Jak CAPTCHA odróżnia człowieka od robota?

Jak CAPTCHA odróżnia człowieka od robota?19.01.2024 12:23
Myszka bezprzewodowa
Źródło zdjęć: © Unsplash | engin akyurt

Kiedy przeglądasz internet i wypełniasz formularze online, często musisz potwierdzić, że nie jesteś robotem. Ale jak komputer rozpoznaje, że po drugiej stronie ekranu faktycznie jest człowiek?

Odpowiedzialny za to jest system CAPTCHA. Zatem co kryje się za tym akronimem? CAPTCHA to skrót od Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart, co można przetłumaczyć jako: całkowicie zautomatyzowany publiczny test Turinga służący do rozróżnienia komputerów od ludzi.

Jak więc CAPTCHA rozróżnia komputer od człowieka? System CAPTCHA od dawna pomaga w rozpoznawaniu ludzi od automatycznych botów. W pierwszej fazie wymagał przepisywania trudno czytelnych słów lub ciągów cyfr, co niekiedy wymagało kilku prób, ale było zrozumiałe, jak system rozróżnia maszyny od ludzi. Następnie pojawiały się zadania związane z wybieraniem zdjęć zawierających określone obiekty, jak sygnalizacje świetlne, samochody, wzgórza czy zwierzęta.

Obecnie CAPTCHA często nie prosi o wykonanie żadnych zadań, tylko zadaje proste pytanie: "czy jesteś robotem?" Wystarczy kliknąć przycisk potwierdzający, że nie jesteś robotem, i masz dostęp. Ale jak system wie, że nie ma do czynienia z maszyną? Można by przecież pomyśleć, że stworzenie algorytmu, który kliknie puste pole, nie jest trudniejsze niż identyfikacja obiektów na zdjęciach. Jaka jest więc tajemnica działania CAPTCHA?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić laptop LG gram Style 16?

Sekret polega na tym, że mimo prośby o jedno kliknięcie, CAPTCHA monitoruje nasze zachowanie już od momentu pojawienia się tej prośby, a czasami nawet wcześniej. Chociaż stworzenie algorytmu, który kliknie przycisk, jest proste, to opracowanie narzędzia, które naśladowałoby ludzkie zachowanie w realistyczny sposób, jest znacznie trudniejsze.

– Każdy ruch człowieka, nawet najprostszy [mowa tu o ruchu myszki, aby kliknąć przycisk – przyp. red.], zawiera element losowości na poziomie mikroskopijnym. Są to drobne, nieświadome ruchy, których algorytmy nie są w stanie naśladować – wyjaśniają specjaliści z firmy Cloudflare na ich stronie internetowej.

– Jeżeli ruch kursora wykazuje ten element nieprzewidywalności, test uznaje, że użytkownik to człowiek – kontynuują. – CAPTCHA może też analizować pliki cookie w przeglądarce lub ostatnią historię urządzenia.

Sandi Toksvig, gospodyni programu QI poświęconego temu zagadnieniu, dodała: "Na przykład, jeśli przed zaznaczeniem pola obejrzałeś kilka filmów z kotami, polubiłeś tweet o Grecie Thunberg i sprawdziłeś swoje konto Gmail, wszystko to świadczy o tym, że jesteś człowiekiem".

A co z "testem Turinga"? W definicji CAPTCHA znajduje się odniesienie do "testu Turinga". To może wydawać się dziwne. W rzeczywistości mamy do czynienia z odwróconym testem Turinga, gdzie to maszyna ocenia, czy ma do czynienia z człowiekiem, a nie odwrotnie.

Kiedy następnym razem zostaniesz poproszony o potwierdzenie, że nie jesteś robotem, będziesz już wiedział, że to tylko symboliczne kliknięcie. Prawdziwa magia dzieje się znacznie wcześniej.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.