Jak radzić sobie z tym, że nas na coś nie stać?

Jak radzić sobie z tym, że nas na coś nie stać?24.02.2009 11:00
Sabina Stodolak

Przechodząc kilka dni temu, obok sklepu z ekskluzywnymi torebkami, zauważyłam kilka ciekawych koszmarków od Gucciego czy innej Prady. Cena? Średnia pensja miesięczna typowego urzędnika czy nauczyciela. Najpierw mnie to rozbawiło, ale potem uświadomiłam sobie że nawet gdyby od tej torebki zależało moje dalsze życie, to i tak jej kupno wiązałoby się z licznymi wyrzeczeniami (a to już dość frustrujące) - a dla wielu ludzi, taka torebka, buty czy inny sweterek to prawie sprawa życia i śmierci (jak nie wierzycie, to przejdźcie się w dniu rozpoczęcia przecen do centrum handlowego).

Radzenie sobie z tym, że coś chcielibyśmy mieć, ale nas na to nie stać, w konsumpcyjnym społeczeństwie nie jest łatwe. A wbrew pozorom sprawa nie dotyczy tylko Pań (no co Panowie, nie cierpicie przez brak najnowszego GPS'a, komórki, czy wypasionego maybach'a?)

Przechodząc kilka dni temu, obok sklepu z ekskluzywnymi torebkami, zauważyłam kilka ciekawych koszmarków od Gucciego czy innej Prady. Cena? Średnia pensja miesięczna typowego urzędnika czy nauczyciela. Najpierw mnie to rozbawiło, ale potem uświadomiłam sobie że nawet gdyby od tej torebki zależało moje dalsze życie, to i tak jej kupno wiązałoby się z licznymi wyrzeczeniami (a to już dość frustrujące) - a dla wielu ludzi, taka torebka, buty czy inny sweterek to prawie sprawa życia i śmierci (jak nie wierzycie, to przejdźcie się w dniu rozpoczęcia przecen do centrum handlowego).

Radzenie sobie z tym, że coś chcielibyśmy mieć, ale nas na to nie stać, w konsumpcyjnym społeczeństwie nie jest łatwe. A wbrew pozorom sprawa nie dotyczy tylko Pań (no co Panowie, nie cierpicie przez brak najnowszego GPS'a, komórki, czy wypasionego maybach'a?)

1 Zrozumieć znaczenie zakupu

Fundamentalną rzeczą jest zrozumienie znaczenia zakupu. Dlaczego chcemy tą torebkę? Dlaczego akurat teraz? Może tak naprawdę, wcale nie chodzi o torebkę, a o to że zdenerwował nas rano nasz ?super romantyczny partner"? Albo o to że czujemy się dziś nieatrakcyjne?

2 Uświadomienie znaczenia zakupu

Jak już wiemy dlaczego chcemy kupić daną rzecz, kolejnym krokiem jest przemyślenie tego czy zakup jest nam naprawdę potrzebny. Innymi sprawy, zastanówmy się co się stanie, jeśli nie kupimy nowego sweterka, czy owej torebki od Prady. Ostracyzm społeczny i utrata pracy? Ok - w takim razie marsz do sklepu! ...ale zastanów się, czy Twój szef na pewno rozpoznaje Pradę (i czy chciałby byś miała droższą torebkę niż jego żona).

3 Uświadomienie wyrzeczenia

No dobrze. Rozumiem, że Prada jest niezbędna. Następnym etapem który pomoże zwalczyć pokusę, może być uświadomienie sobie tego, jakim wyrzeczeniem jest zakup naszej przykładowej torebki. Czy w skali całego miesiąca nie wolelibyśmy mieć codziennie dodatkowych 60 zł na wydanie? Czy jedna torebka warta jest tyle co 4 wyjścia do kina (z parą) plus 4 ekskluzywne kolacje i romantyczny weekend SPA dla dwojga ? Weekend czy torebka, weekend czy torebka....co da Ci więcej radości?

4 Przeszłe doświadczenia

W zwalczaniu pokus zakupowych ważne są przeszłe doświadczenia. Jeśli na poprzednim etapie stwierdziliśmy że jednak torebka, spróbujmy przypomnieć sobie czy rzeczywiście, poprzednia Prada która leży na dnie szafy (bo niemodna) dała nam więcej radości niż dałby weekend SPA?

5 Po co mi to?

Większość zakupów - nawet nasza przykładowa torebka - ma swój cel. Kupujemy nowe auto by było wygodniej / bezpieczniej / szybciej. Nowy ekspres do kawy, by było przyjemniej, nową torebkę wreszcie, by było bardziej atrakcyjnie. Cele naszych zakupów warto odnieść do wyrzeczenia które niesie on ze sobą. Czy nowy ekspres wart jest tego by przez cały miesiąc być na diecie ziemniaczanej (bo na mięso już zabraknie?) - dla kawoszy tak. Dla smakoszy i obżartuchów niekoniecznie.

Ostatnią deską ratunku, jeśli mimo wszystkich zastosowanych technik nadal smętnie przyklejamy nos do witryny na której pyszni się jakiś mniej lub bardziej użyteczny gadżet, jest pocieszanie się, że kiedyś będzie nas na to stać. Taka motywacja, może doprowadzić nawet do tego, że zamiast wyrobniczej pracy dla kogoś za pensję niższą niż cena torebki od Prady, założymy własną firmę!

Źródło: moneyning.com

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.