Jak krytykować efektywnie?

Jak krytykować efektywnie?05.03.2010 11:30
Sabina Stodolak

Twoja przyjaciółka znów spóźniła się na spotkanie, partnerka zapomniała o tym by zapłacić rachunki na czas, w Twój współpracownik wziął urlop na żądanie zostawiając cię samego podczas bardzo ważnego spotkania z klientem, które mieliście odbyć razem? Nic dziwnego, że jesteś wściekły i masz ochotę każdemu powiedzieć dosadnie to, co o nim myślisz. Niestety, krytykowanie innych z reguły rodzi więcej problemów niż korzyści, bo najzwyczajniej w świecie, robimy to źle. Jak zatem krytykować innych tak, by było to konstruktywne i miało szanse przynieść zmianę (a przynajmniej uwolnić Twoje emocje w sposób, który nie narazi cię na fochy i obrażenie się ze strony skrytykowanych?)

Twoja przyjaciółka znów spóźniła się na spotkanie, partnerka zapomniała o tym by zapłacić rachunki na czas, w Twój współpracownik wziął urlop na żądanie zostawiając cię samego podczas bardzo ważnego spotkania z klientem, które mieliście odbyć razem? Nic dziwnego, że jesteś wściekły i masz ochotę każdemu powiedzieć dosadnie to, co o nim myślisz. Niestety, krytykowanie innych z reguły rodzi więcej problemów niż korzyści, bo najzwyczajniej w świecie, robimy to źle. Jak zatem krytykować innych tak, by było to konstruktywne i miało szanse przynieść zmianę (a przynajmniej uwolnić Twoje emocje w sposób, który nie narazi cię na fochy i obrażenie się ze strony skrytykowanych?)

Krytykując innych popełniamy całą masę błędów ? uświadomienie ich sobie i praca nad tym, by krytykować konstruktywnie pomoże Ci w poprawie komunikacji, co zwrotnie poprawi Twoje relacje z innymi. Zatem ? tropimy błędy.

Krytyka zbyt szeroka

W zdenerwowaniu, zdarza nam się po prostu przesadzać. Zamiast odnosić krytykę do konkretnej sytuacji czy wydarzenia, krytykujemy osobę w bardzo szerokim kontekście. Mówimy na przykład ?Ty zawsze się spóźniasz?, ?Ty nigdy nie pamiętasz o tym, by zapłacić rachunki?, ?Dlaczego za każdym razem, musisz mi wyciąć jakiś numer przy ważnym kliencie?.

To co tu jest ważne, to zastosowanie słów typu ?zawsze?, ?nigdy?, ?za każdym razem? ? tak naprawdę, możemy ich użyć tylko wtedy, jeśli nasz przyjaciółka rzeczywiście zawsze się spóźnia, a partner nigdy nie płaci rachunków. W rzeczywistości jednak, rzadko zdarzają się takie sytuacje, że ktoś coś robi zawsze. My w zdenerwowaniu nie pamiętamy o tym, że ta sytuacja nie jest permanentna i atakujemy ? bo słowa zawsze i nigdy odbierane są jak atak. Druga strona ma poczucie niesprawiedliwości naszej oceny, bo przecież ?wprawdzie się spóźniam, ale nie zawsze?.

Zamiast mówić ?zawsze? i ?nigdy?, staraj się dostosować krytykę do rzeczywistości. Np. ?Ostatnio bardzo często się spóźniasz?, ?Po raz trzeci zapomniałeś zapłacić rachunków?, ?Po raz kolejny, postąpiłeś nieodpowiedzialnie przy kliencie? ? dzięki temu, taka krytyka nie będzie atakiem - widzicie różnicę?

Krytyka osoby, zamiast krytykowania zachowania

Standardowym błędem jest krytykowanie osoby, zamiast zachowania, które nas zdenerwowało. W efekcie znów atakujemy, zamiast rozwiązywać problem. ?Jesteś spóźnialska?, ?Jesteś nieodpowiedzialny!? ? takie słowa dotykają osoby, szufladkują ją, pokazując tej osobie, że oceniamy JĄ negatywnie (a nie jej zachowanie), że nadajemy jej etykietę, z którą trudno coś zrobić (no bo mogę zrobić z tym, że JESTEM spóźnialska?).

W trakcie krytykowania powinniśmy krytykować zachowanie ? to pozwala drugiej osobie na to, by zastanowiła się ona nad zachowaniem i mogła je zmienić. Mówimy więc ?Często się spóźniasz?, ?Postąpiłeś nieodpowiedzialnie? (dzięki temu, zamiast reakcji obronnej i obrażenia się ?wcale nie jestem beznadziejny? uzyskujemy zgodę na naszą krytykę ?no fakt, nie pamiętanie o rachunkach jest nieodpowiedzialne?).

Krytyka w formie aluzji

Niekiedy, zamiast skrytykować kogoś wprost, zaczynamy uprawiać swego rodzaju ?grę?, która pozwala nam odreagować nasze emocje (złość, frustrację), ale nie stawia nas w sytuacji konfrontacji z drugą osobą.

Mówimy na przykład: ?Dlaczego ja zawsze muszę czekać na moich znajomych? , ?Widzę, że jak sobie sama nie załatwię domowych spraw, to nie mogę na nikogo liczyć?, ?W naszym biurze jest tylu nieodpowiedzialnych pracowników? ? w każdym z przykładów, nie odnieśliśmy się bezpośrednio do sprawcy, prawda? A teraz wyobraźcie sobie, jak czulibyście się na miejscu tej przyjaciółki czy partnera, po usłyszeniu takiej wypowiedzi. Nie wiadomo jak zareagować prawda? Bo czujemy się źle słysząc, że nasza partnerka uważa, że nie ma na kogo liczyć w życiu, ale jednocześnie, przecież nie powiedziała nam wprost, że ma do nas żal.

Krytyka w formie aluzji owocuje żalem, poczuciem winy, frustracją lub złością u drugiej osoby, ale nie daje nam pola do tego, by wyjaśniać problem. Taka krytyka działa tak, jakby zawieszała naszą złość i frustrację (obu stron) w próżni. Te emocje wrócą przy kolejnej sytuacji, ze zdwojoną siłą.

Krytyka agresywna

Bardzo duże emocje mogą wywołać krytykę, którą trudno nawet nazwać krytyką- to zwykły atak. Mówimy więc ?Ty kretynko, zawsze muszę na Ciebie czekać! Nie mogłaś zadzwonić, że się spóźnisz, czy to już powyżej Twoich zdolności intelektualnych??, ?Jesteś beznadziejny. W ogóle nie można na Ciebie liczyć! Mam już Ciebie serdecznie dość?.

Chyba nie muszę tłumaczyć dlaczego taka krytyka nie działa i jedyne do czego prowadzi to awantura (najczęściej kompletnie nie konstruktywna)

Pamiętajcie, że praca nad krytykowaniem to proces, w którym przede wszystkim, musicie zapanować nad własnymi emocjami. To niezwykle trudne (tym trudniejsze, im bardziej jesteście porywczy). Jeśli więc zaczynacie czuć złość, zawsze pamiętajcie, aby dwa razy ugryźć się w język, potem wziąć dwa oddechy i ułożyć sobie zdanie w głowie, które chcecie powiedzieć. To nieco potrwa, ale dzięki temu, zamiast obrażania się i awantury, można coś zmienić.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.