Jak Polacy korzystają z komputerów i Sieci? Kopiuj-wklej i brak zaufania do e-zakupów

Jak Polacy korzystają z komputerów i Sieci? Kopiuj-wklej i brak zaufania do e-zakupów10.12.2012 11:00
Fot. Flickr/ansik/Lic. CC by
Mariusz Kamiński

Nie da się ukryć - Polacy lubią komputery i Internet. Fakt ten znajduje potwierdzenie we wszelkich statystykach podsumowujących cyfrową działalność przeciętnego Kowalskiego. A jak dokładnie wygląda Rzeczpospolita komputerowa? Zapraszam do dalszej części wpisu.

Nie da się ukryć - Polacy lubią komputery i Internet. Fakt ten znajduje potwierdzenie we wszelkich statystykach podsumowujących cyfrową działalność przeciętnego Kowalskiego. A jak dokładnie wygląda Rzeczpospolita komputerowa? Zapraszam do dalszej części wpisu.

Jak, gdzie i po co?

Komputery i Internet zadomowiły się u nas w stopniu zadowalającym. Aż 95% przedsiębiorstw wykorzystuje sieć do codziennego funkcjonowania. W domostwach sytuacja wygląda nieco gorzej. W tym roku 73% naszych mieszkań i domów było wyposażone w komputer, a 71% miało dostęp do Internetu. Mimo że jest to stosunkowo duży odsetek, to wciąż sporo obywateli cierpi na cyfrowe wykluczenie, którego skutki uboczne mogą być bardzo dotkliwe (mniejsze szanse na rynku pracy, gorsze umiejętności komunikacyjne etc.)

Z siecią (poza miejscem zamieszkania i pracy) łączymy się najczęściej za pomocą komputerów przenośnych (18-17%): laptopa, netbooka lub notebooka. W Internecie najczęściej korzystamy z wyszukiwarki (96%). Stopniowo wzrasta zainteresowanie zakupami online, choć odsetek kupujących wciąż jest wyjątkowo mizerny - jedynie 30% zadeklarowało dokonanie zakupu w sklepie internetowym w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Najczęściej były to ubrania i sprzęt sportowy. Czyżby wciąż pokutowało poczucie strachu i obawa przed oszustwem?

Telefonia komórkowa niewątpliwie przyczyniła się do przyspieszenia procesu rozpowszechnienia Internetu. Jak widać na wykresie poniżej, korzystanie z zasobów Sieci za pomocą smartfona (lub komputera podłączonego do sieci komórkowej) z roku na rok zyskuje na popularności. Pozytywnym zjawiskiem jest także wypieranie przestarzałych technologii na rzecz mniej lub bardziej nowoczesnych łączy szerokopasmowych.

Biznes szerokopasmowy i bieda w e-commerce

Wspomniany wcześniej handel elektroniczny nie jest naszą mocną stroną. Choć wykorzystanie Internetu w handlu daje teoretycznie szerokie możliwości dotarcia do klienta, to ten klient wydaje się niechętny do korzystania z tego kanału zakupowego. Jak fatalna jest sytuacja w polskim sektorze e-commerce, pokazuje statystyka zakupowa. Okazuje się, że przedsiębiorstwa prowadzące handel za pośrednictwem Internetu częściej dokonywały zakupów niż sprzedaży. W 2011 r. prawie dwukrotnie więcej firm składało zamówienia przez Internet, niż je otrzymywało.

Pod polską strzechą

Dostęp do Internetu także staje się stopniowo dobrem powszechnie dostępnym. W 2008 r. jedynie 47% gospodarstw domowych miało dostęp do zasobów Sieci. W 2012 r. odsetek ten wynosi już 70%. Najczęściej wymienianym powodem nieposiadania dostępu był brak konieczności jego posiadania (57%) oraz brak umiejętności obsługi (37%). Dane te ponownie sugerują wykluczenie osób starszych. Trzecią przyczyną są wciąż zbyt wysokie koszty dostępu do Internetu (26%).

Najczęstszym sposobem łączenia się z Internetem jest szerokopasmowe łącze internetowe (67%). Większość tych połączeń wykorzystuje infrastrukturę TPSA oraz technologię ADSL.

Nasze dziwne umiejętności

Według badań GUS najczęściej wykonywaną czynnością na polskich komputerach było przenoszenie i kopiowanie plików (75%). Nie jestem pewien, jakiej metodologii używali socjolodzy GUS ani jakie konkretnie pytania zadawali badanym osobom, ale odnoszę wrażenie, że postawienie pytania otwartym dałoby znacznie lepsze efekty. Nie chce mi się wierzyć, że statystyczny Polak siedzi przed komputerem i przenosi pliki z folderu do folderu.

Zestawienie najczęściej wykonywanych czynności możecie znaleźć poniżej. Razi całkowity brak jakiejkolwiek obsługi multimediów (gier, muzyki i wideo), stąd dość dziwny obraz polskiego użytkownika komputera.

Nieco inaczej sprawa ma się z wykorzystaniem Internetu. W dość oczywisty sposób najczęściej używamy wyszukiwarki internetowej (95%). Zaskakująco wysoką pozycją cieszą się czaty i grupy dyskusyjne (63%), a zaskakująco niską - programy "do wymiany plików filmowych, muzycznych itp." (22%). Ponownie brakuje tu kilku elementów i czynności, zdawałoby się, najczęściej wykonywanych (oglądanie YouTube, czytanie wiadomości), a znalazły się wyjątkowo dziwne rzeczy, jak na przykład "zmiana w przeglądarce ustawień dotyczących bezpieczeństwa".

Słowem podsumowania

Nie jestem do końca przekonany o poprawności metodologii GUS, dlatego o dalej idące wnioski się nie pokuszę. Jeszcze się okaże, że Kowalski siada przed komputerem, żeby zrobić kopiuj-wklej i zmienić ustawienia przeglądarki internetowej...

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.