"Internet otępia młodych ludzi". Dlaczego papież XXI wieku nie lubi Sieci?

"Internet otępia młodych ludzi". Dlaczego papież XXI wieku nie lubi Sieci?16.11.2010 20:03
Benedykt XVI (Fot. Flickr/roblisameehan/Lic. CC by)

W swojej niedawnej wypowiedzi papież Benedykt XVI skrytykował Internet, wskazując na niekorzystne zjawiska związane z sieciową komunikacją. Co było przyczyną tego wystąpienia?

W swojej niedawnej wypowiedzi papież Benedykt XVI skrytykował Internet, wskazując na niekorzystne zjawiska związane z sieciową komunikacją. Co było przyczyną tego wystąpienia?

W ostatnią niedzielę papież odniósł się do zagrożeń związanych z Internetem. Jak stwierdził, Sieć nie czyni swoich użytkowników bardziej ludzkimi, na domiar złego wprowadza młodych ludzi w stan otępienia.

Papież zauważył, że nowoczesne formy komunikacji mogą prowadzić do poczucia samotności i zagubienia użytkowników Sieci. Wezwał do podjęcia wyzwania, jakim jest – między innymi dla systemu edukacji – odpowiedź na to zjawisko.

Jednocześnie warto zauważyć, że Kościół katolicki coraz intensywniej korzysta z możliwości oferowanych przez współczesną Sieć. Proces aktywnej obecności Kościoła w Internecie zapoczątkowany w czasach Jana Pawła II coraz bardziej przyspiesza.

Jeszcze w ubiegłym roku specjaliści z Google'a, Facebooka i Wikipedii szkolili katolickich biskupów z zakresu internetowej kultury i sieciowych społeczności. Ponadto - o czym Was informowaliśmy - Benedykt XVI wezwał księży do aktywnego tworzenia sieciowych treści, namawiając ich do prowadzenia własnych blogów.

Zjawisko to jest widoczne również w polskojęzycznej części Sieci. Coraz więcej parafii otwiera własne strony internetowe, powstają religijne wortale, a wykorzystanie możliwości komunikacyjnych, jakie daje Internet, coraz rzadziej jest postrzegane przez księży wyłącznie jako ciekawostka.

Nie sposób polemizować z odniesieniem się Benedykta XVI do powszechnie znanych zagrożeń. Szybkość i łatwość komunikacji, jaką zapewnia współczesna Sieć, nie zawsze, niestety, przekłada się na jakość międzyludzkich relacji.

W ekstremalnych, patologicznych przypadkach zastąpienie tradycyjnych relacji i znajomości wyłącznie życiem wirtualnym może prowadzić do powstania hikikomori – tzw. ludzi z szafy.

Zjawisko to znane jest przede wszystkim w krajach wysokorozwiniętych (szczególnie w Japonii), o doskonałej infrastrukturze technicznej, w której tradycyjne relacje międzyludzkie uległy  – na skutek różnych procesów – spłyceniu lub degradacji.

W skrajnych przypadkach hikikomori spędzają wiele lat bez żadnego kontaktu z innymi ludźmi, łączność ze światem utrzymując wyłącznie za pomocą Sieci. Jak sądzicie, gdzie przebiega granica pomiędzy intensywnym korzystaniem z Sieci a groźną patologią?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.