Jak radzić sobie z krytykantem?

Jak radzić sobie z krytykantem?01.05.2010 17:40
Kira Czarczyńska

Niedawno Sabina pisała o tym, jak krytykować efektywnie. Często jednak to my jesteśmy stroną wystawioną na krytykę - czasami wyjątkowo dotkliwą, niekoniecznie prawdziwą, wypowiadaną wprost, niezbyt przyjemnym tonem.

Osób, które lubią krytykować innych, jest sporo. Jak sobie z nimi skutecznie radzić?

Niedawno Sabina pisała o tym, jak krytykować efektywnie. Często jednak to my jesteśmy stroną wystawioną na krytykę - czasami wyjątkowo dotkliwą, niekoniecznie prawdziwą, wypowiadaną wprost, niezbyt przyjemnym tonem.

Osób, które lubią krytykować innych, jest sporo. Jak sobie z nimi skutecznie radzić?

Pierwszą rzeczą, którą trzeba sobie uświadomić, jest fakt, że usłyszana właśnie krytyczna uwaga jest prywatnym poglądem wypowiadającej ją osoby. Może w związku z tym nie mieć większego związku z rzeczywistością, a nawet jeśli ma, to nie oznacza, że musimy wprowadzać jakieś zmiany jeżeli nam akurat przedmiot krytyki odpowiada.

Krytykę odbieramy zawsze jako szczególnie osobistą sprawę. Tymczasem tak naprawdę ma ona związek zazwyczaj nie tyle z nami, co z osobą, która nas krytykuje.

Jak reagujesz na krytykę?

Zazwyczaj ludzie reagują na krytyczne, wypowiedziane wprost uwagi, na jeden z dwóch sposobów:

  • Agresją - taktyka polega tu na odwróceniu ról: znajdujemy błyskawicznie powód, żeby skrytykować osobę, której uwaga nas dotknęła. Zwykle jest to tym bardziej dosadny komentarz, im bardziej poczuliśmy się urażeni. Jeżeli nie da się odpowiedzieć agresją wprost (np. szefowi czy bardzo bliskiej osobie) - swoje niezadowolenie wyrażamy gestami, mimiką, popularnym \strzeleniem focha\ czy nagłym \ogłuchnięciem\ na to, co ta osoba mówi.
  • Uległością - bierzemy wszystko do siebie, po czym przyznajemy się do winy, przepraszamy, przyznajemy krytykującemu rację. Często obiecujemy \poprawę\
  • usprawiedliwiamy się, bądź też szukamy szybko sposobu \naprawienia swojej winy.

Obie te reakcje prowadzą w konsekwencji do pogorszenia relacji z tym, kto nas skrytykował. Druga jest o tyle bardziej niebezpieczna, że może skutkować obniżaniem się naszego poczucia własnej wartości.

Kilka sposobów konstruktywnego reagowania na krytykę

Jeśli pamiętamy, że krytyczna uwaga jest tylko częścią konwersacji i własną opinią rozmówcy, możemy zareagować znacznie spokojniej i w sposób otwierający drogę do dyskusji.

  • Kiedy krytyka nie jest wypowiedziana wprost, sprowadź ją do postaci jawnej. Przykład: kupiłeś samochód. Twój rówieśnik stwierdza - \fajny. też sobie taki kupię, jak przejdę na emeryturę. Spokojnie możesz zapytać wprost: \a co z nimi nie tak twoim zdaniem?\ - często tuż po tym nastąpi po prostu zmiana tematu.
  • Kiedy krytyka jest agresywna i obraźliwa, reaguj na formę i treść oddzielnie. Przede wszystkim spokojnym, stanowczym tonem przyhamuj rozmówcę - np. \przestań na mnie krzyczeć. Później dopiero odnieś się do treści.
  • Kiedy krytyka dotyczy twojej osoby zamiast konkretnego faktu, oddziel te dwie sprawy. Przykład: pomyliłaś się w obliczeniach, koleżanka z pracy stwierdza \rany, jak można być tak głupim żeby się w tym machnąć. Uznaj krytykę faktu, zaznaczając jednak, że nawet banalny błąd nie uprawnia do wydawania opinii o inteligencji.
  • Jeśli nie zgadzasz się z bezpośrednio wyrażoną krytyką, po prostu to powiedz. Przykład: koleżanka stwierdza \jak mogłaś kupić taką brzydką bluzkę?. To jest jej opinia. Spokojnie można odpowiedzieć \mi się ona podoba\ i nie wdawać się w dalsze dyskusje.

Na krytykę odpowiadajmy zawsze spokojnym, stanowczym tonem - takim, który mówi "to moja opinia i jestem jej pewien". Nie dajmy się sprowokować do ostrej wymiany zdań ani kłótni. Dzięki temu nawet najbardziej zagorzałemu krytykantowi w końcu znudzi się zawracać nam głowę...

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.