PlayStation 4. Wszystko, co wiemy o nowej konsoli Sony

PlayStation 4. Wszystko, co wiemy o nowej konsoli Sony29.10.2013 17:00
PlayStation 4 - europejska premiera już 29 listopada!

Premiera nowej konsoli Sony za równy miesiąc. Co trzeba wiedzieć o PlayStation 4?

Premiera nowej konsoli Sony za równy miesiąc. Co trzeba wiedzieć o PlayStation 4?

Sony uczy się na błędach

Następca PS3 został oficjalnie zapowiedziany 20 stycznia 2013 roku, jednak prace nad nową konsolą zaczęły się – jak zapewnił Mark Cerny z Sony - jeszcze w 2008 roku, zaledwie dwa lata po premierze PS3.

Pierwsze zestawy deweloperskie PS4 zaczęły trafiać do odbiorców w 2012 roku. Były to pecety zbudowane na platformie AMD Fusion, oznaczone nazwą kodową Orbis. Prezentacja nowego sprzętu nastąpiła 20 lutego 2013 roku na nowojorskiej imprezie PlayStation Meeting.

Nieco później, bo podczas niedawnych targów Gamescom 2013, ogłoszono harmonogram sprzedaży nowej konsoli. Priorytetowo został potraktowany rynek amerykański, na którym PS4 będzie dostępna już od 15 listopada. Europejska premiera nastąpi 29 listopada, a w kolejnych tygodniach i miesiącach konsola będzie udostępniana w innych rejonach świata.

Sprzęt

Sony rozsądnie postanowiło nie wymyślać koła na nowo i zamiast nietypowej specyfikacji technicznej postawiło – podobnie jak konkurent z Redmond - na pecetową architekturę x86-64. Daje to nadzieję, że przenoszenie gier z pecetów na konsole nowej generacji będzie znacznie uproszczone.

Sercem konsoli Sony jest 8-rdzeniowy, 64-bitowy układ AMD oparty na mikroarchitekturze Jaguar, taktowany zegarem 1,6 GHz. Za grafikę odpowiada układ AMD Radeon, oferujący moc obliczeniową 1,84 TFLOPS. W PS4 znajduje się również 8 GB RAM-u GDDR5 o przepustowości 175 GB/s, czyli wyraźnie większej niż w przypadku 68 GB/s w Xboksie One.

Poza tym konsola będzie wyposażona w napęd Blu-ray, dysk twardy o pojemności 500 GB, złącze HDMI, WiFi, LAN, dwa gniazda USB 3.0, Bluetooth 2.1 i złącze S/PDIF. Pozwoli na rozgrywkę w rozdzielczościach 720 i 1080p oraz obsługę multimediów w standardzie 4K.

Warto przy tym zauważyć, że Sony zakłada dumpingowe ceny swojego sprzętu. Jeśli wierzyć wyliczeniom Eurogamera, sprzedaż każdego egzemplarza w cenie 399 dolarów oznacza dla japońskiej firmy stratę około 60 dolarów. W tej chwili w Polsce PS4 jest oferowana w przedsprzedaży za 1790 zł, docelowo cena spadnie prawdopodobnie o około 100 zł. Daje to około 400 zł różnicy w porównaniu z wycenianym na około 2100 zł Xboksem One.

PlayStation Eye i PlayRoom

Warto przy tym zauważyć, że o ile każdy użytkownik Xboksa One znajdzie w zestawie Kinecta, to spełniające podobną funkcję urządzenie PlayStation Eye będzie w przypadku PS4 jedynie opcją. Czy użytkownicy wiele tracą, nie dostając w komplecie kontrolera ruchowego? Zacznijmy od oficjalnej deklaracji Sony, czyli od słów  Shuhei Yoshidy, szefa Sony Worldwide Studios:

Lepiej pozostawić decyzję o zakupie PS Eye graczom, niż zmuszać ich do jego posiadania. Wykluczenie kamery z zestawu pozwoli nam zaoferować konsolę w bardziej atrakcyjnej cenie.
PlayStation Eye
PlayStation Eye

Warto porównać PlayStation Eye z Kinectem 2. Sprzęt Sony również ma umożliwiać rozpoznawanie komend głosowych, a kamera dzięki rozpoznawaniu twarzy będzie mogła być używana m.in. do zalogowania się. Ciekawą funkcją - w połączeniu ze światłem na kontrolerze - ma być rozpoznawanie pozycji graczy w pomieszczeniu i w zależności od tego odpowiednie rozmieszczanie postaci na ekranie.

