Perspektywy rozwoju mobilnej bankowości za granicą

Perspektywy rozwoju mobilnej bankowości za granicą21.04.2010 19:43
Andrzej Biernacki

Bankowość mobilna to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów bankowości elektronicznej. Wszystko dzięki błyskawicznym postępom w pracach nad telefonami komórkowymi. Praktycznie co miesiąc pojawiają się nowe, lepsze, wyposażone w ciekawe funkcje aparaty.

Bankowość mobilna to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów bankowości elektronicznej. Wszystko dzięki błyskawicznym postępom w pracach nad telefonami komórkowymi. Praktycznie co miesiąc pojawiają się nowe, lepsze, wyposażone w ciekawe funkcje aparaty.

Ewolucja, nie rewolucja

Na razie nic nie wskazuje na to, aby w bankowości mobilnej pojawiły się nowe, rewolucyjne kanały dostępu. Raczej dojdzie do rozbudowania już istniejących form, przede wszystkim witryn mobilnych oraz aplikacji. Wszystko dzięki rosnącej mocy obliczeniowej komórek oraz wydajności łącz. Szczególnie ciekawe perspektywy daje Android - nowy system operacyjny od Google. Telefony z tą platformą są cały czas podłączone do sieci. Mogą więc informować użytkownika o wydarzeniach takich jak przelewy czy płatności praktycznie w czasie rzeczywistym.

Zanim jednak taka zaawansowana funkcja zostanie wdrożona banki muszą najpierw popracować nad dodaniem do mobilnych witryn i aplikacji elementów, których nadal w nich brakuje, a które w przeglądarkach desktopowych są normą. Zwiększenie użyteczności to główny trend na kolejne lata. Optymalnym, ale mało prawdopodobnym scenariuszem jest powstanie wspólnej, mobilnej platformy międzybankowej, opartej na tej samej technologii. Dzięki temu łatwiejsze byłoby realizowanie operacji między klientami różnych firm i korzystanie z wielu usług jednocześnie.

Aplikacje i usługi dodatkowe górą?

"Największe nadzieje wiążemy z aplikacjami mobilnymi" - stwierdził w styczniu 2010 roku Kay Nichols, wiceprezes specjalizującej się we wdrażaniu nowoczesnych platform bankowych firmy FIS Channel Solutions. "Oczekiwania klientów wobec ich telefonów będą rosnąć" - dodał menedżer. Dlatego też zagraniczne banki będą pracować nad nową generacją usług dodatkowych. Obecna już teraz cieszy się sporą popularnością - ludzie na przykład masowo doładowują telefony bezpośrednio z rachunków. W przyszłości dojdzie do popularyzacji tak zwanych wirtualnych portmonetek.

W tym kierunku idą pomysły czytelników serwisu MojaMobilnaBankowosc.pl. Proponują oni między innymi, aby zintegrować karty zbliżeniowe z telefonami komórkowymi. Mają także kilka propozycji związanych z poprawą poziomu bezpieczeństwa. Chcą na przykład, aby weryfikować płatności nie tylko kodem PIN, ale także SMS-em. Dziś umożliwiają one płacenie za internetowe zakupy przez komórkę. Szczególnie dotyczy to segmentu mikropłatności, gdzie realizowanie klasycznego przelewu bankowi się nie opłaca. Z dostępem problemów nie ma - telefonów komókowych jest na świecie dwa razy więcej niż kart kredytowych (dane Świetnym przykładem jest wprowadzona w 2009 roku przez amerykańskiego giganta finansowego Wells Fargo usługa, która umożliwia zatwierdzanie poleceń przelewów za pomocą telefonu komórkowego. Bank of America wdrożył z kolei specjalną funkcję ułatwiającą płacenie rachunków.

Zaktualizowana wersja programu pojawiła się w styczniu 2009 roku. Pozwoliła ona użytkownikom popularnego w USA iPhone'a na śledzenie wszystkich płatności, sprawdzanie, które zostały zrealizowane oraz weryfikowanie stanów kont.

Kolejnym etapem będą najpewniej płatności bezkontaktowe. W sklepach zostaną zainstalowane specjalne terminale, a klient będzie regulował należność przesuwając swój telefon komórkowy nad urządzeniem. Znacznie przyspieszy to całą transakcję, bo wyeliminuje konieczność podawania kodu PIN.

Ważnym trendem rozwoju bankowości za granicą jest też adaptacja rozwiązań mobilnych przez mniejsze instytucje finansowe. Dla przykładu w 2009 roku zrobił to BankPlus z Mississippi (65 oddziałów). W krótkim czasie jego usługa pozyskała 4 tysiące użytkowników.

Równolegle zwiększa się liczba platform, dla których dostępne są aplikacje mobilne. Mało kto ogranicza się wyłącznie do szalenie popularnego w USA iPhone'a. Pojawiają się programy na wspomnianego już Androida. W centrum zainteresowania znajdują się też klienci biznesowi (miłośnicy BlackBerry).

Prognozy do 2015 roku

Oczywiście nie oznacza to, że m-banking będzie skierowany wyłącznie do ludzi bogatych. Wręcz przeciwnie, szybko zyska uznanie w krajach rozwijających się, gdzie trudno o dostęp do tradycyjnej infrastruktury, a słabo wykształceni klienci szukają maksymalnie uproszczonych rozwiązań. Według najnowszych danych firmy ABI Research w 2015 roku z bankowości mobilnej będzie korzystać niemal 250 milionów ludzi. To osiem razy więcej niż dziś i osiemdziesiąt razy więcej niż w 2008 roku.

Większość nowych użytkowników będzie pochodzić z takich krajów jak Indie czy Chiny. Europa i Ameryka Północna wejdą do tego czasu w fazę mobilnej dojrzałości. Głównym celem zachodnich banków będzie nie pozyskiwanie kolejnych klientów, ale przekonywanie do nowości dotychczasowych użytkowników. Sporo informacji na temat oczekiwań klientów oraz kierunków rozwoju można znaleźć w serwisie MojaMobilnaBankowosc.pl. Jego czytelnicy zgłosili już prawie dwieście pomysłów na usprawnienie m-bankingu poprzez wdrożenie nowych funkcji do witryn WWW oraz aplikacji.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.