Najpotężniejsze silniki, czyli co napędza twoją grę?

Najpotężniejsze silniki, czyli co napędza twoją grę?19.02.2009 16:42
Michał Kowal

Każda gra gdzieś głęboko pod maską ma schowany swój silnik. Część z nich to potężne maszyny, które zakupiono od innych producentów. Część to konstrukcje stworzone specjalnie na potrzeby danego tytułu. Wiadomo jedno. Bez silnika gra nigdzie nie pojedzie. To główna i podstawowa część kodu gry. Przyjrzyjmy się na czym jeżdżą najlepsze tytuły.

Każda gra gdzieś głęboko pod maską ma schowany swój silnik. Część z nich to potężne maszyny, które zakupiono od innych producentów. Część to konstrukcje stworzone specjalnie na potrzeby danego tytułu. Wiadomo jedno. Bez silnika gra nigdzie nie pojedzie. To główna i podstawowa część kodu gry. Przyjrzyjmy się na czym jeżdżą najlepsze tytuły.

Zestawienie najsilniejszych serc gier stworzył serwis That Gaming Site. Warto się przyjrzeć tym maszynkom, ponieważ jeszcze nie raz o nich usłyszycie.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://grrr.pl/images/2009/02/gta123.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://grrr.pl/images/2009/02/gta123.jpg)

RAGE - Rockstar Advanced Game Engine (zaawansowany silnik gier Rockstara). Najbardziej jest znany z Grand Theft Auto 4 i Midnight Club: Los Angeles. To właśnie dzięki temu kawałkami kodu w najnowszej części wielkiej kradzieży samochodów znalazł swoje zastosowanie fizyczny system Havoc, a całe wielkie miasto nie runęło w gruzach. RAGE umożliwił pokazywanie wielkich odległości, ale zapewnił też najbardziej żywe miasto jakie kiedykolwiek można było obejrzeć w grach. Dało się go wzbogacić takimi maszynami jak Euphoria (generująca realistyczne zachowanie postaci) i Bullet odpowiadającym za fizykę kul.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://grrr.pl/images/2009/02/hires_208.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://grrr.pl/images/2009/02/hires_208.jpg)

Proprietary Engine - to serce Call of Duty 4 i Call of Duty World at War. Ta maszynka pozwala wycisnąć z gry cudowną grafikę, dorzucić świetne audio i realną fizykę. Warto wspomnieć o zachowaniu samych kul. Każda z nich ma tam własne tempo i siłę potrzebną aby ją zatrzymać. Dzięki temu możemy przebijać zasłony i razić ukrywających się za nimi wrogów. Miód. Ten sam silnik został wykorzystany w wersji Wii.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://grrr.pl/images/2009/02/gears.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://grrr.pl/images/2009/02/gears.jpg)

Epic Unreal Engine 3 - jeden z najpopularniejszych silników ostatnich lat. Jest wykorzystywany na lewo i prawo: Gears of War, Gears of War 2, Unreal Tournament 3, Bioshock, Mortal Kombat vs DC Universe i Mass Effect- to tylko parę produkcji nim napędzanych. Jest to maszyna uniwersalna - stosunkowo prosta, o sporej mocy i działająca niemal na każdym możliwym sprzęcie (PC, Xbox 360, PS3, Linux, Mac OS, czy Wii). Jednak tylko najlepsi potrafią sprawić, aby zalśniła prawdziwym blaskiem.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://grrr.pl/images/2009/02/farcry21.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://grrr.pl/images/2009/02/farcry21.jpg)

Dunia Engine - serce FarCry 2. Jest to przebudowany i ulepszony jeden z najsilniejszych silników w historii, a mianowicie Crytek CryEngine I. Złośliwi mówią, że pierwszy FarCry został stworzony tylko po to, aby go zademonstrować i sprzedać. Jego starszy brat Dunia Engine radzi sobie świetnie. Pomimo narzekań na samą rozgrywkę w FarCry 2, nikt nie zaprzeczy, że dzieją się tam takie cuda jak roznoszony wiatrem ogień, można kosić pojedyncze drzewka i krzaki.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://grrr.pl/images/2009/02/crysis2_820_w700.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://grrr.pl/images/2009/02/crysis2_820_w700.jpg)

CryEnigne 2 - serce Crysis. Obecnie to chyba najpotężniejsza maszynka na rynku. Wystarczy spojrzeć na Crysis, albo Crysis Warhead. Zapewnia najlepszą fizykę i grafikę. Niestety nie znalazł jeszcze swojej drogi na konsole. To potęga, której pełna moc jeszcze chyba ciągle nie została poznana.

Oto jeszcze parę silniczków, o których warto wspomnieć, może nie tak zasłużone, ale pewnie czeka je świetlana przyszłość:

  • Killzone 2 Deferred Rendering Engine
  • Burnout Paradise RenderWare Engine
  • Gran Turismo 5 Gran Turismo Engine
Źródło zdjęć: © [źródło](http://grrr.pl/images/2009/02/deadisland.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://grrr.pl/images/2009/02/deadisland.jpg)

Nie był bym sobą, gdybym nie wspomniał o polskim Chrome Engine firmy Techland. Nie jest to mistrzostwo świata (na skalę wymienionych powyżej). Jak narazie napędzał takie tytuły jak Call of Juarez, a swoje skrzydła ma rozwinąć w nadchodzącym* Dead Island* i Chrome 2.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.