Jak działa Knowledge Graph? Google ujawnia nowy algorytm wyszukiwarki

Jak działa Knowledge Graph? Google ujawnia nowy algorytm wyszukiwarki17.05.2012 19:00
Knowledge Graph pozwala na wyszukiwanie powiązań pomiędzy danymi (Fot. YouTube.com)

Google intensywnie rozwija algorytmy obsługujące wyszukiwanie semantyczne. Poza słowami kluczowymi coraz większe znaczenie odgrywa ich kontekst, a firma z Mountain View dokłada starań, by wyszukiwarka rozumiała, o co ją pytamy. Swój udział ma w tym narzędzie o nazwie Knowledge Graph. Czym jest i w jaki sposób działa?

Google intensywnie rozwija algorytmy obsługujące wyszukiwanie semantyczne. Poza słowami kluczowymi coraz większe znaczenie odgrywa ich kontekst, a firma z Mountain View dokłada starań, by wyszukiwarka rozumiała, o co ją pytamy. Swój udział ma w tym narzędzie o nazwie Knowledge Graph. Czym jest i w jaki sposób działa?

Gdy kilka dni temu opisywałem wyniki wyszukiwania dostępne w postaci konkretnych odpowiedzi bezpośrednio na stronie wyszukiwarki, był to efekt wdrożenia zmian, których istotę ujawniono dopiero teraz.

Za nową funkcję odpowiada mechanizm o nazwie Knowledge Graph (Graf Wiedzy), odpowiedzialny za odnalezienie powiązań pomiędzy różnymi danymi i osadzanie odpowiedzi w odpowiednim kontekście. Wyszukiwarka nie szuka już słów kluczowych, ale ich znaczenia.

Prawdopodobnie dużą rolę w rozwoju tej funkcji odegrało kupienie przez Google'a w 2010 roku firmy Metaweb zajmującej się tworzeniem bazy danych Freebase, zawierającej wiedzę z różnych dziedzin.

Obecnie Knowledge Graph to zbiór 3,5 mld powiązań na temat 500 mln różnych haseł. Skąd Google ma informacje na temat ich wzajemnych zależności? Rolę mentorów wzięli na siebie – nieświadomie – sami użytkownicy. To na podstawie ich zapytań i wyborów mechanizm wyszukiwarki określa, jakie odpowiedzi są adekwatne do jakiegoś kontekstu.

Introducing the Knowledge Graph

Dzięki temu Google jest w stanie podać w skondensowanej formie najważniejsze odpowiedzi – nie chodzi tu o proste wyświetlenie hasła z Wikipedii, ale o wybranie tych informacji, które mogą być istotne dla użytkownika. Wśród kategorii obsługiwanych przez Knowledge Graph znajdą się m.in.:

  • aktorzy, reżyserzy, filmy
  • dzieła sztuki i muzea
  • państwa i miasta
  • wyspy, jeziora, rzeki, latarnie morskie
  • albumy muzyczne i wykonawcy
  • samoloty i statki kosmiczne
  • drapacze chmur
  • drużyny sportowe.
Knowledge Graph - najważniejsze informacje w pigułce
Knowledge Graph - najważniejsze informacje w pigułce

Bardzo ciekawą, choć niezwiązaną bezpośrednio z nowym algorytmem funkcją ma być zgłaszanie błędnych informacji - dzięki odpowiedniemu linkowi użytkownicy będą mogli skorygować nieścisłości podane przez wyszukiwarkę. Co istotne, o znalezieniu błędu zostanie powiadomione również źródło, z którego skorzystano podczas generowania odpowiedzi.

Takie rozwiązanie wydaje się świetną informacją dla wszystkich - Google dbając o wiarygodność prezentowanych danych, udzieli zarazem dużego wsparcia np. Wikipedii.

Dzięki rozwojowi tej funkcji znaczna część użytkowników nie będzie miała powodu, by w ogóle opuszczać stronę Google’a. Zamiast czasochłonnego klikania w kolejne linki w poszukiwaniu ważnych informacji na dany temat, dostaniemy kluczową wiedzę od razu, niezależnie od listy wyników. Nowa funkcja jest obecnie dostępna dla użytkowników ze Stanów Zjednoczonych.

Źródło: Inside SearchOS News

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.