Kolej przyszłości? Niby na prąd, ale potrzebuje ropy

Kolej przyszłości? Niby na prąd, ale potrzebuje ropy03.07.2023 13:26
Pociąg przyszłości
Źródło zdjęć: © Hitachi Rail

Włosi rozwijają tzw. kolej przyszłości. W fabryce Hitachi Rail niedaleko Florencji produkowane są nowoczesne pociągi hybrydowe, które mają stanowić swego rodzaju przełom w kolejnictwie. Pojazdy już wyjechały na trasy w całym kraju.

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP Naturalnie.

Pociągi akumulatorowe Masaccio wyjechały na włoskie tory. Jak czytamy w serwisie kurier-kolejowy.pl, ukończono produkcję 20 pojazdów, czyli pierwszą transzę zamówienia spośród 135 pociągów. Umowa ramowa opiewa na kwotę 1,23 mld euro. Hybrydowe pociągi będą kursować na Sycylii, Sardynii, w Kalabrii, Lacjum i Friuli-Wenecji Julijskiej.

Technologia, którą wykorzystują pociągi Masaccio, pozwala na poruszanie się wyłącznie dzięki energii pozyskiwanej z akumulatorów, a oprócz tego obsługuje też korzystanie z typowego napędu elektrycznego, hybrydowego, a także może być napędzany silnikiem diesla. Akumulatory mogą być ładowane podczas jazdy przy wykorzystaniu pantografu lub przez odzyskiwanie energii z hamowania.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Niestety akumulatory nie wystarczają na długo. Maksymalny zasięg tego napędu to 15 kilometrów. Jest to jednak duży progres względem typowym pociągów napędzanych silnikiem diesla, ponieważ zużycie tego paliwa jest o 50 proc. niższe niż w klasycznych rozwiązaniach. To zaś przekłada się na zmniejszoną emisję, przede wszystkim w ośrodkach zabudowanych. Aby unikać spalania paliwa pociąg, można przełączyć na napęd akumulatorowy w regionie miejskim.

Pociągi akumulatorowe mogą odegrać istotną rolę w procesie modernizacji europejskiej kolei. Jak podaje Kurier Kolejowy ok. 40 proc. linii w Europie to linie, które nie są zelektryfikowane. W samych Włoszech jest ich aż 4 tys. km, a w Europie - 10 tys. km.

Unia Europejska dąży do dekarbonizacji transportu. Do 2030 r. wyznaczono cel redukcji emisji o 55 proc., a do 2050 r. osiągnięcie neutralności klimatycznej. Z tego względu możemy spodziewać się kolejnych wdrożeń w kolejnictwie. Pociągi Masaccio mają ewoluować. Za dwa lata na rynek ma trafić kolejny model, który będzie działać wyłącznie na bazie napędu akumulatorowego o zasięgu przekraczającym 100 km.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.