„Kevin sam w domu” i gadżety. Niesamowite cuda techniki, które mógł znaleźć pod choinką

„Kevin sam w domu” i gadżety. Niesamowite cuda techniki, które mógł znaleźć pod choinką26.12.2015 19:50

Jakie elektroniczne gadżety były szczytem marzeń na początku lat 90.? Wiele z nich wygląda dzisiaj tajemniczo, a przy okazji zaskakuje niebanalnymi pomysłami. Technologia w stylu retro ma w sobie niesamowity urok!

Sound Bites Lollipop

Ten niebanalny sprzęt zaskakuje pomysłowością. Sound Bites Lollipop to rodzaj uchwytu na lizaka, który poprzez wibracje przekazywane na szczękę użytkownika pozwalał mu na słuchanie niesłyszalnej dla otoczenia muzyki, tworząc koncert, słyszalny wyłącznie w łowie jednej osoby.

Obecnie rozwiązanie to jest stosowane – w nieco innej formie – w niektórych sportowych playerach MP3, niektórych goglach VR i AR (jak choćby Google Glass) czy wojskowych zestawach słuchawkowych. Warto pamiętać, że nie jest to nowa technologia – w latach 90. mogły korzystać z niej dzieci, łącząc uwielbienie do słodyczy ze słuchaniem muzyki. Jak dla mnie – niesamowite.

Britney Spears McDonalds 'Hit Clips' Commercial With N*Sync

Myślicie, że używana w różnych gadżetach pamięć flash to wynalazek naszych czasów? Nic bardziej mylnego – z nagrań zapisanych na miniaturowych nośnikach flash korzystano już ponad 20 lat temu. Przykładem takiego gadżetu jest HitClips – kieszonkowe cudo, pozwalające na odgrywanie minutowych utworów albo ich fragmentów, zapisanych na miniaturowych nośnikach w formie płaskiego breloczka.

To pomysłowe urządzenie było początkowo oferowane jako promocyjny gadżet McDonalda, ale z czasem – w obliczu dużego zainteresowania klientów – trafiło do normalnej sprzedaży w cenie 20 dolarów. Karty z muzyką kosztowały sporo, bo aż 4,99 dolara – pamiętajmy, że długość zapisanego utworu była ograniczona do jednej minuty. Mimo tego HitClips przyniósł swojemu producentowi, firmie TIGER, ponad 80 mln dolarów zysku. Nic dziwnego – w końcu minutowy, zapętlony fragment „...Baby One More Time” Britney można było przecież słuchać bez końca.

Talkboy Commercial

Sztandarowy gadżetem czasów Kevina, który swoje istnienie zawdzięcza w gruncie rzeczy wystąpieniu w filmie, jest Talkboy. Jego historia jest o tyle ciekawa, że przed premierą filmu Talkboy w ogóle nie istniał. Pojawił się w drugiej części przygód Kevina jako fikcyjny gadżet i z miejsca przypadł do gustu widzom, którzy zaczęli pytać w sklepach o nieistniejący, wymyślony na potrzeby filmu sprzęt.

Trudno było nie wykorzystać takiej okazji – niedługo po premierze filmu Talkboy pojawił się w sklepach, z miejsca stając się ulubionym gadżetem wielbicieli Kevina. Był to po prostu dyktafon, z wbudowanym głośnikiem pozwalającym na natychmiastowe odsłuchanie nagrań i przełącznikiem, pozwalającym zmieniać ich tempo.

GirlTech Password Journal commercial

Zanim miejscem, pozwalającym zapisywać najprywatniejsze przemyślenia, opinie czy rozterki stały się blogi, Twitter czy Facebook, młodzi wielbiciele technologii mogli w latach 90. skorzystać gadżetu o nazwie Password Journal.

Był to rodzaj tradycyjnego notatnika, zamkniętego w twardej, plastikowej obudowie. Wyjątkowość tego rozwiązania polegała na tym, że obudowa była zabezpieczona w całkiem pomysłowy sposób – za jej otwarcie odpowiadał moduł rozpoznający głos, który pozwalał na otwarcie notatnik dopiero po wypowiedzeniu znanego użytkownikowi słowa klucza. Kolejne wersje tego gadżetu są dostępne również współcześnie!

Yak Bak

Gadżet w tandetnej plastikowej obudowie był wyposażony w tylko dwa przyciski, pozwalające na odtwarzanie i nagrywanie. W gruncie rzeczy był tańszą, prostszą i mniejszą wersją Talkboya, a zarazem dowodem na to, że historia zatacza wielkie koło – oferując maksymalnie 6 sekund nagrania audio Yak Bak był w gruncie rzeczy prekursorem współczesnego Vine’a i jego licznych klonów.

Hasbro Bop It Commercial

Ten niezwykły gadżet wyglądał jak wyrafinowane narzędzie tortur, albo broń Predatora, którą ten zgubił podczas polowania w dziecięcym pokoju. Zadaniem tego gadżetu było testowanie i rozwijanie funkcji motorycznych użytkownika.

Czyli w praktyce uczenie go szybkiego reagowania na głosowe, losowo odgrywane przez BopIt komendy, każące przekręcać, ciągnąć lub wciskać odpowiednie części urządzenia. W teorii brzmi to prosto, ale przy odpowiednim podkręceniu tempa pozwalało przekonać się na własnej skórze, co oznaczają słowa „poziom: Azjata”.

Video Now Commercial (The Original B&W Version)

Gadżet trochę młodszy od pozostałych, bo pochodzący z początku XXI wieku, to dzieło firmy Hasbro. Producent zabawek opracował nie tylko serię własnych, kieszonkowych odtwarzaczy wideo, ale również własny nośnik danych o nazwie PVR, czyli Personal Video Disc, przypominający płytę CD czy DVD, ale o mniejszej średnicy 108 milimetrów.

PVR mieścił 450 megabajtów danych, co wystarczało na zapisanie 30 minut materiału wideo, co pozwalało zmieścić większość popularnych kreskówek czy programów dla dzieci. Wadą tego rozwiązania był fakt, że film był wyświetlany na miniaturowym, czarnobiałym ekranie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.