Industrial Light & Magic - sprzęt i oprogramowanie skrywające się za magią obrazu

Industrial Light & Magic - sprzęt i oprogramowanie skrywające się za magią obrazu08.07.2013 16:30
Mariusz Kamiński

Lato obfituje w superprodukcje. W pogoni za astronomicznymi zyskami kręci się je szybciej, sprawniej i możliwie widowiskowo. Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek stojących za niesamowitymi efektami specjalnymi, które są gwoździem programu w takich filmach, to Industrial Light & Magic. Ciekawi Was, jakich narzędzi używają ci magicy?

Lato obfituje w superprodukcje. W pogoni za astronomicznymi zyskami kręci się je szybciej, sprawniej i możliwie widowiskowo. Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek stojących za niesamowitymi efektami specjalnymi, które są gwoździem programu w takich filmach, to Industrial Light & Magic. Ciekawi Was, jakich narzędzi używają ci magicy?

ILM to firma na tyle bogata, że "hardware upgrade" ma tam charakter ciągły. Są jednak pewne elementy stałe (część sprzętu oraz całość oprogramowania) i etapy w historii tej marki, o których warto wspomnieć, bo ukazują skalę przedsięwzięcia i moc potrzebną do produkcji magii na ekranie.

SGI + ILM

Przez wiele lat wyobraźnię wielbicieli komputerów desktopowych rozpalała jedna firma - Silicon Graphics. Jej stacje robocze uchodziły za najsilniejsze komputery do obróbki grafiki i były szeroko wykorzystywane podczas tworzenia zaawansowanych animacji oraz produkcji VFX. ILM współpracowało z SGI prawie od samego początku powstania tej firmy, czyli od 1981 r.

Arsenał ILM szybko zapełnił się produktami SGI. Począwszy od kolejnych inkarnacji stacji roboczych typu Indigo, Octane, Visual Workstation (procesory MIPS) oraz modele wyposażone w jednostki Intela (dual Pentium III, Xeon, Itanium). Wszystkie te urządzenia były dostarczane z monitorami o legendarnej wręcz jakości. Najsłynniejszy z nich, czyli SGI 1600SW, to płaski LCD wprowadzony na rynek w 1998 r. Jego cena wynosiła aż 2500 dol.! Monitor miał niespotykane złącze OpenLDI, co sprawiało, że nie można go było podłączyć do standardowych kart graficznych.

Renderfarmy (zespoły komputerów zajmujące się renderingiem scen) składały się z superkomputerów Onyx i Onyx2 oraz Origin (widoczny na zdjęciu poniżej). Były to 8-procesorowe racki bazujące na procesorach RISC firmy MIPS. Bardzo egzotyczny sprzęt, niedostępny dla śmiertelników.

Większość sprzętu pracuje pod kontrolą kilku odmian Linuxa (najczęściej Red Hat). Od czasów Star Wars Episode II wszystkie komputery pracowały na "pingwinie".

ILM + Intel + AMD

Po rozwodzie ILM z SGI i upadku tej ostatniej ILM rozszerzył swoje sprzętowe portfolio i korzysta z usług wielu znanych marek. Dell efektywnie przejął schedę po SGI i dostarcza stacje robocze bazujące na procesorach Intela (początkowo Pentium 4, obecnie Xeon). Są to przede wszystkim komputery z serii Dell Precision, co oznacza częściowy powrót na platformę Windows.

Renderfarma (Titan64) została wyposażona przez firmę Angstrom Microsystems, która także upadła, ale jej wyposażenie nadal funkcjonuje i jest systematycznie ulepszane. Początkowo były to procesory AMD Opteron/Athlon, teraz są one wymieniane na jednostki Intela. Poniżej możecie obejrzeć krótką wyprawę po farmie ILM, jaką odbył serwis CNET. Obecnie ILM posiada kilka renderfarm, między innymi dla studia Pixar.

Warto pamiętać, że renderfarmy są wykorzystywane w postprodukcji efektów specjalnych. W renderingu produkcyjnym pomocą służą produkty NVIDIA, w szczególności karty graficzne Quadro. Są one montowane w stacjach roboczych.

ilm_data.flv

Oprogramowanie ILM

Poza taką oczywistością jak Adobe Photoshop, Industrial Light & Magic mocno polega na produktach firmy Autodesk. Na pierwszej linii frontu wykorzystuje się 3 aplikacje. 3ds Max służy do modelowania 3D i wstępnego animowania tak opracowanych obiektów. Drugą, prawdopodobnie ulubioną aplikacją pracowników ILM jest Maya, czyli program do zaawansowanej animacji 3D (zdjęcie poniżej). Trzecim narzędziem i elementem wspomagającym jest Softimage, którego moduł CrowdFX służy do generowania tłumów.

Coraz popularniejszym narzędziem w ILM staje się ZBrush firmy Pixologic. Aplikacja ta służy do cyfrowego rzeźbienia (nieco inne podejście do modelowania 3D) i użyto jej do stworzenia postaci Davy'ego Jonesa z sagi o piratach z Karaibów.

Warto także wspomnieć o aplikacji do tworzenia środowisk 3D, czyli przepięknych naturalnych krajobrazów oraz wielkich metropolii wypełnionych betonem i stalą. Vue 11 to całościowe rozwiązanie do tego typu zastosowań. Wszystkie krajobrazy w Indiana Jones 4 zostały wygenerowane właśnie za pomocą Vue. Miałem przyjemność bawić się tym programem przez jakiś czas i była to fantastyczna przygoda nawet dla takiego laika jak ja. Vue jest bardzo intuicyjny i przyjazny w obsłudze. Niestety, wymaga naprawdę mocnego sprzętu.

Niezmiernie ważnym elementem postprodukcji efektów specjalnych jest compositing, czyli łączenie kilku animacji (warstw) z kilku aplikacji w całość. Do tego celu ILM wykorzystuje się NUKE oraz NUKEX, czyli wyjątkowo zaawansowane aplikacje firmy The Foundry, będące obecnie standardowym rozwiązaniem nie tylko w ILM, ale także Weta Workshop oraz Digital Domain.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.