"Przez smartfony głupiejemy"! Dlaczego nikt nie pokazuje pozytywnych stron technologii?

"Przez smartfony głupiejemy"! Dlaczego nikt nie pokazuje pozytywnych stron technologii?26.07.2015 17:18
Zdjęcie naukowców pochodzi z serwisu shutterstock.com
Adam Bednarek

Masz smartfona? Uważaj, od niego nie zmądrzejesz - ostrzegają naukowcy. Dlaczego takie głupie badania w ogóle powstają?!

Smartfony i malejące IQ

Smartfony rozleniwiają szare komórki, przez co stopniowo może się zmniejszać poziom inteligencji - alarmują kanadyjscy naukowcy z University of Waterloo, których cytuje tech.pb.pl.

Sprawa jest poważna, bo przecież ze smartfonów korzysta już niemal każdy. A pewnie wielu powie, że naukowcy mają rację, bo ludzie głupieją. Z każdym rokiem jest coraz gorzej - dodadzą starsi z przekonaniem, że to oni należą do “ostatniego mądrego pokolenia”.

No dobrze, ale co w tych smartfonach jest takiego, że stajemy się mniej inteligentni? Kanadyjscy naukowcy wymieniają kilka przyczyn.

Dzięki tym urządzeniom każdy ma pod ręką książkę telefoniczną, notes, internet, nawigację, a to oznacza, że niczego nie musi sobie przypominać czy zastanawiać się, jak trafić w określone miejsce

No tak, oczywiste. Wcześniej jeżeli mieliśmy książkę telefoniczną czy notes, to strasznie się rozwijaliśmy. Za każdym razem nasz mózg miał niesamowite wyzwanie: znaleźć numer do cioci Jadzi i przypomnieć sobie, gdzie mieszkaliśmy trzy lata temu w trakcie wakacji nad morzem. Cóż za rozkosz dla szarych komórek! Ile człowiek świata poznał, jakiej wiedzy liznął!

Zdjęcie smartfona pochodzi z serwisu shutterstock.com
Zdjęcie smartfona pochodzi z serwisu shutterstock.com

A dziś? Dziś ma zapisane, poukładane. No w sam raz dla matołów!

Na tym nie koniec: gdy dawniej ktoś miał podjąć jakąś decyzję, musiał analizować sytuację, rozważać różne za i przeciw. Dziś rozwiązania problemu szuka się na forach WWW i w mediach społecznościowych.

Ciekawy jestem, czy kanadyjscy naukowcy sami w to wierzą. Według nich głupieje także ten, kto o porady prosi znajomych. Albo idzie do psychologa. W końcu także idzie na łatwiznę i zamiast “analizować sytuację”, szuka rozwiązania problemu z innymi.

Czy naprawdę ktoś sądzi, że pytanie na forum czy przeczytanie dyskusji rozwiąże nasz problem? Że ludzie po takiej lekturze nie zadają sobie pytań? Nie drążą tematu? Czy sam fakt, że szukają nie jest godny pochwały?

Pokażmy pozytywne strony!

Według “naukowców” - nie.

Uczeni przewidują, że w przyszłości ludzie będą coraz częściej szukali pomocy w gadżetach elektronicznych w codziennych wyborach, nawet gdy wskazówki i informacje stosunkowo łatwo można zdobyć poza siecią.

I co w tym złego? Tak, mogę wyjąć starą mapę i poszukać drogi samemu. To nie jest trudne zadanie. Ale wolę skorzystać z programu, który przy okazji pokaże mi najkrótszą trasę, ciekawe zabytki po drodze i pozwoli ominąć korki. Czy to źle?!

Zdjęcie smartfonów pochodzi z serwisu shutterstock.com
Zdjęcie smartfonów pochodzi z serwisu shutterstock.com

Czasami mam wrażenie, że te wszystkie “krytykujące” technologie badania zlecają ludzie z towarzystwa Kiedyś Było Lepiej. Chcą się dowartościować, poczuć się lepiej, że żyją bez smartfonów i dzięki temu są mądrzejsi?

Dlaczego nie powstają badania dowodzące, że dzięki nowym technologiom zyskujemy. Na przykład - czas. Zamiast grzebać w książce telefonicznej mamy numer pod ręką, dzięki czemu możemy przeczytać tekst w tym złym, głupim Internecie - bo przecież możemy cenne sekundy wykorzystać korzystniej. Dlaczego szukanie porady na forum zawsze jest złe, skoro często w takich dyskusjach biorą udział fachowcy lub osoby doświadczone?

Naprawdę nie wiem, po co takie "badania" powstają i czemu one służą. Może zamiast szukać samych złych stron, warto punktować pozytywy nowych technologii, których przecież nie brakuje. Tylko czy ktoś radosne wnioski naukowców chciałby czytać?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.