Drogi przyszłości – tak będziemy jeździć

Niemcy i Austriacy mają pomysł na drogi przyszłości. Chcą wykorzystać przestrzeń nad autostradami w celu generowania energii elektrycznej. Pomóc w tym mają dachy fotowoltaiczne.

Drogi przyszłości – tak będziemy jeździć 1Dach fotowoltaiczny nad autostradą
Źródło zdjęć: © fraunhofer.de

Dachy fotowoltaiczne nad autostradami to pomysł niemieckiego instytutu Fraunhofer ISE, który powstał we współpracy z Austriackim Instytutem Technologii. Projekt jest już w zaawansowanym stadium. Prototyp ma powstać jesienią następnego roku i funkcjonować przez około rok. Uzyskane w tym czasie informacje posłużą do rozwoju projektu.

Zadaszenie autostrad panelami fotowoltaicznymi to projekt o dużej skali. Jeśli prototyp spełni swoją rolę i specjaliści uznają, że gra jest warta świeczki, dachy zostaną wykonane na terenie autostrad na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii.

Tym projektem chcemy wykorzystać potencjał autostrad do generowania energii odnawialnej – mówił Steffen Bilger z niemieckiego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej.

Bilger dostrzega potencjalne trudności związane z budową zadaszenia – ze względu na szybko poruszające się pojazdy nie będzie to łatwa praca. Ale jego zdaniem ważniejsze jest, by zagospodarować przestrzeń autostrad do produkcji energii elektrycznej, na którą zapotrzebowanie będzie rosło wraz z popularyzacją samochodów z napędem elektrycznym.

Budowa dachów fotowoltaicznych będzie trudniejsza i bardziej kosztowna, niż stawianie standardowych wiat PV. Wynika to z faktu, że konieczne jest zapewnienie odpowiedniej odporności konstrukcji – istnieje możliwość, że rozpędzony pojazd uderzy w nią podczas wypadku.

Fotowoltaika nad autostradami nie będzie najbardziej wydajnym źródłem energii, jakie można sobie wyobrazić. Jednakże będzie miała ona spore znacznie w regionach, gdzie brakuje miejsca na zbudowanie elektrowni produkującej czystą energię.

Dodatkową zaletą tego typu rozwiązania jest ochrona kierowców przed opadami atmosferycznymi, co powinno wpłynąć na bezpieczeństwo podróży.

Prototyp dachu fotowoltaicznego ma mieć wymiary 17 na 10 metrów i docelowo ma zostać zamontowany na wysokości około 5,5 metra.

Wybrane dla Ciebie

Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek