Klienci Playa w szoku: płacą nawet 1000 zł miesięcznie za Internet w komórce

Klienci Playa w szoku: płacą nawet 1000 zł miesięcznie za Internet w komórce17.08.2011 11:55
Co robi Twój telefon, kiedy śpisz? (Fot. Flickr/3 Sverige/Lic. CC by)
Michał Michał Wilmowski

Play zaskoczył niczego nieświadomych ludzi rachunkami na kilkaset, a nawet ponad 1000 zł za transmisję danych. Klienci nie do końca rozumieją, co się stało, ale zapowiadają walkę z operatorem.

Play zaskoczył niczego nieświadomych ludzi rachunkami na kilkaset, a nawet ponad 1000 zł za transmisję danych. Klienci nie do końca rozumieją, co się stało, ale zapowiadają walkę z operatorem.

Na Facebooku powstała nowa "grupa wsparcia" - Play – Oszukani. W momencie kiedy to piszę, liczy ponad 200 członków. Są to ludzie, którzy dostali od Playa horrendalnie wysokie rachunki za Internet – 500, 700, a nawet ponad 1000 zł.

Większość z nich twierdzi, że nawet nie korzysta zbyt często z Internetu w komórce. Tak jak czytelniczka "Gazety Wyborczej", pani Anna, która musi zapłacić 1200 zł:

W połowie kwietnia włączono dla mojego numeru telefonu pakiet internetowy w wysokości 500 MB. Włączono też program pokazujący, ile danych mój smartfon ściągnął danego dnia. Około 17 maja dostałam informację, że limit 500 MB został wyczerpany.

Wydało mi się to niemożliwe, bo sporadycznie korzystam z Internetu, przeglądam pocztę, aktualizuję prognozę pogody, czasem przeglądam informacje w lokalnych portalach internetowych

Pani Anna sprawdziła i okazało się, że najwięcej danych jej telefon pobierał wtedy, kiedy go w ogóle nie używała. Napisała reklamację, ale Play ją odrzucił. Podobnie jak reklamacje innych poszkodowanych osób.

Marcin Gruszka, rzecznik Play, tłumaczy na łamach "GW":

Jesteśmy stawiani trochę pod ścianą, bo nasz system naprawdę widzi taką transmisję. Smartfony, szczególnie z systemem Android, mają to do siebie, że non stop łącza się z Internetem. Począwszy od automatycznego sprawdzania poczty, przez aktualizację pogody, po ściąganie paczek z aktualizacjami oprogramowania.

Innymi słowy jeśli ktoś ściągał dodatkowe aplikacje na telefon i ma limit 500 MB, wyczerpie go najprawdopodobniej w ciągu kilku dni. Play powinien jednak informować, że pakiet się skończył i odcinać Internet zamiast naliczać dodatkowe kwoty.

Walkę o dostęp do takich informacji zapowiada UKE. Urząd dostał już kilka tysięcy skarg dotyczących rachunków za transmisję danych. Na wszystkich operatorów, nie tylko na Playa.

Propozycje zmian w prawie już zostały wysłane do Ministerstwa Infrastruktury. UKE chce, żeby operatorzy mieli obowiązek odcinania użytkowników od Internetu, jeśli wyczerpią wykupiony limit. Ponadto ma przychodzić informacja, ile będzie kosztował nowy pakiet bądź korzystanie z Sieci według zwykłych stawek.

To dobry pomysł, ale sami klienci też mogliby wykazywać się większym rozsądkiem. Jeśli ktoś ma smartfona, a nie korzysta zbyt często z Internetu, powinien mieć przez większość czasu wyłączony dostęp do Sieci. To najprostszy sposób na uniknięcie problemów.

Za sytuację, w której znaleźli się klienci, niestety trudno winić tylko Playa. Dlatego obawiam się, że nawet zbiorowy pozew nie pomoże. Operator chce zarobić, a prawo mu tego nie zabrania. Owszem, mógłby przysłać informację o tym, że pakiet został wyczerpany, ale czemu miałby to robić, skoro nie ma takiego obowiązku?

Dlatego zanim wejdzie w życie nowe prawo, musimy być po prostu rozsądni. Jeśli nie mamy naprawdę dużego pakietu (typu 20 GB), powinniśmy włączać Internet w smartfonie tylko wtedy, kiedy faktycznie z niego korzystamy. I nie będziemy mieć kłopotów.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.