy trzy razy, w 2005, 2006 i 2008 r.

W obecnej wersji umowa obowiązuje do listopada 2011 r. Wierzymy, że największy gracz na rynku wyszukiwarek nadal pozostanie głównym źródłem dochodów Mozilli.

Stosunki Google'a i Mozilli znajdują się w ciekawym świetle, głównie dlatego, że Google ma własną przeglądarkę. Chrome zwiększa swój udział na rynku i robi to w szybkim tempie. Jeśli tak dalej pójdzie Firefox, który obecnie zajmuje 2. miejsce pod względem popularności, może je stracić właśnie na rzecz Chrome.

Chrome ma kluczowe znaczenie dla Google'a, to właśnie w oparciu o niego gigant snuje wizję systemu operacyjnego w którym aplikacje internetowe, wtyczki do przeglądarki i ona sama zastąpiłyby dotychczasowe programy i tradycyjny system.

Mozilla mówi o czwartej odsłonie Firefoxa w samych superlatywach. Wersja beta Firefoxa 4 jest w ostatnich fazach testów. Testy te wykonuje około 800 tys. programistów. Łącznie Firefox ma 400 mln użytkowników. Liczba ta może jednak stopnieć jeśli Google przykręci kurek z pieniędzmi.

Rzuć także okiem na nasze zestawienie 10 najlepszych dodatków do Firefoxa, które ułatwią Ci komunikację w Sieci.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.