Kultowe nośniki danych, które przeszły do historii [TOP 5 plus wideo]

Kultowe nośniki danych, które przeszły do historii [TOP 5 plus wideo]03.11.2010 16:42
Mariusz Kosakowski

Firma Sony przestała produkować nośniki do popularnych kaseciaków. Kilka miesięcy wcześniej podobny los spotkał dyskietkę 3,5 cala. Zobacz 5 mniej znanych, ale nadal kultowych nośników danych, które przeszły do historii (wideo).

LaserDisc

Była to płyta, której rozmiar liczył 12 cali. Śmiało można powiedzieć, że przypominała dysk, którym rzuca się na olimpiadzie ;). Format ten miał być przyszłością komercyjnej rozrywki. Został wprowadzony w 1978 roku przez firmę MCA, cieszył się uznaniem takich marek, jak Philips i Pioneer. Jednak został wyparty przez kasety VHS.

Do wad tego formatu należała duża wielkość płyt, która znacznie utrudniała ich przechowywanie, oraz to, że nie można było na nich nagrywać - inaczej niż w przypadku kaset VHS.

MiniDisc

We wczesnych latach 90. firma Sony zaoferowała swoim klientom coś więcej niż zwykłą kasetę – MiniDisc. Nowość przechowywała 80 minut muzyki w cyfrowym zapisie, szybkie wyszukiwanie danego fragmentu muzyki i małe ryzyko przeskoków podczas odtwarzania. Dodatkowo istniała możliwość kupowania czystych płyt i ich nagrywania.

Format nie przyjął się, ponieważ sprzęt z technologią ATRAC, potrzebną do odtworzenia płyt, był zbyt drogi dla nastolatków ;). Format ten był dostępny tylko dla prawdziwych melomanów.

Format ten wypełnił lukę w połowie lat 90. między standardową dyskietką 3,5 cala a płytą CD. Iomega, autor standardu, oferował wówczas dyskietkę o pojemności 100 MB. Dla porównania: taka pojemność równała się całemu pudełku po butach, wypełnionego dyskietkami 3,5 cala.

Pod koniec lat 90. Iomega była krytykowana za masowe awarie napędów Zip. Jednocześnie konsumenci z coraz większym zaciekawieniem patrzyli w stronę płyt CD. I tak Zip Drive został wyparty z rynku, choć Iomega zapowiadała, że będzie sprzedawała dyskietki o pojemności 250 MB.

Super Audio CD/DVD-Audio

Format przeznaczony dla melomanów. Jest wytworem firm Sony i Philips - istnieje od 1999 roku. Początkowo były dostępne tylko płyty CD oferujące - według producentów - wysoką jakość nagrań. Rok później w sprzedaży pojawiły się płyty DVD.

Minus formatu to sprzęt, który jest potrzebny do ich odtworzenia i kosztuje majątek. Choć format nie jest jeszcze oficjalnie martwy, specjaliści wieszczą jego upadek.

HD DVD

To format firmy Toshiba, który przegrał rywalizację z Blu-rayem. HD DVD oferował większą wydajność, a tym samym lepszą rozdzielczość obrazu oraz lepszą jakość dźwięku. Po kilku decyzjach podjętych m.in. przez wytwórnię Worner Bros, firmę Sony, sprzedawców detalicznych oraz przy wsparciu akcji marketingowych Toshiba ogłosiła klęskę formatu w 2008 roku.

Swego rodzaju ciekawostką jest fakt, że kiedyś Warner Bros. proponował płytę, na której z jednej strony był dostępny format HD DVD, a z drugiej Blu-ray. Miało to rozwiązać wojnę formatów.

Źródło: Mashable

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.