Drogi przyszłości – tak będziemy jeździć

Niemcy i Austriacy mają pomysł na drogi przyszłości. Chcą wykorzystać przestrzeń nad autostradami w celu generowania energii elektrycznej. Pomóc w tym mają dachy fotowoltaiczne.

Drogi przyszłości – tak będziemy jeździć 1Dach fotowoltaiczny nad autostradą
Źródło zdjęć: © fraunhofer.de

Dachy fotowoltaiczne nad autostradami to pomysł niemieckiego instytutu Fraunhofer ISE, który powstał we współpracy z Austriackim Instytutem Technologii. Projekt jest już w zaawansowanym stadium. Prototyp ma powstać jesienią następnego roku i funkcjonować przez około rok. Uzyskane w tym czasie informacje posłużą do rozwoju projektu.

Zadaszenie autostrad panelami fotowoltaicznymi to projekt o dużej skali. Jeśli prototyp spełni swoją rolę i specjaliści uznają, że gra jest warta świeczki, dachy zostaną wykonane na terenie autostrad na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii.

Tym projektem chcemy wykorzystać potencjał autostrad do generowania energii odnawialnej – mówił Steffen Bilger z niemieckiego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej.

Bilger dostrzega potencjalne trudności związane z budową zadaszenia – ze względu na szybko poruszające się pojazdy nie będzie to łatwa praca. Ale jego zdaniem ważniejsze jest, by zagospodarować przestrzeń autostrad do produkcji energii elektrycznej, na którą zapotrzebowanie będzie rosło wraz z popularyzacją samochodów z napędem elektrycznym.

Budowa dachów fotowoltaicznych będzie trudniejsza i bardziej kosztowna, niż stawianie standardowych wiat PV. Wynika to z faktu, że konieczne jest zapewnienie odpowiedniej odporności konstrukcji – istnieje możliwość, że rozpędzony pojazd uderzy w nią podczas wypadku.

Fotowoltaika nad autostradami nie będzie najbardziej wydajnym źródłem energii, jakie można sobie wyobrazić. Jednakże będzie miała ona spore znacznie w regionach, gdzie brakuje miejsca na zbudowanie elektrowni produkującej czystą energię.

Dodatkową zaletą tego typu rozwiązania jest ochrona kierowców przed opadami atmosferycznymi, co powinno wpłynąć na bezpieczeństwo podróży.

Prototyp dachu fotowoltaicznego ma mieć wymiary 17 na 10 metrów i docelowo ma zostać zamontowany na wysokości około 5,5 metra.

Wybrane dla Ciebie
Nowe tropy w sprawie odwrotu Napoleona. Badacze przebadali zęby żołnierzy
Nowe tropy w sprawie odwrotu Napoleona. Badacze przebadali zęby żołnierzy
Najbardziej jadowita ryba świata. Jak działa jad szkaradnicy?
Najbardziej jadowita ryba świata. Jak działa jad szkaradnicy?
Syberyjskie tatuaże. Na mumii sprzed 2 tysięcy lat
Syberyjskie tatuaże. Na mumii sprzed 2 tysięcy lat
Może uszkodzić sprzęt. Ekspert ostrzega przed popularną pastą termoprzewodzącą
Może uszkodzić sprzęt. Ekspert ostrzega przed popularną pastą termoprzewodzącą
YouTube podnosi jakość starych filmów. AI skaluje materiały nawet do 1080p
YouTube podnosi jakość starych filmów. AI skaluje materiały nawet do 1080p
Wspólna koncepcja. Czym właściwie jest świaodmość?
Wspólna koncepcja. Czym właściwie jest świaodmość?
Otworzyli sarkofag sprzed 2 tys. lat. Szczątki zachowały się wyjątkowo dobrze
Otworzyli sarkofag sprzed 2 tys. lat. Szczątki zachowały się wyjątkowo dobrze
Gboard na Androida ma nowe opcje. Sprawdź aktualizację
Gboard na Androida ma nowe opcje. Sprawdź aktualizację
Efekt zmian klimatycznych. Mikroorganizmy budzą się po latach
Efekt zmian klimatycznych. Mikroorganizmy budzą się po latach
To był największy wybuch w historii. Car-bomba wywołała globalny niepokój
To był największy wybuch w historii. Car-bomba wywołała globalny niepokój
Zmiany w Messengerze. Przygotuj się
Zmiany w Messengerze. Przygotuj się
Nowa gra ze świata Wiedźmina w fazie przygotowań. Szukają scenarzysty
Nowa gra ze świata Wiedźmina w fazie przygotowań. Szukają scenarzysty