Dodatkowym atutem będzie PlayRoom - technologia rzeczywistości rozszerzonej obsługiwana za pomocą PlayStation Eye i DualShocka 4, dzięki której użytkownik poruszając się, będzie mógł wchodzić np. w interakcje z różnymi wirtualnymi obiektami. Na trailerze wygląda to imponująco, choć nie jestem przekonany, czy zaoferuje coś istotnie lepszego niż potężny efekt "wow", przydatny podczas różnych imprez czy spotkań towarzyskich.

Kontroler

Bez sprawdzenia w praktyce trudno stwierdzić, czy to zmiana na lepsze. Pozostaje wierzyć na słowo, podobnie jak w zapewnienia, że kontroler został zaprojektowany tak, by uwzględnić potrzeby wielbicieli FPS-ów. Ciekawym dodatkiem będzie świetlny pasek. Jaka będzie jego rola? Jeśli wierzyć oficjalnym zapewnieniem:

Dzięki kolorowym light bars (lampkom) możecie szybko zidentyfikować kontrolery zgodnie z tym, co dzieje się na ekranie. Dzięki nim łatwo zauważysz, kiedy twój sojusznik odniesie poważne obrażenia, a w trybach dla wielu graczy na podzielonym ekranie części ekranu telewizora zostaną zamienione miejscami, aby dopasować je do pozycji graczy w pomieszczeniu.

PlayStation Meeting - PlayStation 4: PS4 DualShock 4 Controller Debut

Wartą uwagi i znaczącą innowacją jest za to wbudowany touchpad, rozpoznający do dwóch punktów dotyku i pozwalający na wykonanie kliknięcia. Ciekawym dodatkiem jest również gniazdo umożliwiające podpięcie zestawu słuchawkowego oraz dedykowany przycisk Share, służący do łatwego dzielenia się filmami z rozgrywki i screenshotami.

Co istotne, twórcy gier będą mogli blokować używanie tego przycisku w niektórych momentach, co ma zapobiec m.in. rozpowszechnianiu spoilerów, które mogłyby zepsuć zabawę innym graczom.

Usługi

Jak nietrudno zgadnąć, Sony zrekompensuje sobie dumpingowe ceny konsoli, oferując płatne usługi. Podstawą będzie abonament PlayStation Plus umożliwiający grę w trybie multi, co będzie dotyczyć niemal wszystkich tytułów z wyjątkiem gier free-to-play.

Jako nagrodę dla płacących użytkowników Sony przewiduje wyprzedaże oraz prezenty w postaci darmowych gier. Pierwszym z oferowanych co miesiąc darmowych tytułów będzie strzelanka Resogun.

Resogun - EXCLUSIVE Interview and Gameplay - Eurogamer

Co istotne, wszystkie gry wydane na fizycznych nośnikach będą miały swoje cyfrowe odpowiedniki oraz wersję demo. Wszystkie zakupy użytkownika mają być połączone wyłącznie z jego kontem, a kolekcja gier będzie dostępna z dowolnego urządzenia. W tym kontekście ważna jest informacja, że jedno konto PS+ dotyczy trzech urządzeń: PS3 i PS Vita oraz PS4. Użytkownicy najnowszej konsoli będą mogli testować je bezpłatnie przez dwa tygodnie.

Wartą uwagi funkcją jest PlayGo, czyli możliwość szybkiego uruchomienia pobieranej właśnie gry. Dzięki temu użytkownik będzie mógł rozpocząć zabawę, gdy np. kolejne poziomy czy niepotrzebne na początku rozgrywki dane będą pobierane w tle.

Podczas gry będzie można skorzystać z usługi Music Unlimited, obsługiwanej bez wychodzenia z aktualnie uruchomionej aplikacji. Nowe możliwości zaoferuje niedawne partnerstwo Sony z Twitch.tv – najpopularniejszą platformą do streamowania filmów z gier. Dzięki wspomnianemu przy omawianiu kontrolera przyciskowi Share będzie można podzielić się ze światem swoją rozgrywką, jak również zobaczyć, jak radzą sobie inni gracze.

