Presupozycje, czyli jak Tobą manipulują

Presupozycje, czyli jak Tobą manipulują28.03.2010 11:00
Sabina Stodolak

Chcąc podejmować właściwe i racjonalne decyzje zakupowe, musimy być świadomi technik, jakimi karmią nas wszelkiego rodzaju sprzedawcy oraz komunikaty reklamowe. Jedną z technik bardzo chętnie wykorzystywaną ? zwłaszcza w przypadku sprzedaży bezpośredniej ? a w tym również w przypadku usług finansowych i ubezpieczeniowych ? są presupozycje.

Chcąc podejmować właściwe i racjonalne decyzje zakupowe, musimy być świadomi technik, jakimi karmią nas wszelkiego rodzaju sprzedawcy oraz komunikaty reklamowe. Jedną z technik bardzo chętnie wykorzystywaną ? zwłaszcza w przypadku sprzedaży bezpośredniej ? a w tym również w przypadku usług finansowych i ubezpieczeniowych ? są presupozycje.

Presupozycja to komunikat z ukrytym założeniem, które to założenie przyjąć musimy za pewnik, aby całość komunikatu miała sens. Najlepiej to widać na typowym przykładzie komunikatu sprzedażowego. Sprzedawca, chcąc nas namówić do zakupu ?najlepszego na świecie zestawu garnków? mówi do nas ?Czy przy zakupie zestawu będzie Pan zainteresowany przedłużeniem gwarancji?? ? mimo iż my wcale nie powiedzieliśmy jeszcze, że garnki kupujemy. Takie zdanie przyzwyczaja nas jednak do myśli, że zestaw nabędziemy. Mało tego, każąc nam odnieść się do tego czy chcemy gwarancję czy nie, taki komunikat zmusza nas do potwierdzenia chęci zakupu zestawu.

Presupozycje stosowane są też do tego, by przekonać nas, że dostrzegamy i zauważamy rzeczy, których tak naprawdę nie dostrzegamy. Przykład ?na pewno zauważył Pan już, jak bardzo wygodna jest ta sofa? ? w większości przypadków, klient burknie ?tak?, nawet jeśli myśl o wygodzie nie pojawiła się w jego głowie. A nawet jeśli nic nie powie, w jego umyśle pojawi się skojarzenie ?sofa ? wygoda?.

Dobrzy sprzedawcy, którzy przyswoili sobie techniki NLP starają się wtłoczyć do jednego zdania trzy lub cztery presupozycje. Nasz umysł ma wtedy mniejsze szanse na to, by je wszystkie w kilka sekund odkryć i w ten sposób stajemy się bardziej przekonani do zakupu.

Takie zdanie może wyglądać tak: ?Czy przy następnym spotkaniu, na którym rozszerzymy naszą formę współpracy - po finalizacji umowy którą teraz umówimy - będzie Pan zainteresowany obejrzeniem naszych nowości produktowych?? ? w tym zdaniu, nasz rozmówca wtłoczył następujące presupozycje:

  • będzie kolejne spotkanie
  • nasza współpraca zostanie rozszerzona
  • obecne negocjacje zakończą się podpisaniem umowy

W ramach ćwiczenia rozpoznawania presupozycji, proponuję abyście wyobrazili sobie, że chcecie sprzedać komuś wycieczkę do Chin ? wymyślcie pięć komunikatów, które moglibyście skierować do potencjalnego klienta, które zawierałyby presupozycje. Nawet jeśli nie pracujecie w sprzedaży, przyda Wam się to do rozpoznawania manipulacji. Poza tym, umiejętność stosowania presupozycji może przydać się w codziennym życiu ? np. do negocjowania podwyżki. Mówimy wtedy do Szefa ?Szefie, chciałbym umówić się na spotkanie w sprawie podwyżki ? czy woli Szef spotkać się w poniedziałek, czy w piątek?? ? i szef nie ma wyjścia ? na spotkanie musi się umówić?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.