Najdroższe domeny internetowe. Ile kosztuje dobra nazwa w Sieci? [TOP 10]

Najdroższe domeny internetowe. Ile kosztuje dobra nazwa w Sieci? [TOP 10]10.05.2011 09:05
Pieniądze (Fot. Flickr/quinn.anya/Lic. CC by-sa)

Biznes domenowy to wbrew pozorom zajęcie wymagające dużych nakładów pracy. Tylko niektóre adresy osiągają zawrotne ceny. Chcesz wiedzieć, ile można zarobić? Sprawdź listę najdroższych domen świata.

Sex.com

Sex.com
Sex.com

Sprzedana w 2010 roku za 13 mln dol.

Sprzedawana wiele razy domena ma pecha - nigdy nie została doceniona serwisem internetowym godnym nazwy i ceny, jaką za nią płacono.

Historia nazwy sięga 1994 roku – jej pierwszy właściciel, Gary Kremen, nie uruchomił pod atrakcyjnym adresem żadnego serwisu, lecz czekał, aż domena z biegiem czasu zacznie zyskiwać na wartości.

Czekanie nie wyszło mu na dobre – domena została przejęta za pomocą banalnego podstępu przez Stephena Cohena, który za pomocą kilku faksów przekonał rejestratora, firmę Network Solutions, że Gary Kremen przekazał mu prawa do Sex.com.

Cohen zarabiał krocie dzięki reklamom umieszczanym pod atrakcyjnym adresem. Trwająca w międzyczasie i zakończona w 2000 roku batalia sądowa nakazała oszustowi wypłacenie prawowitemu właścicielowi wysokiego odszkodowania, jednak Gary Kremen nie zobaczył ani dolara.

Udało mu się jednak w 2006 roku sprzedać domenę za 11,5 mln dolarów firmie Escom (według innych, niepotwierdzonych doniesień domena została sprzedana za 14 mln). W 2010 roku z powodu długów Escom wystawił domenę na sprzedaż. Została kupiona za 13 mln dolarów i – ponownie – uruchomiono na niej serwis reklamowy.

Rekord należący do Sex.com został – być może – pobity. Za kwotę 16 mln dolarów została sprzedana domena Insure.com, jednak jej nabywca poza samą nazwą stał się również właścicielem praw do niesprecyzowanych „zasobów” powiązanych z domeną.

Z uwagi na brak jednoznacznych informacji w tej kwestii, oficjalnym rekordzistą pozostaje – na razie – domena Sex.com.

Jak na tym tle wygląda polski rynek domenowy? Na początku 2010 roku media powtarzały sensacyjną informację o sprzedaży domeny Opony.pl za kwotę 13 mln złotych. Nie była to prawda.

13 mln złotych było ceną za właściciela nazwy Opony.pl – firmę z infrastrukturą, nieruchomościami i serwisami internetowymi. Sama domena została sprzedana – według serwisu CenyDomen – za niecały milion złotych, co i tak zapewnia jej pierwsze miejsce w rankingu najdroższych polskich domen.

Co sądzicie o tak wysokich kwotach płaconych za atrakcyjne adresy? Czy w czasach, gdy coraz mniejsza część ruchu pochodzi z bezpośredniego wpisania adresu w oknie przeglądarki płacenie takich sum ma jeszcze sens?

Fund.com

Fund.com
Fund.com

Sprzedana w 2008 roku za 9 mln 999 tys. 950 dol.

Właścicielem domeny jest spółka giełdowa z Nowego Jorku, Meade Technologies, która po kupieniu atrakcyjnego adresu zmieniła nazwę na Fund.com.

Transakcja wywołała wiele kontrowersji ze względu na bardzo złą kondycję finansową nabywcy, który w zeznaniach podatkowych regularnie wykazywał straty, a wśród jego udziałowców znaleźli się przedstawiciele przestępców z Kosowa.

Porn.com

Porn.com
Porn.com

Sprzedana w 2007 roku za 9,5 mln dol.

Trójkę najdroższych domen świata otwiera Porn.com, której nabywca zapłacił w 2007 roku 9,5 mln dolarów.

Porn.com jest jednym z tych przykładów, gdy nabywca bardzo atrakcyjnego adresu faktycznie uruchomił serwis adekwatny do nazwy.

Diamond.com

Diamond.com
Diamond.com

Sprzedana w 2006 roku za 7,5 mln dol.

