Koronawirus uderzył w branżę. Wystarczyło kilkaset sztuk, żeby załapać się na listę najlepiej sprzedających się płyt w Polsce

Koronawirus uderzył w branżę. Wystarczyło kilkaset sztuk, żeby załapać się na listę najlepiej sprzedających się płyt w Polsce03.04.2020 14:50
Źródło zdjęć: © Shutterstock
Adam Bednarek

Branża muzyczna jak wiele innych dotknięta jest problemami, ale kryzys jest naprawdę poważny. Sprzedaż płyt leci na szyję tak bardzo, że wystarczy sprzedać niewiele, by znaleźć się w polskim TOP 10.

Na najnowsze zestawienie OLiS - czyli oficjalną listę sprzedaży detalicznej polskiego Związku Producentów Audio-Video, która bierze pod uwagę wyniki w popularnych sieciach, ale też małych, niezależnych sklepach - zwrócił uwagę na Twitterze muzyk Kamil Pivot:

Skąd wiemy, że 500 sztuk limitowanego wydania się nie sprzedało? Na stronie wydawcy "epka" wciąż jest dostępna. Nie wiadomo, czy jak do tej pory poszło 50, 150 czy 350 egzemplarzy, ale nawet jeśli już udało się przekroczyć 400, to i tak jest to raczej kiepski wynik. Efekt koronawirusa ewidentnie dotknął branżę muzyczną.

Teoretycznie okresy przestoju nie są niczym nowym. Jak swego czasu wyjaśniał na antenie newonce.radio Marcin “Tytus” Grabski, szef i założyciel wytwórni Asfalt Records:

Artysta, który wskoczył na pierwsze miejsce w listopadzie, a artysta, który wskoczył w czerwcu, to są zupełnie dwie różne ligi. Można sprzedać bardzo mało płyt i wylądować w topce Olisu w sezonie ogórkowym. A w tym listopadzie przed świętami jest ciężko. Szczególnie, że te składanki świąteczne walczą sztywniutko i mają mocnego handicapa

Co za tym idzie, artysta, który teraz jest na pierwszym miejscu, wcale nie musiał sprzedać wielu płyt. Wystarczyło przebić co najmniej 500 sztuk. Kiepsko to wygląda.

Z problemu zdaje sobie sprawę branża. Pisaliśmy już o akcji Bandcampa, kiedy to cały zysk ze sprzedaży trafiał prosto do artystów. Udało się zebrać imponującą kwotę. Ale to może być kropla w morzu potrzeb.

Z kolei Polskie Radio obniżyło ceny płyt wydanych przez Agencję Muzyczną Polskiego Radia (póki co OLiS pokazuje, że akcja nie zakończyła się sukcesem), częściej puszczane są też polskie utwory na antenie.

Kto wie, czy płyta CD nie będzie jedną z "ofiar" koronawirusa. Amazon obecnie nie przyjmuje nowych wydań od wydawców, bo nie ma dla nich miejsca w swoich magazynach. Sklepy pełne będą "starych" albumów, które trzeba przecież sprzedać, więc również niechętnie muszą patrzeć w stronę nowości. Nie mówiąc już o tym, że nie wiemy, kiedy otworzą się sklepy i czy klienci będą chcieli do nich tłumnie ruszyć. Wcześniej wielokrotnie mówiło się o spadku popularności płyt CD. Obecna sytuacja może tylko pogorszyć ich i tak nieciekawą sytuację.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.