Największe giełdowe debiuty firm internetowych. Ile na IPO zarobili rekordziści?

Największe giełdowe debiuty firm internetowych. Ile na IPO zarobili rekordziści?09.03.2012 09:00
Jaka będzie wartość IPO Facebooka? (Fot. Financialpost.com)

Przygotowania do pierwszej publicznej oferty akcji Facebooka idą pełną parą. Wszystko wskazuje na to, że będzie to rekordowy debiut, jednak imponujące pod względem wartości IPO firm z branży IT nie są niczym nowym. Kto i kiedy walczył o zaufanie i pieniądze inwestorów?

Przygotowania do pierwszej publicznej oferty akcji Facebooka idą pełną parą. Wszystko wskazuje na to, że będzie to rekordowy debiut, jednak imponujące pod względem wartości IPO firm z branży IT nie są niczym nowym. Kto i kiedy walczył o zaufanie i pieniądze inwestorów?

10. LinkedIn

Serwis społecznościowy skupiony na karierze zawodowej zadebiutował na giełdzie 18 maja 2011 roku. Sprzedaż akcji przyniosła firmie 353 miliony dolarów przy wycenie całego serwisu sięgającej 4 mld.

LinkedIn okazał się dla giełdowych graczy dobrą inwestycją – w czasie krótszym niż rok akcje serwisu niemal podwoiły swoją wartość.

IPO: 18 maja 2011

Liczba pracowników w dniu debiutu: 1288

Aktualna liczba pracowników: brak danych

Zmiana kursu akcji od dnia debiutu do 1 marca 2012 roku: 93,3 proc.

  1. Groupon

Choć Groupon dominuje w swojej branży, pieniądze zainwestowane w jego akcje można było ulokować znacznie lepiej. Od inwestorów udało się zebrać 700 mln dolarów.

IPO: 3 listopada 2011

Liczba pracowników w dniu debiutu: 1288

Aktualna liczba pracowników: brak danych

Zmiana kursu akcji od dnia debiutu do 1 marca 2012 roku: - 2,4 proc.

8. Renren

Chińska podróbka Facebooka pojawiła się na giełdzie w marcu 2011 roku, po dość niespodziewanym uaktualnieniu informacji na temat liczby aktywnych użytkowników: początkowo serwis chwalił się, że ma ich ponad 160 milionów, a bezpośrednio przed IPO liczba ta została uaktualniona do zaledwie 30 mln.

Wyceniany na 4 mld dolarów Renren pozyskał z giełdy aż 743 miliony. Jeśli ktoś kupił jego akcje i nadal ich nie sprzedał, stracił ponad 60 proc. swoich pieniędzy.

IPO: 3 maja 2011

Liczba pracowników w dniu debiutu: 1570

Aktualna liczba pracowników: brak danych

Zmiana kursu akcji od dnia debiutu do 1 marca 2012 roku: - 60,9 proc.

  1. Giant Interactive

IPO: 31 października 2007

Liczba pracowników w dniu debiutu: 797

Aktualna liczba pracowników: 1844

Zmiana kursu akcji od dnia debiutu do 1 marca 2012 roku: - 71,9 proc.

6. Zynga

Firma produkująca przebojowe gry online nie zawodzi ani wielbicieli społecznościowej rozrywki, ani inwestorów. Po zebraniu z giełdy miliarda dolarów, przy wycenie całości firmy sięgającej 8,3 mld, Zynga nie spoczęła na laurach. Akcje firmy w ciągu trzech miesięcy zwiększyły swoją wartość prawie o połowę, choć firma - o czym możecie przeczytać w tym artykule - starała się ograniczyć zyski swoich pracowników.

IPO: 15 grudnia 2011

Liczba pracowników w dniu debiutu: 2789

Aktualna liczba pracowników: brak danych

Zmiana kursu akcji od dnia debiutu do 1 marca 2012 roku: 44,8 proc.

5. Shanda Games

Kolejna w zestawieniu rekordzistów firma z Chin podtrzymuje tradycję wskazującą, że nęcące inwestorów przedsiębiorstwa z Państwa Środka okazują się dobrym sposobem na szybką stratę pieniędzy. Po zebraniu z giełdy 1,044 mld dolarów i wycenie firmy wynoszące j 3,3 mld chiński producent gier rozczarował, notując znaczny spadek wartości.

IPO: 24 września 2009

Liczba pracowników w dniu debiutu: 1604

Aktualna liczba pracowników: 2834

Zmiana kursu akcji od dnia debiutu do 1 marca 2012 roku: - 63,8 proc.

  1. Yandex

IPO: 23 maja 2011

Liczba pracowników w dniu debiutu: 2677

Aktualna liczba pracowników: 3100

Zmiana kursu akcji od dnia debiutu do 1 marca 2012 roku: - 13,6 proc.

3. Alibaba.com

Najlepiej radzący sobie chiński serwis na liście może pochwalić się aż 1,5 mld dolarów zebranych podczas debiutu od inwestorów. Alibaba.com to platforma handlowa łącząca importerów i chińskich producentów. Biorąc pod uwagę skalę chińskiego eksportu, serwis wydawał się żyłą złota. Czy tak jest w istocie?

Choć w porównaniu z innymi chińskimi firmami Alibaba.com wydaje się giełdowym czempionem, to w zestawieniu z przedsiębiorstwami ze Stanów Zjednoczonych wypada marnie. Od debiutu na giełdzie Alibaba.com stracił prawie 2 proc. wartości.

IPO: 6 listopada 2007

Liczba pracowników w dniu debiutu: 7000

Aktualna liczba pracowników: 12 858

Zmiana kursu akcji od dnia debiutu do 1 marca 2012 roku: - 1,9 proc.

2. Google

Firma zadebiutowała na giełdzie, w sytuacji gdy biznes internetowy odradzał się po spektakularnym krachu spowodowanym bańką dotcomów. Wyszukiwarkowy gigant pozyskał od inwestorów rekordowe 1,666 mld dolarów i w dniu debiutu był wart 23 miliardy.

Akcje Google’a okazały się doskonałą inwestycją. Od dnia debiutu ich wartość wzrosła ponad sześciokrotnie!

IPO: 18 sierpnia 2004

Liczba pracowników w dniu debiutu: 2292

Aktualna liczba pracowników: 32 467

Zmiana kursu akcji od dnia debiutu do 1 marca 2012 roku: 632,2 proc.

  1. Facebook

Warto w tym miejscu przypomnieć, że choć największe IPO z branży IT robią wrażenie, to są mało znaczące w zestawieniu z debiutami firm działających w bardziej tradycyjnych branżach. W 2010 roku akcje Agricultural Bank of China sprzedano za 22 mld dolarów, a w 2009 brazylijski producent ropy Petroleo Brasileiro (Petrobras) znalazł nabywców na akcje o wartości 70 mld dolarów. „Rekordowy”debiut Facebooka to przy tym mało istotne drobne.

Źródło: Business Insider

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.