Nawet James Bond wie, że diamenty są wieczne. Za ponadczasowość warto zapłacić każdą cenę – z takiego założenia wyszedł zapewne nabywca domeny Diamond.com, firma Ice.com.

Kupiona za 7,5 mln dolarów domena została wykorzystana zgodnie ze swoją nazwą. Pod adresem Diamond.com działa obecnie witryna firmy zajmującej się handlem diamentami i biżuterią.

Business.com

Business.com
Business.com

Sprzedana w 1999 roku za 7,5 mln dol. (Dane niepotwierdzone, kwoty sprzedaży do 2003 roku nie są weryfikowane przez Domain Name Journal).

Business.com to kolejny przykład atrakcyjnej domeny, służącej jako tzw. parking. Zamiast wartościowych treści znajduje się tam jedynie katalog linków.

Slots.com

Slots.com
Slots.com

Sprzedana w 2010 roku za 5,9 mln dol.

W 1997 roku wartość domeny Slots.com, należącej do Convoke Communications, wynosiła zaledwie 500 dolarów. Po kilkunastu latach adres został sprzedany.

Pierwsze doniesienia na temat transakcji mówiły o kwocie 5,5 mln dolarów, ale ostatecznie kwota zapłacona przez nabywcę była o 400 tys. dolarów wyższa. Nowy właściciel domeny to firma Bodog Brand, która od 1994 roku zajmuje się hazardem w Sieci.

Toys.com

Toys.com
Toys.com

Sprzedana w 2009 roku za 5,1 mln dol.

Sprzedaż domeny Toys.com była największą transakcją na rynku domenowym w 2009 roku. Pod sprzedawanym adresem od połowy lat 90. mieścił się sklep z zabawkami, a domena została wystawiona na sprzedaż z powodu bankructwa właściciela.

W licytacji domeny brało udział kilku najważniejszych inwestorów domenowych, jednak największą kwotę zdecydowała się zapłacić firma Toys’R’Us.

Po kupieniu domeny jej nowy właściciel podjął kontrowersyjną decyzję, przekierowując ruch z dobrze wypozycjonowanego adresu na swoją stronę firmową, by po pewnym czasie zrezygnować z tego rozwiązania i otworzyć pod adresem Toys.com internetowy sklep z zabawkami.

Clothes.com

Clothes.com
Clothes.com

Sprzedana w 2008 roku za 4,9 mln dol.

Gdyby mierzyć wartość domeny ostatnią transakcją, w której zmieniła właściciela, Clothes.com byłaby niekwestionowanym liderem. Domena stała się w 2009 roku własnością Amazonu w wyniku zakupu opiewającego na ponad 920 mln dolarów.

Oszałamiająca cena nie dotyczyła jednak samej nazwy, ale jej właściciela wraz z serwisem internetowym i posiadanymi domenami. Firma Zappos kupiła Clothes.com w 2008 roku za niecałe 5 mln dolarów.

Obecnie pod adresem Clothes.com znajdują się linki kierujące do internetowego sklepu z odzieżą.

Candy.com

Candy.com
Candy.com

Sprzedana w 2006 roku za 3 mln dol.

Domena została sprzedana w 2009 roku przez Ricka Schwartza, znanego wśród osób handlujących domenami jako Domain King. Rick sprzedał domenę za 3 mln dolarów, gwarantując sobie prawo do 2 proc. zysków wygenerowanych w przyszłości przez serwis korzystający ze sprzedanej nazwy.

Nabywcą okazała się producent słodyczy, firma Melville Candy Company z Massachusetts. Ambicją nowego właściciela stało się nawiązanie walki i pokonanie serwisu CandyWarehouse.com, swojego największego konkurenta.

Vodka.com

Vodka.com
Vodka.com

Sprzedana w 2006 roku za 3 mln dol.

Adres został kupiony w 2006 roku przez rosyjskiego przedsiębiorcę, właściciela największej w Federacji Rosyjskiej wytwórni wódek kontrolującej 66 proc. rynku, największego rosyjskiego prywatnego banku oraz firmy Russia Standard.

Russia Standard od 2005 roku sprzedaje na amerykańskim rynku wódkę Imperial, której receptura - jak głosi legenda - została opracowana przez samego Mendelejewa. Domena Vodka.com jest wykorzystywana do promowania tego wschodnioeuropejskiego trunku na rynku amerykańskim.

Źródło: Business Insider

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.