Minecraft. Najbardziej niedoceniana gra w historii

Minecraft. Najbardziej niedoceniana gra w historii02.12.2015 18:50
Adam Bednarek

Minecraft - siedlisko gimbazy czy nieoszlifowanych diamentów?

Co to jest Minecraft?

Minecraft to już teraz kultowa gra stworzona w 2009 roku i wydana w 2011. Gra survivalowa z otwartym światem, w któym zbieramy surowce, budujemy i (czasami) walczymi stała się prekursorem nowego gatunku. Mimo niepozornego, pikselowego wyglądu, Minecraft to gra, w której gracze mają szansę na tworzenie, nauk i rozwój kreatywny. Każdemu z tych aspektów przyjrzymy się dokładniej poniżej.

Fenomen Minecrafta

Pierwsze skojarzenia z Minecraftem rzadko kiedy są pozytywne. “Niezrozumiały fenomen” - powiedzą delikatni. “Narzędzie do wyciskania kasy od gimbazy” - stwierdzą ci ostrzejsi. Minecraft to w końcu nie tylko gra, która sprzedała miliony egzemplarzy na wielu sprzętach, ale też mnóstwo gadżetów, a nawet książek. Do tej listy dochodzą nawet gry o Minecrafcie (studio Telltale w “uniwersum” stworzyło własną przygodówkową historię) oraz już wkrótce film. Microsoft wiedział, co robi, gdy płacił za firmę Mojang, twórców Minecrafta, 2,5 miliarda dolarów. To nie były pieniądze wyrzucone w błoto, a dobrze przemyślany interes.

Minecraft kojarzony jest też z wieloma polskimi youtuberami, którzy tworząc materiały o grze, nabili sobie miliony wyświetleń. I to przede wszystkim przez to mówi się, że to gra dla dzieci, a nie poważna produkcja. To jest widoczna twarz Minecrafta, która wpływa na naszą ocenę.

Minecraft - klocki Lego
Minecraft - klocki Lego

Tymczasem właśnie ktoś stworzył w Minecrafcie… telefon komórkowy. I to działający. Można nie tylko za jego pomocą dzwonić, ale też przeglądać Internet:

Minecraft: Working Cell Phone w/ Web Browser and Video Calling

Owszem, jest pewien haczyk. Wykopowicze zwracają uwagę na to, że “Minecraft robi jedynie za interfejs do jego programu” - pisze InnyKtosek - Ciekawe jedynie jest to, że użył Minecrfta jako interfejs dla apki, ale to żadne wyzwanie programistyczne - dodaje.

Zgodzimy się jednak, że to kolejny dowód na to, że w Minecrafcie można zrobić imponujące, zaskakujące rzeczy. Przykładów było mnóstwo.

Minecraft: Jak To Jest Zrobione? - Szafa Grająca!

Minecraft Redstone Computer Word Processor [1024 subscriber special]

GTA 5 in Minecraft #128 | Please vote for building 1 LOL

Resident Evil w Minecrafcie

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=zPYn1nweuHY[/yotube]

ECHTES iPHONE IN MINECRAFT

Commandore 32: A revolution in Minecraft computers (trailer)

Danmarks frie geodata i en Minecraft-verden

A to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Tym bardziej że na pewno jest wiele prac, których autorzy nie pochwalili się, tworząc filmy, tylko "dłubali" dla siebie.

Minecraft: strata czasu

Mam świadomość, że takie projekty to mimo wszystko mniejszość, bo spora grupa z milionowej publiki przy Minecrafcie “traci czas”. No właśnie, czy na pewno traci? Dlaczego tak często mówi się źle o Minecrafcie, a chwali każdą inną grę i wymienia setki powodów, dla których to wartościowa rozrywka. Bo można się nauczyć języka, bo wspaniałe historie i tak dalej, i tak dalej. Nie docenia się jednak Minecrafta, który potencjalnych zalet ma dużo, dużo więcej.

Niewykluczone, że jestem naiwniakiem, ale wierzę w to, że granie w Minecrafta też w pewien sposób wzbogaca. Pobudza kreatywność, zmusza do kombinowania, realizowania własnych projektów. Nawet jeśli ktoś dłubie sobie w tych wirtualnych klockach, to coś robi. Chce mu się. Ma jakiś pomysł i próbuje coś stworzyć. Nie przez przypadek Minecraft trafił do jednej ze szwedzkich szkół - na zajęciach uczniowie grają w Minecrafta.

Gdyby ktoś wpadł na podobnych pomysł, to obawiam się, że najgłośniej protestowaliby nie rodzice czy dyrektorzy innych placówek, ale “zwykli gracze”, dla których Minecraft to zabawka. Powód do wyśmiewania. Szydery. Strata czasu.

Przyznaję, ja też często nie doceniałem Minecrafta. Ot, gra, w której się buduje - nic ciekawego. Wpływ Minecrafta na samą branżę gier jest większy, niż nam się wydaje. To nie tylko "głupie poradniki" czy króciutkie pisemka. Tworzy się mnóstwo klonów (według wielu najlepszy to Terraria), coraz więcej gier ma w sobie “minecraftowe elementy”. Ostatni przykład to Fallout 4:

Jednym z nowych bajerów w Fallout 4 (PS4) jest budowa osad. Tworzenie domów i innych konstrukcji od podstaw, meblowanie czy ozdabianie może nie wydać się dla wielu interesującą czynnością, ale to nie wszystko, co skrywa ten element rozgrywki. Ważnym jest tu dbanie o dobrobyt mieszkańców, a ci odpłacą się rozmaitymi rzeczami. Trzeba też więc zadbać o odpowiednią obronę, stawiając osłony i wieżyczki.

Minecraft pozwala “wyszaleć” się kreatywnie. Zamiast śmiać się z grających w Minecrafta, cieszmy się, że mają szansę stworzyć coś wyjątkowego. Kto wie, może to początek czegoś większego i gra w Minecrafta stanie się np. zachętą do nauki programowania czy grafiki. Cieszmy się, że jest Minecraft.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.