Jeden z szefów Google'a mówi, że Internet "zniknie". Przestaniemy go zauważać

Jeden z szefów Google'a mówi, że Internet "zniknie". Przestaniemy go zauważać27.01.2015 13:01
"Black Mirror" - czy to jest nasza przyszłość?
Marta Wawrzyn

Kiedyś do Sieci się wchodziło, teraz prawie się z niej nie wychodzi, a za parę lat możemy już przestać zauważać, gdzie kończy się Internet, a zaczyna prawdziwy świat. Eric Schmidt snuje wizję (niedalekiej) przyszłości, ale bez mrocznego elementu w stylu "Black Mirror".

Eric Schmidt z Google'a ogłosił, że Internet zniknie. Taki, trochę mylący nagłówek, można znaleźć w Business Insiderze i innych zagranicznych serwisach zajmujących się nowymi technologiami. O co chodzi?

Internet "zniknie" i będzie wszędzie

Schmidtowi, który słowa "Internet zniknie" wypowiedział podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos, nie chodziło o to, że świat za chwilę cofnie się do czasów sprzed Internetu. Jego wizja jest dokładnie odwrotna.

"Będzie tyle numerów IP, czujników, urządzeń, rzeczy, które nosisz na sobie i z którymi wchodzisz w interakcje, że przestaniesz to zauważać. One będą częścią ciebie przez cały czas. Wyobraź sobie, że wchodzisz do jakiegoś pomieszczenia i od razu zaczynasz wchodzić w interakcje z rzeczami, które tam się znajdują" – mówił Schmidt, snując wizję Internetu rzeczy, którego istnienie będzie taką oczywistością, że aż przestaniemy je sobie uzmysławiać.

Nie będziemy myśleć o tym jako o Internecie, będzie to po prostu świat, w którym żyjemy. Całe nasze otoczenie będzie jakoś połączone z Internetem, pojawią się kolejne, ułatwiające codzienne życie gadżety, jak choćby interaktywne żarówki, które pokazano podczas targów CES.

Google's Eric Schmidt: 'The Internet Will Disappear' | Tech Bet | CNBC

To nie jest przyszłość, to się już dzieje

To, o czym mówi Eric Schmidt, nie jest ani żadnym bajdurzeniem, ani nawet specjalnie odległą wizją przyszłości. To się już dzieje. Już teraz siedzimy w Internecie - w ten czy inny sposób – non stop. I choć jedna trzecia Polaków z Sieci nie korzystała nigdy, jest też w naszym kraju inna grupa osób. Ci, którym obie rzeczywistości już zaczynają się zlewać w jedno i którzy czują się nieswojo, zawsze kiedy bateria w smartfonie im pada. Ci, którzy siedzą w Internecie bez przerwy i nawet tego nie zauważają.

Eric Schmidt nie mówił nic o zagrożeniach tego świata, mówił o samych zaletach, takich jak tworzenie nowych miejsc pracy przez branżę technologiczną. Ale można sobie też wyobrazić sytuację, w której nasz świat stanie się nie tak odległy od tego z brytyjskiego serialu "Black Mirror". Jeśli jeszcze go nie znacie, koniecznie zobaczcie – jego siła polega na tym, że prezentuje technologie i gadżety, które często nie wyglądają na specjalnie odległe od tego, co już mamy, i pokazuje, jak koszmarne skutki może mieć uzależnienie się od nich.

W serialu pojawia się mnóstwo świeżych, genialnych w swojej prostocie pomysłów, jak ostatnio blokowanie ludzi w świecie rzeczywistym, tak jak blokuje się ich w serwisach społecznościowych. Science fiction? Niby tak... ale jakby nie do końca.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.