Lobbing w branży IT. Kto płaci najwięcej?

Lobbing w branży IT. Kto płaci najwięcej?27.10.2011 18:00
Trzeba zmienić przepisy? Da się zrobić! (Fot. Flickr/cliff1066™/Lic. CC by)

W jaki sposób firmy z branży IT próbują poprawić swoją sytuację na rynku? Poza opracowywaniem nowych technologii, tworzeniem  przebojowych aplikacji i usług jest jeszcze jeden, pozostający nieco w cieniu obszar – lobbing. Wpływ na polityków może być bardzo opłacalny. Kto z niego korzysta?

W jaki sposób firmy z branży IT próbują poprawić swoją sytuację na rynku? Poza opracowywaniem nowych technologii, tworzeniem  przebojowych aplikacji i usług jest jeszcze jeden, pozostający nieco w cieniu obszar – lobbing. Wpływ na polityków może być bardzo opłacalny. Kto z niego korzysta?

W przeciwieństwie do Polski, gdzie lobbing kojarzy się powszechnie z nieco ucywilizowaną formą łapówkarstwa, w wielu krajach jest to popularny i transparentny sposób przedstawiania swoich racji przez różne grupy nacisku.

Jedną z nich są firmy IT. W czasach, gdy m.in. Apple i Samsung toczą ze sobą zażartą batalię nie przy pomocy produktów, ale patentów i pozwów sądowych, korzystne dla danej firmy regulacje prawne są na wagę złota.

Jak jednak przekonać ustawodawców, by pożądane przez niektórych rozwiązania stały się prawem? Jak wynika z danych, udostępnianych przez serwis Open Secrets, firmy nie żałują pieniędzy, by – z pomocą lobbystów – osiągnąć ten cel.

Na lobbing najwięcej wydaje Microsoft. W 2010 roku było to ponad 6,9 mln dolarów. Niewiele mniej – blisko 6,8 mln wydał na lobbing HP. Pierwszą trójkę najbardziej zabiegających o przychylność polityków firm zamyka Google, z funduszem 5,2 mln.

Branża IT przeznaczyła w 2010 roku na lobbing ponad 120 mln dolarów (Fot. OpenSecrets.org)
Branża IT przeznaczyła w 2010 roku na lobbing ponad 120 mln dolarów (Fot. OpenSecrets.org)

Inne firmy, które znalazły się w pierwszej dziesiątce, to Oracle, IBM, Intel i Cisco. Odnotowano również dwukrotny wzrost wydatków ze strony Facebooka, który walczy o mniej restrykcyjne przepisy dotyczące prywatności oraz przetwarzania danych osobowych.

Choć lista wydatków jest jawna, do pełnego obrazu sytuacji brakuje jednak jeszcze kilku informacji – ciekawe, czy kiedykolwiek dowiemy się, jakie zmiany prawa zostały dokonane w wyniku nacisków ze strony firm.

Źródło: Read Write Web

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.