Połączenie Empiku i Merlina zablokowane. Co dalej z megafuzją w polskiej Sieci?

Połączenie Empiku i Merlina zablokowane. Co dalej z megafuzją w polskiej Sieci?05.02.2011 17:03
Spełnienie marzeń bibliofila (Fot. Flickr/gadl/Lic. CC by-sa)

Planowane połączenie Empiku i księgarni internetowej Merlin nie dojdzie na razie do skutku. Fuzję powstrzymał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dlaczego?

Planowane połączenie Empiku i księgarni internetowej Merlin nie dojdzie na razie do skutku. Fuzję powstrzymał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dlaczego?

Po wielomiesięcznych analizach Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że połączenie dwóch gigantów będzie niekorzystne dla rynku. Fuzja Empiku i Merlina ograniczałaby – zdaniem UOKiK – konkurencję w internetowym handlu książkami.

Dodatkowo na decyzji zaważył fakt, że wielu wydawców jest niemal całkowicie uzależnionych od współpracy z planującymi połączenie firmami. Na szczególną uwagę zasługuje pozycja Empiku, którego działania mogą decydować o rynkowym sukcesie lub klęsce wielu książek.

Obie firmy ogłosiły planowane połączenie jeszcze w lipcu 2010 roku, jednak decyzja UOKiK zapadła dopiero teraz. Pokrzyżowało to plany Empiku, który spodziewając się pozytywnego werdyktu Urzędu chciał pierwotnie sfinalizować połączenie z Merlinem jeszcze w październiku zeszłego roku.

Merlin.pl
Merlin.pl

Na przeszkodzie tym planom stanęli między innymi wydawcy książek walczący o to, by nie dopuścić do powstania monopolu. Wprawdzie obie firmy po połączeniu nie przekroczyłyby ustawowego progu 40 proc. udziałów w rynku, jednak w praktyce ich pozycja byłaby wystarczająco silna, by kształtować rynek książek według własnych potrzeb.

Choć zgodnie z ustawowymi definicjami połącznienie oby firm nie spełniałoby definicji monopolu ani nawet firmy dominujące, praktyka byłaby inna. Połączenie dwóch najważniejszych na polskim rynku książek firm oznaczało faktyczną likwidację konkurencji w branży.

Decydujące okazały się badania, przeprowadzone przez UOKiK. Urząd zasięgnął opinii 1100 spółek związanych z rynkiem książek, z czego 400 prowadzi działalność w Internecie. Nietrudno zgadnąć, jakie były opinie konkurentów potencjalnego monopolisty. Wprawdzie sięganie do opinii bezpośrednich rywali może dziwić, jednak decyzja Urzędu wydaje się słuszna.

Empik.com
Empik.com

Plany przewidywały utworzenie nowej spółki E-Newco. W całości miał do niej wejść Merlin, ze strony Empiku spółka zostałaby zasilona jego działem internetowym. W rezultacie połączenia Empik miał otrzymać 60 proc. udziałów w nowej spółce.

40 proc., które przypadłyby właścicielom Merlina, miało zostać następnie odkupione przez Empik za 115 – 130 mln złotych. Po przejęciu przez Empik całości udziałów w E-Newco, spółka miała wejść na giełdę.

Empik i Merlin analizują możliwość odwołania się od decyzji UOKiK do sądu Ochrony Konkurencji i Konkurentów. Decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła. Warto podkreślić, że negatywna decyzja UOKiK to dopiero szósta odmowa od 2004 roku. W tym czasie Urząd wydał ponad 150 pozytywnych decyzji, dotyczących fuzji w różnych branżach.

Sądzicie, że z punktu widzenia e-klientów będzie lepiej, jeśli Empik i Merlin pozostaną osobnymi firmami?

Źródło: Wyborcza.biz

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.