Na czym zarabia Apple? Firma ujawniła imponujące zyski

Na czym zarabia Apple? Firma ujawniła imponujące zyski25.04.2012 20:19
Tim ma ponad 11 miliardów powodów do zadowolenia (Fot. IJSMBlog.com)

Mimo zmiany na stanowisku CEO rozpędzona machina Apple’a ani myśli zwalniać. Choć wydawało się, że gdzieś musi być kres szalonych wzrostów i nieprzerwanych sukcesów, Apple po raz kolejny zaskakuje, przekraczając oczekiwania. Co jest podstawą jego zysków?

Mimo zmiany na stanowisku CEO rozpędzona machina Apple’a ani myśli zwalniać. Choć wydawało się, że gdzieś musi być kres szalonych wzrostów i nieprzerwanych sukcesów, Apple po raz kolejny zaskakuje, przekraczając oczekiwania. Co jest podstawą jego zysków?

Apple opublikował wyniki finansowe za pierwszy kwartał bieżącego roku. Choć w ostatnich tygodniach giełda skorygowała wycenę akcji firmy, okazuje się, że mimo braku Jobsa jego dzieło radzi sobie na rynku rewelacyjnie.

Wyniki Apple'a (Fot. Apple.com)
Wyniki Apple'a (Fot. Apple.com)

Firma, przy 39,2 mld dolarów przychodów, osiągnęła 11,6 mld zysku, sprzedając w ciągu trzech miesięcy 35,1 mln iPhone’ów, 11,8 mln iPadów, 7,7 mln iPodów i 4 mln komputerów. Same liczby mówią jedynie, że Apple sprzedaje dużo. Istotnej wiedzy dostarcza dopiero porównanie ich z poprzednim kwartałem: półroczny iPhone sprzedaje się świetnie, notując wzrost o prawie 90 proc. Jeszcze lepiej radzi sobie iPad, mogący pochwalić się wzrostem o ponad 150 proc.!

Warto przy tym zwrócić uwagę na strukturę przychodów firmy, która zaczynała jako producent komputerów. Maki od dawna nie stanowią istotnej pozycji na liście dochodów. Jej niekwestionowanym liderem jest iPhone, generujący 58 proc. dochodów Apple’a, a na drugim miejscu znalazły się, umieszczone w ofercie zaledwie dwa lata temu, tablety.

Na czym zarabia Apple? (Fot. Business Insider)
Na czym zarabia Apple? (Fot. Business Insider)

O skali biznesu najlepiej świadczy zestawienie działalności Apple’a z innymi branżami. iPhone, który istnieje dopiero od pięciu lat, zmienił się w ciągu tego czasu w biznes o wartości 100 mld dolarów. Na całym świecie istnieją jedynie 53 firmy o wartości większej niż dział Apple’a zajmujący się telefonami.

Jednocześnie sam iPhone, potraktowany nieco przewrotnie jako niezależne przedsiębiorstwo, jest najbardziej dochodową firmą świata. Jak to możliwe? Drugi na liście (po Apple'u), energetyczny gigant, ExxonMobil, w 2011 roku zarobił 30 mld dolarów. Okazuje się jednak, że platformy wiertnicze, floty tankowców i wojny o ropę to i tak za mało, by zarobić więcej niż dobrze zareklamowany smartfon, który przyniósł 35 mld zysku.

Warto przy okazji spojrzeć, jakie wyniki osiąga iTunes. Wartość sieciowego sklepu z muzyką sięga 10 mld dolarów. To dwukrotnie więcej niż największa firma w branży muzycznej, Sony Music Entertainment. Jednocześnie, gdyby firma z Cupertino była krajem, byłaby 56. pod względem wielkości gospodarką świata. Większą niż Węgry, Irak czy Wietnam. Dla przypomnienia – na świecie istnieją 194 państwa.

Kolejne dane mogą zawstydzić legendarną markę luksusowej biżuterii. Firmowe sklepy Apple’a osiągają świetny wskaźnik sprzedaży na metr kwadratowy powierzchni. W poprzednim roku mogły pochwalić się wynikiem ponad 56 tys. dolarów z każdego metra. Ceniona firma jubilerska, Tiffany, osiąga niecałe 30 tys. z metra kwadratowego. Dla porównania, rekordowa na polskim rynku Biedronka wyciąga z metra, po przeliczeniu, około 6,1 tys. dolarów obrotu.

W kontekście jednoznacznych danych, niezależnie od tego, co sądzi się o Stevie Jobsie, nie można odmówić mu jednego – w ciągu 15 lat zmienił bankruta w największą i najbardziej dochodową firmę świata. Nieźle, jak na człowieka, który zaczynał w garażu.

Źródło: Business InsiderApple

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.