Kobiece piersi zakazane, a ścięcie głowy jest OK? Podwójne standardy Facebooka

Kobiece piersi zakazane, a ścięcie głowy jest OK? Podwójne standardy Facebooka23.10.2013 14:00
Tonące logo Facebooka (Fot. Flickr/ mkhmarketing/Lic. CC by)
Marta Wawrzyn

Facebook długo nie chciał usunąć filmu, na którym widać, jak zamaskowany mężczyzna obcina kobiecie głowę. Tymczasem zdjęcia karmiących matek są bezlitośnie wyrzucane. Gdzie w tym sens, gdzie w tym logika?

Facebook długo nie chciał usunąć filmu, na którym widać, jak zamaskowany mężczyzna obcina kobiecie głowę. Tymczasem zdjęcia karmiących matek są bezlitośnie wyrzucane. Gdzie w tym sens, gdzie w tym logika?

Amerykańskie podejście do moralności nieraz mnie zadziwiło podczas oglądania seriali. W telewizji ogólnodostępnej bardzo uważa się, żeby nie pokazać nawet kawałka sutka i żeby nie padło żadne brzydkie słowo, a tymczasem krew potrafi lać się z ekranu strumieniami. Spójrzcie tylko na "Hannibala" stacji NBC.

Na Facebooku jest dokładnie tak samo jak w telewizji. Tępiona jest wszelkiego rodzaju golizna, włącznie ze zdjęciami matek karmiącymi dzieci piersią. Tymczasem przemoc podlegała najwyraźniej innym kryteriom.

Facebook chce tylko informować

O tym, że na Facebooku pojawił się film pokazujący mężczyznę ścinającego gdzieś w Meksyku kobiecie głowę, doniosło w poniedziałek BBC. Amerykański gigant społecznościowy odmówił jego usunięcia i potwierdził, że filmy zawierające przemoc można w serwisie publikować. Rzecznik Facebooka powiedział, że dopóki przemoc nie jest gloryfikowana, takie wideo jest OK. W końcu o naruszeniach praw człowieka i aktach przemocy też należy informować.

Innego zdania byli sami użytkownicy – pod filmikiem wrzuconym z prowokacyjnym podpisem "Challenge: Anybody can watch this video?" pojawiło się mnóstwo komentarzy, w których oburzeni internauci domagali się usunięcia materiału.

Facebook w końcu został zmuszony do zmiany zdania i wideo usunął. W oświadczeniu długim na kilka akapitów napisał, że jednak chce chronić użytkowników przed takimi treściami. Ale mleko się rozlało.

Kobieca pierś, czyli najgorsza rzecz na świecie

Ta sama firma, która broniła przez kilkadziesiąt godzin drastycznego filmu, ma bzika na punkcie "obscenicznych" zdjęć kobiecych piersi. Nawet jeśli chodzi o matki karmiące dzieci. "W pełni wyeksponowanych" piersi nie może być na Facebooku i już.

Te podwójne standardy dziwią, nawet jeśli wiemy, skąd to się bierze i jak pruderyjnym społeczeństwem (przynajmniej oficjalnie) są Amerykanie. Ale nie wydaje się, żeby coś miało się zmienić. Golizna to zło, przemoc to tylko część tego skomplikowanego świata. Tak od lat myślą amerykańskie media, tak też najwyraźniej myśli Facebook. O sens i logikę nie ma co pytać. Po prostu tak jest i już.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.