Perspektywy rozwoju mobilnej bankowości w Polsce

Perspektywy rozwoju mobilnej bankowości w Polsce27.04.2010 07:13
Andrzej Biernacki

Polacy polubili zarządzanie swoimi pieniędzmi za pośrednictwem internetu. Z danych opublikowanych w lutym 2010 roku przez Związek Banków Polskich wynika, że pod koniec 2009 z bankowości elektronicznej aktywnie korzystało 8,4 miliona ludzi. Według ZBP niedługo liczba ta przekroczy 10 milionów.

Polacy polubili zarządzanie swoimi pieniędzmi za pośrednictwem internetu. Z danych opublikowanych w lutym 2010 roku przez Związek Banków Polskich wynika, że pod koniec 2009 z bankowości elektronicznej aktywnie korzystało 8,4 miliona ludzi. Według ZBP niedługo liczba ta przekroczy 10 milionów.

W ciągu samego tylko 2009 roku liczba osób, które aktywnie korzystają z bankowości elektronicznej wzrosła o ponad milion. Wartość przelewów internetowych osiągnęła 44 miliardy złotych. Średnio każdy indywidualny klient wykonał osiem transakcji miesięcznie. Przedsiębiorca - dwa razy tyle.

Pionierzy i maruderzy

Polskie banki różnią się pod względem adaptacji m-bankingu. Niektóre, jak na przykład Raiffeisen, wzorem swoich zachodnich odpowiedników, oferują klientom aplikacje mobilne. Korzystają z nich tysiące ludzi. Inne jeszcze nie zdążyły wdrożyć mobilnych kanałów.

W praktyce więc dla niektórych klientów banków kolejne lata będą wiązać się z ewolucją m-bankingu. Podobnie jak na świecie pojawią się nowe usługi dodatkowe na czele z wirtualnymi portmonetkami. Mobilne witryny zostaną rozbudowane o kolejne funkcje, w tym te działające w czasie rzeczywistym.

Miliony Polaków - ci, którzy mają rachunki w mniej nowoczesnych bankach - czeka jednak rewolucja. Najpewniej do roku 2012-2013 otrzymają oni od swoich dostawców możliwość zarządzania pieniędzmi przez komórkę. Zyskają więc zupełnie nowy kanał, tak jak dekadę temu zyskali sieć WWW.

Od razu na głęboką wodę

Ludzie ci w praktyce "przeskoczą" pewne rozwiązania pierwszej generacji, takie jak SMS czy telefon. Będą korzystać z nich wyłącznie w ostateczności - wtedy, kiedy zasięg komórkowy będzie słaby. Od razu wejdą w świat zaawansowanych witryn internetowych oraz rozbudowanych aplikacji.

"Szybkość rozwoju (...) będzie w dużym stopniu zależała od strategii, jaką obiorą banki - czy skupią się na inwestowaniu w łatwe i powszechne kanały mobilnego dostępu, czy będą skłonne inwestować w bardziej (...) nowoczesne technologie" - powiedziała serwisowi [gf24.pl](http://www.gazetafinansowa.pl/index.php/component/content/article/2021-nowoczesny-marketing-w-bankowoci-mobilne-kanay-dostpu.html) Dorota Ubysz, prezes Mobilteka, dostawcy rozwiązań mobilnych.

Sporo zależy też od tego, czy polskim bankom uda się wypracować spójne standardy dotyczące wdrażania m-bankingu. Pionierzy w tej dziedzinie na pewno mają sporo cennych doświadczeń, z których powinni korzystać konkurenci. Jeśli zrobią to sprawnie rozwój będzie oczywiście szybszy.

Wydajność i bezpieczeństwo

Oprócz tych dwóch najważniejszych zjawisk (zwiększenia dostępności m-bankingu i dodawania kolejnych funkcji) warto zwrócić uwagę jeszcze na takie trendy jak wzrost użyteczności aplikacji mobilnych (powiązany z rozwojem technik programistycznych) oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa.

Polscy dostawcy kładą na to coraz większy nacisk. Comarch pisze na swojej stronie WWW: "Przenośne urządzenia są szczególnie narażone na kradzież, przechwycenie hasła i innych danych. W celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa użytkowania system musi posiadać szereg zabezpieczeń m. in. ograniczenie możliwości złożenia więcej niż jednego przelewu zdefiniowanego (...)".

Comarch podkreśla też rolę otwartości czy elastyczności usług: "Aplikacja musi poddawać się łatwej personalizacji w zależności od potrzeb pojedynczego użytkownika, jak również musi być otwarta na częste zmiany w procesie obsługi danej transakcji, jak i w samym wyglądzie poszczególnych formatek."

Kiedy pierwszy milion?

Trudno w tym momencie dokładnie powiedzieć, ilu jest użytkowników mobilnej bankowości w Polsce. Raiffeisen podaje, że z komórkowej aplikacji korzysta około 25% jego sieciowych klientów. W innych bankach sytuacja nie wygląda jednak tak różowo. W praktyce najwyżej co dziesiąty użytkownik internetowych serwisów transakcyjnych korzysta z m-bankingu.

Gdyby te szacunki okazały się trafne oznaczałoby to, że - bazując na liczbach Związku Banków Polskich - mamy obecnie w Polsce około 900 tysięcy klientów bankowości mobilnej. Jeszcze przed końcem tego roku ich liczba powinna przekroczyć milion. Jeśli jakiś duży, tradycyjny bank zdecyduje się na nowoczesne wdrożenia skok ten może być jeszcze większy.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.