Mobilna bankowość za granicą

Mobilna bankowość za granicą09.04.2010 19:22
Andrzej Biernacki

Jak już wpominaliśmy, bankowość elektroniczna i internetowa rozwijała się najpierw w Stanach Zjednoczonych. Pionierami m-bankingu były z kolei firmy z Zachodniej Europy. Było to spowodowane głównie niższymi kosztami budowy sieci 3G.

Jak już wpominaliśmy, bankowość elektroniczna i internetowa rozwijała się najpierw w Stanach Zjednoczonych. Pionierami m-bankingu były z kolei firmy z Zachodniej Europy. Było to spowodowane głównie niższymi kosztami budowy sieci 3G.

Czołówka mobilnej bankowości

Przykładowe usługi w kanale SMS-owym to:

  • informacja o stanie rachunku
  • przypomnienie o zaległej płatności czy wykonaniu zlecenia
  • informacja o lokalizacji bankomatu
  • weryfikacja transakcji (hasła jednorazowe)
  • przypomnienie o konieczności spłaty raty kredytu

Przez telefon można uzyskać  wszystkie powyższe informacje, a także skorzystać z dodatkowych usług:

  • zrealizować przelew zdefiniowany lub jednorazowy
  • ustanowić stałe zlecenie
  • kupić jednostki funduszu inwestycyjnego
  • założyć lokatę.

Niektóre firmy, jak na przykład Bank of America, przygotowały aplikacje mobilne - programy, które internauci mogą instalować w swoich telefonach. Dzięki temu nie muszą za każdym razem pobierać danych od nowa. Korzystają też z większej liczby funkcji.

Bankowość mobilna poza USA

Z danych firmy mBlox z marca 2010 roku wynika, że w Wielkiej Brytanii z m-bankingu korzysta 37% użytkowników telefonów komórkowych (w USA odsetek ten wynosi 25%). Z drugiej strony raptem 2-3% obywateli tych krajów traktuje bankowość mobilną jako preferowany kanał dostępu. Wygrywa nadal internet.

Stowarzyszenie Marketingu Mobilnego [podaje](http://(http://mmaglobal.com/news/europeans-opt-mobile-banking-increasing-numbers) z kolei, że z m-bankingu korzysta 14% Brytyjczyków oraz 9% Niemców i Francuzów. Różnice wynikają z zastosowania różnych metodologii. Analizując dane z wielu źródeł można stwierdzić, że z bankowości mobilnej w 2010 roku skorzysta co czwarty mieszkaniec USA i Wielkiej Brytanii.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://vbeta.pl/images//2010/04/b2.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://vbeta.pl/images//2010/04/b2.jpg)

Dużo do zrobienia mają same banki. Obecnie zaawansowane rozwiązania ma w swoich ofertach najwyżej parę procent instytucji finansowych z krajów zachodnich (szacunki Syniverse Technologies ze stycznia 2010 roku, 9). Średni i mali gracze, szczególnie ci wyspecjalizowani, nie zdążyli jeszcze wdrożyć nowoczesnych technologii.

Bankowość mobilna sprawdza się  nie tylko w bogatych państwach. Na szczególną uwagę zasługuje system M-Pesa w Kenii. Ułatwia on przesyłanie pieniędzy przez komórkę. Podobnie jest w Azji, a szczególnie w Indiach, w których mieszka około jedna trzecia z 30 milionów użytkowników m-bankingu na świecie.

Jak bardzo jesteśmy w tyle?

Niektóre polskie banki, nawet te przedstawiające się jako nowoczesne firmy, nadal nie mają mobilnych witryn. Świetnym przykładem jest mBank, z którego serwisem były problemy już w 2007 roku (brak obsługi WAP 2.0). Obecnie instytucja ta w ogóle nie ma dedykowanej strony mobilnej.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://vbeta.pl/images//2010/04/b1.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://vbeta.pl/images//2010/04/b1.jpg)

Największym problemem jest jednak przestarzałe prawo i brak dostosowania polityki konsumenckiej do potrzeb klientów. Przykładowo w Bank of America obowiązuje zasada, że właściciel konta nie ponosi odpowiedzialności za  nieautoryzowane transakcje niezależnie od okoliczności. Może więc korzystać z m-bankingu bez stresu.

Na tego typu rozwiązania będziemy musieli w Polsce jeszcze kilka lat poczekać. Im szybciej banki zrozumieją, że muszą wprowadzić nowe zasady, tym łatwiej Polacy zaufają mobilnym platformom i zaczną korzystać z powiązanych usług - tak jak kilka lat temu masowo przyjęli bankowość internetową.

Swoje pomysły, jak uczynić bankowość mobilną przyjaźniejszą dla użytkownika możecie zgłaszać na stronie Moja mobilna bankowość, gdzie trwa konkurs na najlepszy pomysł ułatwiający życie korzystającym w banku przez komórkę.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.