Kradzież paszportu – co robić?

Kradzież paszportu – co robić?18.01.2010 16:00
Sabina Stodolak

Jednym z największych koszmarów podróżnika przebywającego za granicą, jest możliwość utraty paszportu w wyniku kradzieży. Co w takiej sytuacji zrobić i w jaki sposób możesz się  - jeszcze w Polsce – zabezpieczyć, aby proces zdobywania paszportu tymczasowego był szybszy?

Jednym z największych koszmarów podróżnika przebywającego za granicą, jest możliwość utraty paszportu w wyniku kradzieży. Co w takiej sytuacji zrobić i w jaki sposób możesz się  - jeszcze w Polsce – zabezpieczyć, aby proces zdobywania paszportu tymczasowego był szybszy?

Przy kradzieży paszportu za granicą, główny problem polega na tym, że nie mamy jak wrócić do kraju. Kiedy tylko zorientujesz się, że Twój paszport zginął, najlepiej od razu udać się na najbliższy posterunek policji i zgłosić kradzież paszportu. Policja sporządza raport, potrzebne będą więc dokumenty, które potwierdzą Twoją tożsamość. Jeśli je masz, problem jest mniejszy, jeśli jednak wraz z paszportem ukradziono Ci wszystkie dokumenty, musisz na policję zgłosić się ze świadkiem (np. kolegą z podróży), który potwierdzi Twoją tożsamość.

Kolejnym krokiem jest zgłoszenie się do polskiego konsulatu lub ambasady i wypełnienie wniosku o paszport tymczasowy. Do wniosku należy dołączyć 2 zdjęcia paszportowe , policyjny raport oraz wnieść opłatę paszportową. Jej wysokość różni się w zależności od danego kraju – trzeba jednak być gotowym na wydanie przynajmniej około 60 zł. Na paszport tymczasowy czekamy krótko – zazwyczaj otrzymamy go prawie od ręki. Problemem może być jednak sytuacja, w której nie jesteśmy w stanie potwierdzić swojej tożsamości – wtedy konsulat występuje w naszym imieniu do odpowiednich organów w Polsce, które mogą naszą tożsamość potwierdzić. Siłą rzeczy wydanie paszportu tymczasowego trwa w takiej sytuacji dłużej.

Czy można ominąć etap zgłaszania kradzieży paszportu na policji i od razu iść do konsulatu?

Teoretycznie tak, ale nie jest to dobra decyzja -  po pierwsze, jeśli paszport został skradziony, potwierdzenie policji będzie dowodem na to, że nie straciłeś paszportu ze swojej winy, a to oznacza niższą opłatę za wydanie nowego paszportu - w przypadku utraty paszportu z winy właściciela, opłata jest podwyższona do 200%). Poza tym, jeśli np. w paszporcie miałeś wizę do USA pilnuj raportu, a najlepiej zrób ksero – będzie ci potrzebne do tego, by móc wizę odzyskać.

A co jeśli wraz z paszportem ukradli pieniądze?

Jeśli nie masz gotówki ani żadnej karty (debetowej bądź kredytowej), która pozwoli na zapłacenie za paszport tymczasowy, koniecznie trzeba przedstawić tą sprawę konsulowi. Konsulat może pośredniczyć w przekazaniu pieniędzy (płaci za paszport po tym, jak rodzina w Polsce wpłaci pieniądze na konto MSZ w Warszawie). Konsulat może też udzielić pożyczki finansowej na powrót do kraju. Pieniądze te musimy oczywiście zwrócić.

Ratunku! Tu nie ma polskiej placówki dyplomatycznej!

W kraju w którym przebywasz może okazać się, że nie ma placówki dyplomatycznej Polski – siłą rzeczy nie ma też konsula. Co wtedy? W takiej sytuacji przychodzi nam w sukurs Unia Europejska – udajemy się do placówki jakiegokolwiek kraju Unii i przedstawiamy problem. Traktowani będziemy jak obywatele tego kraju.

Jak zabezpieczyć się przed kradzieżą paszportu?

  • Nie trzymaj paszportu razem z innymi dokumentami ani blisko pieniędzy
  • Tam gdzie możesz, oddawaj paszport do depozytu.
  • Zrób kopię paszportu – najlepiej** w formie elektronicznej w formacie .pdf. i wyślij maila z kopią do samego siebie** – dzięki temu, będziesz mógł w razie konieczności wydrukować paszport. (Wożenie ze sobą kserokopii paszportu jest o tyle mniej efektywne, że w razie kradzieży całego bagażu, kopie zostaną nam również ukradzione).
  • Dowiedz się – jeszcze w Polsce – gdzie znajduje się polski konsulat lub ambasada, w kraju, do którego się udajesz. Dane takie możesz znaleźć na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych (warto adresy zapisać i pamiętać, że zawsze można dane te sprawdzić on-line)
  • Jeśli ukradli Ci paszport który nonszalancko trzymałeś w kieszeni kurtki, możesz musieć zapłacić opłatę podwyższoną za paszport – jako, że nie zabezpieczyłeś się wystarczająco.
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.