Wsteczna kompatybilność

PlayStation 4 nie będzie wstecznie kompatybilna, jednak Sony stara się, by przejście na nową generację sprzętu było w miarę bezbolesne. W tym celu jeszcze w lipcu 2012 roku za 380 mln dolarów kupiono Gaikai – platformę umożliwiającą rozgrywanie gry na zdalnym serwerze i streamowanie przebiegu rozgrywki do użytkownika.

Dzięki temu część gier dla PS3 będzie dostępna również dla użytkowników PS4 za sprawą PlayStation Cloud. Nowa konsola (a także PS Vita) będzie odgrywać w tym przypadku jedynie rolę odbiornika wyświetlającego obraz przesłany z serwerów i przekazującego do nich komendy z DualShocka.

Niestety, na razie nie wiadomo, jak będzie to zorganizowane, jakie tytuły będą dostępne i czy właściciele starych gier będą musieli ponownie je kupować lub płacić np. jakiś ryczałt za dostęp do określonej listy tytułów.

Konsola będzie współpracowała ze sprzętem mobilnym działającym pod kontrolą Androida i iOS – drugi ekran ma służyć m.in. do oglądania filmów z rozgrywki czy kupowania gier. Wartą uwagi opcją ma być streamowanie rozgrywki z PS4 na przenośną konsolę PS Vita w ramach usługi o nazwie Remote Play.

PS4 / Vita Remote Play

Dla użytkowników gier dla PS3 przewidziano możliwość dokupienia wersji dla PS4 w cenie zaledwie 10 dolarów – dotyczy to rzecz jasna gier dostępnych na obie platformy. Od strony technicznej upgrade gry będzie polegał na pobraniu cyfrowej wersji dla PS4 i aktywowaniu jej z umieszczoną w czytniku płytą z wersją dla PS3.

Jeśli będziemy mieli cyfrową wersję gry dla PS3, zniżka dla wersji PS4 zostanie zaproponowana automatycznie. Ma to pozwolić na względnie bezbolesną przesiadkę na konsolę nowszej generacji, zwłaszcza w przypadku dużych tytułów, które pojawią się na krótko przed rynkowym debiutem PS4.

Dotyczy to co najmniej czterech gier: Assassin’s Creed IV: Black Flag, Battlefield 4, Call of Duty: Ghosts i Watch_Dogs, przy czym czas na aktualizację będzie ograniczony do odpowiednio 31 stycznia 2014, 28 marca, 31 marca i 31 stycznia.

Gry

Co istotne, w przeciwieństwie do Microsoftu Sony nie przedstawiało żadnych głupich pomysłów związanych z rynkiem wtórnym. Od początku sytuacja jest jasna: handel używanymi grami nie będzie w żaden sposób ograniczany. Nie przewiduje się również ograniczania funkcjonalności używanych egzemplarzy.

Watch Dogs PS4 Trailer (Gamescom 2013)

Zgodnie z zapowiedziami Sony konsola zadebiutuje na rynku wraz z 23 przygotowanymi dla niej grami, o których tak mówił w niedawnym wywiadzie dla Fox News CEO Sony Computer Entertainment of America, Jack Tretton:

(...) mamy najpotężniejszą konsolę na rynku, 100 dol. tańszą niż konkurencja oraz, co najistotniejsze, największy, najbardziej zróżnicowany zestaw ekskluzywnych startowych tytułów w historii jakiejkolwiek z platform.

Co konkretnie miał na myśli? Oto lista 23 tytułów, które będą dostępne na PS4 w dniu premiery (do końca roku ma być ich co najmniej 33):

  • Assassin’s Creed IV: Black Flag
  • Battlefield 4
  • Blacklight: Retribution
  • Call of Duty: Ghosts
  • DC Universe Online
  • DriveClub
  • FIFA 14
  • Just Dance 2014
  • Killzone Shadow Fall
  • Knack
  • Lego Marvel Super Heroes
  • Madden NFL 25
  • Minecraft
  • NBA 2K14
  • NBA Live 14
  • Need for Speed: Rivals
  • The PlayRoom
  • Resogun
  • Skylanders: Swap Force
  • Tiny Brains
  • Warframe
  • War Thunder
  • Watch Dogs

PS4 unboxing exclusive! First look hands-on out of the glass box

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.