Jak unikać efektu kontrastu

Jak unikać efektu kontrastu22.05.2009 11:00
kuleczka
Sabina Stodolak

To, że wszystko zależy od punktu siedzenia w miarę jako społeczeństwo akceptujemy, ale jak mówię że wszystko jest relatywne, to mnie wyzywają od postmodernistów. Jak jednak nie wierzyć w relatywizm jeśli mamy coś takiego jak efekt kontrastu? Czym jest efekt kontrastu?

Otóż jest to prosta zasada mówiąca o tym, że oceniamy daną rzecz nie tylko ze względu na jej przymioty, ale również ze względu na to jakie wydarzenie nastąpiło przed momentem oceny. Innym słowem - porównujemy daną rzecz i w zależności od tego do czego ją porównujemy, takie rzecz ta osiąga wyniki w naszym umyśle.

To, że wszystko zależy od punktu siedzenia w miarę jako społeczeństwo akceptujemy, ale jak mówię że wszystko jest relatywne, to mnie wyzywają od postmodernistów. Jak jednak nie wierzyć w relatywizm jeśli mamy coś takiego jak efekt kontrastu? Czym jest efekt kontrastu?

Otóż jest to prosta zasada mówiąca o tym, że oceniamy daną rzecz nie tylko ze względu na jej przymioty, ale również ze względu na to jakie wydarzenie nastąpiło przed momentem oceny. Innym słowem - porównujemy daną rzecz i w zależności od tego do czego ją porównujemy, takie rzecz ta osiąga wyniki w naszym umyśle.

Efekt kontrastu działa absolutnie wszędzie:

  • w szkole - kiedy nauczyciel ocenia nas lepiej, bo w ławce siedzimy z głupim Jasiem i na jego tle jesteśmy lepsi. (choć tak naprawdę jesteśmy po prostu przeciętni)
  • w pracy - bo praca za 2000 netto jest lepsza niż ta za 1500 netto (i efekt kontrastu mówi nam że różnica spora, wiec nie szukamy już takiej za 3000 netto)
  • w związkach - bo od chłopa który pije i bije lepszy taki który tylko pije i efekt tego porównania powoduje, że z pijakiem się użeramy
  • przy zakupach - bo normalnie na krawat nie wydalibyśmy 56 zł, ale skoro właśnie kupiliśmy garnitur (za 1300 zł), + koszulę (120 zł) to 56 zł na krawat nie wydaje się dużym wydatkiem.

Jakie są efekty ?efektu kontrastu"? Złe decyzje finansowe, złe decyzje życiowe- bywa, że ślub bierzemy w wyniku działania efektu kontrastu...są też pozytywy - kiedy dostajemy pracę, bo poprzedni kandydat był beznadziejny lub podobamy się dziewczynie, bo na imprezie na której jesteśmy cała reszta Panów przypomina stadko ogrów, a na bezrybiu i rak ryba...

Efekt kontrastu warto kontrolować, bo często to właśnie on powoduje że podejmujemy nieracjonalne decyzje. Jeden z moich ulubionych przykładów na to jak działa efekt kontrastu to wartość banknotu o nominale 10 zł.

Jak myślicie, ile warte jest 100 zł? Wydawałoby się że zawsze 10 zł prawda? Jak to się jednak dzieje, że za paczkę Tic Taców nie zapłacicie nigdy 100 zł - to zdecydowanie za duża cena. Jeśli w jednym sklepie odtwarzacz mp3 kosztuje 299 zł a w drugim 199zł - będziecie jechać przez całe miasto po ten tańszy. Jeśli jednak kupujecie telewizor HD za 2780 zł to kwestia tego, czy kosztuje on 2780 zł czy 2879 zł nie zrobi już szczególnej różnicy prawda? A przecież to te same 100 zł. Pracujecie na tą stówę - tyle samo czasu, niezależnie od tego na co ja wydajecie.

Jak unikać efektu kontrastu? Najprostsza metoda to po pierwsze świadomość jego istnienia, po drugie zaś próba interpretowania i analizowania zjawisk w oderwaniu od wcześniejszych zdarzeń. Oczywiście nie zawsze to jest możliwe. Jeśli pijemy kawę po śledziach to nawet największe skupienie i próba oderwania się od śledziowej atmosfery nie poprawi smaku kawy. Jeśli jednak decydujemy się randkę z facetem tylko dlatego, że nie śmierdzi mu z ust i może sam zapłacić za swoje piwo - poprzedni bowiem nie posiadał nawet tych dwóch przymiotów (nie mówiąc już o braku czegokolwiek, co by to kompensowało)- to warto się nad sobą zastanowić.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.