iPad zabija netbooki? Nie sądzę

iPad zabija netbooki? Nie sądzę09.05.2010 11:21
Jakub Poślednik

Morgan Stanley podał niedawno w raporcie, że wejście na rynek komputerów-tabletów (czyt. iPada), spowodowało spadek sprzedaży netbooków. Czy to prawda?

Morgan Stanley podał niedawno w raporcie, że wejście na rynek komputerów-tabletów (czyt. iPada), spowodowało spadek sprzedaży netbooków. Czy to prawda?

Istnieją trzy rodzaje kłamstw: kłamstwa, okropne kłamstwa, oraz statystyki - Benjamin Disraeli.

Niedrogie, małe netbooki stały się przebojem w czasie ostatnich problemów ekonomicznych, znalazły swoje miejsce na rynku a ich sprzedaż szczytowała nawet pomimo ogólnego spadku sprzedaży komputerów. Do niedawna. Oto statystyki zaczęły się kurczyć, wzrost sprzedaży spadł do marnych 5 proc. w kwietniu 2010. Analitycy Morgan Stanley obwiniają o tą sytuację wejście na rynek iPada. Czy to aby na pewno prawda?

W raporcie, pracownik Morgan Stanley - Katy Huberty, przy okazji analizy przejęcia Palma przez HP, podaje, że gdyby tylko HP wypuściło na rynek tablet, mógłby on zdobyć 15 proc. rynku obecnie zdominowanego przez iPada. W tym samym raporcie bazując na wykresie opisującym spadek wzrostu sprzedaży netbooków z roku na rok wnioskuje, że “małe laptopy” będą mocno tracić na popularności i ilości sprzedanych egzemplarzy.

Ta analiza jest jednak mocno nietrafiona. Skoro maleje wzrost sprzedaży oznacza to tylko jedno - rynek powoli nasycił się netbookami. Dlaczego tak? Spójrzmy na fakty. W lipcu 2009 sprzedaż netbooków osiągnęła kosmiczną liczbę 641 proc. w porównaniu do poprzedniego roku, od tego czasu stopniowo maleje. Rok 2008 to właściwa data wprowadzenia na rynek netbooków (co prawda pierwszy model - Asus EeePC700 - wszedł do sprzedaży pod koniec 2007 r. ale raczej jako ciekawostka i materiał testowy dla różnych redakcji komputerowych), jak z każdym nowym, popularnym produktem, początkowa sprzedaż będzie bardzo wysoka. Następujący spadek sprzedaży będzie naturalnym dążeniem do nasycenia rynku i osiągnięcia równowagi.

Pani Huberty z powyższych danych wyciąga zupełnie mylne wnioski. Zakłada, że styczniowa informacja o iPadzie oraz jego wejście do sprzedaży w kwietniu spowodowały spadek sprzedaży netbooków. Nawet po pobieżnej analizie powyższego wykresu łatwo stwierdzić, że to absolutna bzdura. Nie dość, że sprzedaż zaczęła maleć dużo wcześniej niż pojawił się iPad, to jeszcze jest to naturalny rynkowy trend nie spowodowany żadnymi czynnikami zewnętrznymi.

Wniosek - nie ufajmy statystykom, myślmy sami (wiele mediów przełknęło raport Morgan Stanley bez mrugnięcia okiem!) i przede wszystkim niech iPad nie zasłania nam świata, w końcu to tylko kolejne jabłkowe urządzenie.

Źródło: arstechnica.com

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.