Jak blogować? - poradnik dla początkujących

Jak blogować? - poradnik dla początkujących12.07.2009 13:00
Adam Kaczmarek

Blogowanie, dla Internautów z długim stażem, nie jest problemem ani ciężkim, skomplikowanym zajęciem. Początkujący zaś bloger może się trochę zagubić i może nie zdawać sobie sprawy, od czego tak naprawdę zacząć efektywne blogowanie. Jednak, kiedy przeczytasz poniższe porady, które zebrałem, prowadzenie bloga przyniesie Ci w przyszłości wysoką pozycję zawodową, reputację eksperta on-line, a także... pieniądze.

Blogowanie, dla Internautów z długim stażem, nie jest problemem ani ciężkim, skomplikowanym zajęciem. Początkujący zaś bloger może się trochę zagubić i może nie zdawać sobie sprawy, od czego tak naprawdę zacząć efektywne blogowanie. Jednak, kiedy przeczytasz poniższe porady, które zebrałem, prowadzenie bloga przyniesie Ci w przyszłości wysoką pozycję zawodową, reputację eksperta on-line, a także... pieniądze.

Spis treści

Poradnik składa się z 6 części:

Pytania i odpowiedzi1. Czym jest blog?

Oto 3 dobre powody, dla których ludzie prowadzą blogi:

  • Uznanie i szacunek - szansa by wybić się spośród tłumu blogerów jako **ekspert **w swojej dziedzinie. Budowanie swojego autorytetu i zyskiwanie szacunku pośród internautów.
  • Możliwość zatrudnienia w przyszłości - prowadzenie bloga, którego odwiedza dużo czytelników oznacza, że każdy pracodawca będzie z przychylnością patrzył na takiego zaradnego i inteligentnego człowieka jak Ty.
  1. Z której platformy powinienem korzystać?

Platforma blogowania jest to aplikacja, której używasz do publikowania swoich wpisów. Można ją nazwać "Internetowym edytorem tekstowym". W Internecie istnieje sporo takich aplikacji webowych. Do najpopularniejszych należą Wordpress i Blogger. Obie są darmowe.

Większość blogerów korzysta z Wordpressa. Jest to najlepsza platforma. Prosta w użyciu, a także bogata w dużą ilość darmowych wtyczek zwiększających jej funkcjonalność. Do Wordpressa istnieje także ogromna ilość pięknych szablonów.

Zakładając bloga na wordpress.com nie możesz jednak skorzystać z możliwości doinstalowania pluginów czy szablonów. Nie możesz także dokleić za darmo swoich reklam AdSense. Jeśli chciałbyś mieć to wszystko pod kontrolą, musiałbyś wtedy zainstalować skrypt na własnym serwerze.

Za to "problemy" te obejdzie usługa firmy Google - Blogger. Bezproblemowo możesz do niej dobrać szablony, których w porównaniu do Worpdressowych jest mało, i dodatkowo je odpicować korzystając z opublikowanych na lajfmajsterze poradników:

Doklejenie reklam AdSense w Bloggerze jest banalnie proste.

Jeśli obie platformy Ci nie odpowiadają spróbuj skorzystać z np. Załóżmy, że znalazłeś swoją niszę i prowadzisz dziennik dla wyspecjalizowanej grupy użytkowników Internetu. Teraz przychodzi czas na dobry content (zawartość/treść). Interesujące, szokujące, czasem bardzo kontrowersyjne artykuły "to to, co tygryski lubią najbardziej". Ważne jest także, w jaki sposób je zaprezentujesz.

Artykuł powinien być ładnie podzielony a nie pisany ciurkiem. Korzystanie z akapitów to podstawa. Wytłuszczenia ważnych zdań także należy do podstaw przyciągania wzroku i uwagi czytelnika. Musisz pamiętać, że wielu ludzi, chce czytać szybko, dlatego wytłuszczenia tekstu służą poniekąd jako streszczenie i pozwala czytelnikowi ocenić czy tekst jest warty jednak dogłębnego przeczytania i przeanalizowania. Tak naprawdę to masz 10 sekund, aby przekonać czytelnika, że twój wpis jest ciekawy. Pisząc wstęp tj. pierwsze 3-5 zdań, musisz wypisać o czym będziesz "smarował" w dalszej części tekstu.

Następnym ważnym elementem jest tytuł. Pamiętaj, że kiedy prowadzisz np. bloga z poradnikami na jakiś temat, dobrze by było, zanim opublikujesz wpis, dobranie tytułu, który będzie składał się ze słów kluczowych i był w formie pytania (SEO-friendly tj. przyjazny dla wyszukiwarek internetowych). Pisząc poradnik nt. wymiany graficznej w komputerze zastosuj mniej więcej taką formę: "Jak wymienić kartę graficzną samemu?". Wiele osób wpisuje przeróżne pytania w Google, a Ty, jako ekspert powinieneś wiedzieć jak do nich trafić.

Dodawanie zdjęć i ich podpisywanie także przyciąga uwagę czytelnika. W poniższym punkcie dowiesz się skąd je czerpać za darmo.

5. Gdzie mogę znaleźć darmowe zdjęcia na licencji Creative Commons do użycia na blogu?

6. Jak zyskać dodatkowy ruch na blogu?

Korzystaj z dodatkowych narzędzi takich jak BLIP czy Twitter (mikro-blogi), aby szybciej kontaktować się ze swoimi czytelnikami.

Dodaj swój blog do katalogów takich jak Blogfrog.pl i Blogbox. Mając interesujący tekst, którym chcesz podzielić się ze światem - Wykop go korzystając z Wykop.pl lub jeśli znalazłeś temat pokrewny w innym wykopie dodaj do niego link powiązany do swojego artykułu. Nowym graczem jest także serwis Onetu - Wyczaj.to

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.