Internet zmienił nasze mózgi. Emotikony są interpretowane... jako ludzkie twarze

Internet zmienił nasze mózgi. Emotikony są interpretowane... jako ludzkie twarze12.02.2014 00:22
Nasze mózgi traktują emotikony jak twarze

Pamiętacie słowa Nietzsche’ego o otchłani, która patrzy na nas, gdy w nią spoglądamy? Z powodzeniem można je przytoczyć w kontekście świata techniki: człowiek zmienia technologie, a technologie zmieniają człowieka. Odkryto właśnie kolejny dowód, który to potwierdza.

Emotikony mają długą historię. Najprawdopodobniej po raz pierwszy dwukropek, myślnik i nawias zastosowano ponad 30 lat temu. Pomysłodawcą miał być Scott Fahlman z Carnegie Mellon University (więcej na ten temat znajdziecie w artykule „Krótka historia emotikony :-)”).

Od tamtego czasu uśmiechy i różne miny składane ze znaków ASCII stały się w Sieci powszechne. Łączyło je jedno: poza nielicznymi wyjątkami aby zobaczyć kształt przypominający schematyczną twarz, większość z nich wymagała w teorii przechylenia głowy o 90 stopni w lewo.

Rzecz jasna, nikt tego nie robił, co nie przeszkadzało w rozpoznawaniu intencji czy stanu emocjonalnego kryjącego się za kilkoma znakami. Jak wynika z badań, które przeprowadził doktor Owen Churches z Flinders University w Adelajdzie, nasze mózgi nauczyły się identyfikować emotikony jako ludzkie twarze. Zdaniem naukowca emotikony to nowa, tworzona przez nas forma języka. Aby go zrozumieć, musieliśmy nauczyć się właściwie dekodować te komunikaty.

Mózg interpretuje emotikony jako wizerunki twarzy
Mózg interpretuje emotikony jako wizerunki twarzy

O tym, że mózg rozpoznaje emotikony jako twarze, przekonano się, tworząc przy pomocy grupy 20 ochotników wzorce aktywności mózgu dla widoku twarzy i emotikonek. Wzorce te okazały się zbieżne zarówno dla uśmiechniętych twarzy, jak i najpopularniejszej emotikonki :-). Jak stwierdził doktor Churches:

Wiemy, że ludzie reagują na twarze inaczej niż na jakiekolwiek inne obiekty i poświęcają twarzom znacznie więcej uwagi. […] Nie jest to umiejętność wrodzona. Przed 1982 rokiem nie było powodu, by widok znaków „:-)” aktywował obszary mózgu odpowiedzialne za rozpoznawanie twarzy. Obecnie tak się dzieje, ponieważ nauczyliśmy się, że te znaki reprezentują twarz.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.