Jak przetwarzasz informacje?

Jak przetwarzasz informacje?26.03.2009 11:00
Sabina Stodolak

Przetwarzanie informacji to sposób w jaki gromadzimy dane z otoczenia i porządkujemy otrzymane informacje. To w jaki sposób przetwarzamy ma wpływ de facto na całe nasze życie - to jak filtrujemy informacje, jakie nadajemy im znaczenie, jak podejmujemy decyzje i tak dalej...

Cała zabawa polega na tym, że każdy z nas ma swój własny styl przetwarzania informacji - stąd częste nieporozumienia z partnerami czy współpracownikami którzy mają zupełnie odmienne style. Dość jednak tego naukowego bełkotu, który nic nie wyjaśnia - przejdźmy do konkretów.

Przetwarzanie informacji to sposób w jaki gromadzimy dane z otoczenia i porządkujemy otrzymane informacje. To w jaki sposób przetwarzamy ma wpływ de facto na całe nasze życie - to jak filtrujemy informacje, jakie nadajemy im znaczenie, jak podejmujemy decyzje i tak dalej...

Cała zabawa polega na tym, że każdy z nas ma swój własny styl przetwarzania informacji - stąd częste nieporozumienia z partnerami czy współpracownikami którzy mają zupełnie odmienne style. Dość jednak tego naukowego bełkotu, który nic nie wyjaśnia - przejdźmy do konkretów.

Jednym z programów, w które wyposażony (niczym PC) jest każdy z nas, jest program sposobu uzyskiwania informacji. Jeśli chcemy coś kupić, podjąć jakąkolwiek decyzję, zawsze musimy zgromadzić jakieś informacje, które pozwolą nam decyzję podjąć (nawet jeśli wydaje nam się że podejmujemy decyzję ad hoc).

Jak możemy gromadzić informacje?

Program ?ja" - Ci którzy mają jako dominujący program ?ja", jako najbardziej wiarygodne źródło informacji wykorzystują ...samego siebie. To ich własne przekonania są najważniejsze i doprowadzają do podjęcia decyzji. W praktyce to są te osoby, które przykładowo kupując buty, przymierzają je, chwilę w nich pochodzą, przyglądną się im i podejmują decyzję zakupową.

Program ?inni" - osoby korzystające z programu ?inni" rozpoznamy po tym, że potrzebują innych osób do podejmowania decyzji. Są to osoby, które często odwołują się do zdania i opinii innych i u nich poszukują informacji. W przykładzie z butami, osoba taka, najpierw zadzwoni do znajomego z pytaniem o markę bądź dobry sklep z butami, potem namówi drugą osobę do wyjścia na zakupy, a po przymierzeniu butów zapyta tą osobę czy jej podobają się buty i co o nich sądzi. To te osoby, które nawet jak kupują buty same, zapytają o opinie sprzedawcę.

Program ?dane" - osoby o takim programie potrzebują mieć poczucie, że pozyskały obiektywne dane. Najczęściej wyszukują informacji w źródłach zewnętrznych, które wydają się im obiektywne - w internecie, w gazetach, książkach, raportach itd. Kupując buty, taka osoba może bardziej ufać markom które otrzymały nagrodę typu ?najwygodniejszy but 2008", markom o których dużo słyszała (nawet poprzez reklamę). Jeśli Twój znajomy zwykł mówić ?muszę to sprawdzić" i ?poszukam w Internecie" to najprawdopodobniej najczęściej korzysta w programu ?dane".

Po co nam wiedza o własnych i cudzych standardach poszukiwania informacji?

Otóż znając je możemy zarówno łatwiej podjąć decyzję jak i unikać niektórych konfliktów z innymi. Na przykładzie? Proszę bardzo:

Załóżmy że jesteś facetem, który najczęściej opiera się na programie ?dane" i chcesz kupić nową sofę do mieszkania. Siedzisz więc w Internecie i czytasz - ile kosztują sofy, jakie firmy produkujące sofy są uznane na rynku, jaki materiał jest najlepszy na pokrycie. Robisz listę sklepów do których możesz pojechać i obejrzeć sofę itd. W tym czasie, Twoja dziewczyna, której sposób przetwarzania informacji opiera się na programie ?inni", dzwoni do mamy lub przyjaciółki aby zapytać, czy znają jakiś sklep z fajnymi sofami. Ty z listą, ona z jednym sklepem. Ona mówi jedziemy tam, ty wolisz metodycznie ?odhaczać" sklepy z listy. Ona upiera się że ten właśnie sklep który wskazała mama, będzie najlepszy. Ty masz całą listę sklepów i tłumaczysz jej że nie warto się ograniczać do jednego. Po pięciu minutach zamiast po sofę, nie jedziecie nigdzie. Znamy to?

Teraz - wiedza na temat tego, jaki program ma Twoja dziewczyna mógłby zaowocować tym, że to Ty pytasz ją, jaki sklep poleciła jej mama czy przyjaciółka a następnie mówisz jej o swoich odkryciach (ty też jesteś przecież dla niej źródłem informacji skoro ma program ?inni"). Zgadzając się na wizytę w ?jej" sklepie uzyskujesz zgodę na wizytę w Twoich - bez krzyków i kłótni.

Takich przykładów w życiu codziennym znajdziesz mnóstwo.

Oczywiście, nie jest tak, że mamy tylko jeden program na wszystkie sytuacje i na całe życie - prawda jest jednak taka, że zawsze któryś dominuje. Bywa też tak, że w niektórych obszarach używamy jednego, w innych drugiego programu.

I jak? rozpoznajecie własne style?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.