Możesz bez wyjaśnień oddać towar kupiony w Internecie

Możesz bez wyjaśnień oddać towar kupiony w Internecie25.02.2010 17:00
Kira Czarczyńska

Coraz częściej kupujemy przez Internet. Jest to szybkie, proste i wygodne, nic więc dziwnego, że korzystamy z tej formy bardzo chętnie. Zdalne zakupy mają jednak tą nieprzyjemną wadę, że tak naprawdę nie widzimy towaru, za który płacimy. Czasami okazuje się, że kompletnie nie jest to ta rzecz, jakiej chcieliśmy.

Kiedy i w jaki sposób możemy zakupiony przedmiot odesłać sprzedawcy i dostać z powrotem swoje pieniądze?

Coraz częściej kupujemy przez Internet. Jest to szybkie, proste i wygodne, nic więc dziwnego, że korzystamy z tej formy bardzo chętnie. Zdalne zakupy mają jednak tą nieprzyjemną wadę, że tak naprawdę nie widzimy towaru, za który płacimy. Czasami okazuje się, że kompletnie nie jest to ta rzecz, jakiej chcieliśmy.

Kiedy i w jaki sposób możemy zakupiony przedmiot odesłać sprzedawcy i dostać z powrotem swoje pieniądze?

Warunek: kupiłeś od firmy, nie od osoby prywatnej.

Tutaj zasada jest prosta: prawo do zwrotu towaru przysługuje tylko konsumentowi, który zakupił go od przedsiębiorcy. Jeżeli dostaliśmy fakturę na firmę - przepisy nie obowiązują. Tak samo jest w sytuacji, gdy kupujemy przedmiot od osoby prywatnej.

Ogólna zasada mówi, że możesz towar zwrócić.

Ustawa z dnia 2 marca 2000r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzona przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 z późn. zm.) daje nam prawo do odstąpienia od umowy zawartej poza siedzibą firmy, od której kupujemy, w terminie do 10 dni. Co istotne: sprzedawca nie może w żaden sposób zastrzec sobie, że odstąpienie od umowy możliwe jest tylko za zapłatą oznaczonej sumy ani ustalać innych, dodatkowych warunków - nawet, jeśli tak zrobi, punkty te nie mają mocy prawnej.

Sytuacja wygląda więc następująco:

  • w ciągu 10 dni od momentu dostarczenia produktu masz prawo zwrócić towar bez podania przyczyny, składając jedynie sprzedawcy oświadczenie na piśmie.
  • jeśli zwracasz towar bez podania przyczyny - produkt nie może być używany.
  • jeżeli towar jest niezgodny z zamówieniem, wadliwy lub uszkodzony, klient ma prawo odesłać produkt na koszt sprzedawcy; w innym przypadku za przesyłkę niestety zapłacisz;
  • powinieneś zostać poinformowany przy zakupie o możliwości wypowiedzenia umowy w terminie 10 dni.

A co z terminami?

  • masz prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni roboczych lub dłuższym bez ponoszenia kosztów - ewentualnie z wyjątkiem kosztów dostarczenia towaru.
  • jeżeli sprzedawca nie poinformuje cię o możliwości zwrotu towaru w określonym przez prawo terminie, okres ten wydłuża się do trzech miesięcy.

Czasami jednak nie można odstąpić od zawartej zdalnie umowy.

Nie wszystko możemy jednak w trybie ustawowym zwrócić. Przepisy nie dotyczą między innymi:

  • nagrań audio oraz wizualnych, jak również zapisanych na nośnikach programów komputerowych, jeśli ściągnęliśmy z nich już oryginalne opakowania.
  • towarów wykonanych na nasze konkretne zamówienie, zgodnie z podanymi wymaganiami.
  • produktów, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub które ulegają szybkiemu zepsuciu.

Poczta się spóźniła? Nie szkodzi...

Ok, wiemy już, kiedy możemy odesłać zakupiony towar i dostać zwrot pieniędzy. Co jednak stanie się, jeżeli poczta, jak to ma czasami w zwyczaju, przeciągnie nieco dostarczenie przesyłki - i sprzedawca naszą rezygnację z umowy otrzyma już po przewidzianym ustawą terminie?

Wyjaśnia to Marek Janczyk, miejski rzecznik konsumentów w Poznaniu:

Kwestię tę rozstrzyga jednoznacznie art. 2 (umowy zawierane poza lokalem) i art. 7 (umowy zawierane na odległość) ustawy z dnia 2.03.2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów. W obu przypadkach do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Nie ma znaczenia, kiedy to oświadczenie dojdzie do adresata.

Oznacza to, że nawet, jeśli paczka będzie szła dłużej niż wynosi termin odstąpienia od umowy - nie tracimy z tego tytułu prawa do rezygnacji z zakupu. Trzeba po prostu pilnować, żeby zmieścić się z wysyłką w ustawowych 10 dniach.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.