Nowy sposób inwigilacji w centrach handlowych. Zdradzi Cię telefon [wideo]

Nowy sposób inwigilacji w centrach handlowych. Zdradzi Cię telefon [wideo]27.11.2011 17:00
Uśmiechnij się, jesteś w ukrytej kamerze! (Fot. Flickr/neoliminal/Lic. CC by)

W czasach, gdy wiarę w zachowanie prywatności przejawiają jedynie najwięksi optymiści, zwolennicy tezy o masowej inwigilacji dostali kolejny argument. Jest nim technologia FootPath firmy Path Intelligence. Tym razem za śledzenie obywateli zabrały się nie rządy czy wielkie korporacje z branży IT, ale centra handlowe.

W czasach, gdy wiarę w zachowanie prywatności przejawiają jedynie najwięksi optymiści, zwolennicy tezy o masowej inwigilacji dostali kolejny argument. Jest nim technologia FootPath firmy Path Intelligence. Tym razem za śledzenie obywateli zabrały się nie rządy czy wielkie korporacje z branży IT, ale centra handlowe.

W jaki sposób śledzić drogę każdego z tysięcy klientów, którzy codziennie przemierzają uliczki świątyń konsumpcji? Rozwiązanie okazało się genialne w swojej prostocie – niech klienci śledzą się sami, na własny koszt wyposażając się w urządzenia namierzające. Trudno przecież znaleźć osobę, która ruszyłaby się gdziekolwiek bez telefonu komórkowego.

Umieszczone w sklepach anteny odbierają sygnał, wysyłany przez telefony a następnie śledzą go, precyzyjnie określając drogę, którą przebył każdy klient. W ten sposób sklep może zebrać bezcenne dla marketingowców dane. Dzięki nim można np. stwierdzić, jak wielu klientów Starbucksa zatrzymuje się również w sklepie Victoria’s Secret.

Szczegóły pomysłu zostały wyjaśnione jeszcze w 2009 roku podczas Web 2.0 Summit 09 (uwaga, prawie 30 minut!):

Web 2.0 Summit 09: "Discussion: Humans As Sensors"

Jednocześnie FootPath daje możliwość sprawdzenia, że np. do konkretnych produktów podeszła duża grupa klientów, ale nikt nie zdecydował się na kupno. Centra handlowe zyskają zatem dodatkowe narzędzie, mówiące o klientach i działaniu sklepów znacznie więcej, niż same wyniki sprzedaży.

System śledzenia klientów – używany już w Europie i Australii - został przetestowany w Stanach Zjednoczonych podczas Czarnego Piątku – niedawnego dnia wyprzedaży, który pozwala sklepom pozbyć się zalegającego towaru i przygotować miejsce pod artykuły dedykowane świątecznej gorączce zakupów.

Choć samo śledzenie sygnału telefonu wydaje się zupełnie nieszkodliwe i jest stosowane od lat za pomocą innych metod, jak kamery, fotokomórki czy pracownicy sklepów, śledzący zachowania klientów, obawy wywołuje możliwość dostania się tych danych w niepowołane ręce i skojarzenie ich np. z obrazem, nagranym przez kamery monitoringu.

Twórcy tej technologii zastrzegają, że FootPath nie zbiera żadnych wrażliwych danych poza anonimowym sygnałem telefonu. System nie robi żadnych zdjęć ani nie pozwala sprawdzić, jakie zakupy zrobiły konkretne osoby.

Ostrzeżenie dla klientów. Raczej mało widoczne (Fot. Dvice.com)
Ostrzeżenie dla klientów. Raczej mało widoczne (Fot. Dvice.com)

Mimo tego klienci będą informowani o włączonym systemie śledzenia – jeśli nie mają zamiaru w nim uczestniczyć wystarczy, że podczas zakupów wyłączą swój telefon. Jak stwierdziła CEO Path Intelligence, Sharon Biggar, podczas testów systemu prawie żaden z klientów nie zdecydował się na wyłączenie swojej komórki.

Źródło: DviceCNN

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.