Jak przekonać do swojego stanowiska? E-mail czy face-to-face?

Jak przekonać do swojego stanowiska? E-mail czy face-to-face?19.10.2009 11:00
rozmowa
Sabina Stodolak

W jaki sposób łatwiej przekonać kogoś do tego, aby zrobił to czego od niego oczekujemy tudzież zgodził się na naszą propozycję? Czy łatwiej to zrobić za pomocą wiadomości mailowej (lub przez komunikator ? innymi słowy mówiąc ? pisemnie), czy też lepiej po prostu z kimś porozmawiać bezpośrednio? Kiedy zaczęłam się nad tym zastanawiać, doszłam do wniosku, że najłatwiej przekonywać twarzą w twarz. Nie jest to do końca prawdą, ale też nic dziwnego, że tak pomyślałam ? w końcu jestem kobietą, a jak się okazuje, różnimy się między płciowo w zakresie tego, w jaki sposób łatwiej nas przekonywać.

W jaki sposób łatwiej przekonać kogoś do tego, aby zrobił to czego od niego oczekujemy tudzież zgodził się na naszą propozycję? Czy łatwiej to zrobić za pomocą wiadomości mailowej (lub przez komunikator ? innymi słowy mówiąc ? pisemnie), czy też lepiej po prostu z kimś porozmawiać bezpośrednio? Kiedy zaczęłam się nad tym zastanawiać, doszłam do wniosku, że najłatwiej przekonywać twarzą w twarz. Nie jest to do końca prawdą, ale też nic dziwnego, że tak pomyślałam ? w końcu jestem kobietą, a jak się okazuje, różnimy się między płciowo w zakresie tego, w jaki sposób łatwiej nas przekonywać.

Badania na sposobem przekonywania w zależności od formy komunikatu przeprowadzili Guadagno & Cialdini w 2002 roku. Wnioski z ich badań były następujące ? jeśli przekonujemy kobiety, trzeba z nimi porozmawiać bezpośrednio. Jeśli mężczyzn ? lepiej napisać maila. Sprawa nie jest jednak aż tak banalna, bo wziąć pod uwagę trzeba jeszcze nastawienie osoby którą przekonujemy do nas lub do tematu.

Nastawienie może być dwojakiego rodzaju ? rywalizacyjne oraz współpracujące. Przy rywalizacyjnym, jak wynika z badań Cialdiniego, stajemy się bardziej podatni na komunikaty w formie pisemnej. Być może dlatego, że bardziej skupiamy się na treści komunikatu niż na tym, że został on wygłoszony przez osobę, z którą rywalizujemy. Przy osobach nastawionych na współpracę, bardziej efektywne jest przekonywanie ustne, twarzą w twarz. Jest to powodem tego, że współpraca między ludźmi to nastawienie na relacje (a nie na zadanie). Rozmawiając z osobą nastawioną na współpracę do głosu dochodzi mocniej chęć utrzymania pozytywnych relacji i wypracowania konsensusu ? mniej zaś skupiamy się na merytorycznej argumentacji komunikatu.

Skąd więc różnice damsko ? męskie? Chodzi tu o to, że to mężczyźni są z reguły nastawieni na zadanie i mają tendencje rywalizacyjne, kobiety zaś, nastawione są na relacje i mają tendencję do kompromisu i współpracy oraz chronienia relacji ? stąd wniosek, że z kobietami rozmawiamy, do mężczyzn piszemy. W praktyce jednak lepiej zastanowić się, czy załatwić chcemy sprawę z kimś, kto nastawiony jest kompromis i zależy mu na relacji, czy z kimś kogo musimy przekonać do naszego zdania, wiedząc że jego jest inne i zależy mu na przeforsowaniu własnego stanowiska.

Źródło: spring.org.uk

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.