Nie karm książkowego potwora – internetowa akcja nawołuje do bojkotu Empiku

Nie karm książkowego potwora – internetowa akcja nawołuje do bojkotu Empiku26.11.2011 19:30
Jeden z salonów Empiku (Fot. Galerki.pl)

Dominujący na polskim rynku księgarskim Empik ma na tyle silną pozycję, że od współpracy z nim zależy los wielu wydawnictw i autorów. Współpraca z największą w Polsce siecią księgarni nie należy jednak do łatwych. Działania dystrybutora spowodowały reakcję internautów.

Dominujący na polskim rynku księgarskim Empik ma na tyle silną pozycję, że od współpracy z nim zależy los wielu wydawnictw i autorów. Współpraca z największą w Polsce siecią księgarni nie należy jednak do łatwych. Działania dystrybutora spowodowały reakcję internautów.

Model współpracy Empiku z wydawcami książek od dawna wzbudzał wiele kontrowersji. Pozycja Empiku daje mu mocny atut: bez współpracy z tą firmą osiągnięcie sukcesu wydawniczego, choć teoretycznie możliwe, jest niezwykle trudne.

Świadomy swojej siły Empik nie rozpieszczał wydawców, narzucając niekorzystne dla nich umowy. Jak  podsumował w „Newsweeku” Grzegorz Lindenberg:

Biznes Empiku polega na sprzedawaniu bestsellerów za pieniądze pochodzące od wydawców.

W praktyce oznaczało to, że wydawcy – o ile chcieli współpracować z siecią – musieli kredytować działalność Empiku. Branżowe kontrowersje wywołują również warunki promowania książek w salonach sieci i zmuszanie wydawców do bardzo wysokich rabatów.

Strona Nie karm książkowego potwora
Strona Nie karm książkowego potwora

Reakcją na taki stan rzeczy była początkowo seria artykułów w różnych mediach a – od niedawna – akcja w Internecie. Na Facebooku powstała m.in. strona Nie karm książkowego potwora, mająca w chwili pisania tego tekstu ponad 3,4 tys. fanów.

Logo antyempikowej akcji (Fot. Facebook.com)
Logo antyempikowej akcji (Fot. Facebook.com)

Nie mam zamiaru bronić w tym miejscu Empiku – w końcu różnorodność i brak monopolisty leży w interesie wszystkich. Nie można jednak winić firmy za to, że zdobyła przewagę nad rywalami i wykorzystuje ją w celu osiągnięcia zysków.

Z drugiej strony, dziwi mnie nieco fakt, że akcja na Facebooku, zainicjowana przez wortal literacki Granice.pl, przedstawiana jest niekiedy jako oddolny bojkot zorganizowany przez internautów. To nie konsumencki bojkot, ale konflikt pomiędzy walczącymi o zyski firmami. Co o nim sądzicie?

Źródło: Supermarket

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.