Robot, który zrobi drinka i porozmawia. Naukowcy sprawdzili jego działanie

Robot, który zrobi drinka i porozmawia. Naukowcy sprawdzili jego działanie07.08.2022 16:49
Naukowcy stworzyli robota, który może wchodzić w spersonalizowane interakcje z ludźmi
Źródło zdjęć: © Pixabay

Naukowcy zaprezentowali robota-barmana, który może wchodzić w spersonalizowane interakcje z ludźmi. Urządzenie potrafi przygotować drinka i porozmawiać o pogodzie czy bieżących wydarzeniach na świecie. Dodatkowo zapamiętuje nasze preferencje i wykorzystuje je do tworzenia kolejnych interakcji.

Roboty społeczne to rozwiązanie, które zyskuje coraz większą popularność. Wielu ekspertów pracuje nad urządzeniami mogącymi zastąpić ludzi w kawiarniach, barach, restauracjach, ale też wielu innych miejscach. Do tej pory naukowcy skupiali się na testowaniu praktycznych możliwości tych robotów i opracowywaniu systemów, które będą skuteczne podczas przygotowywania czy podawania np. napojów. Niewielu koncentrowało się natomiast na sztucznym odtworzeniu społecznego aspektu wizyty w barze czy kawiarni, który również jest istotny.

Robot, który poda drinka i porozmawia na bieżące tematy

Naukowcy z Uniwersytetu Neapolitańskiego Federico II we Włoszech postanowili to zmienić i opracowali interaktywny system robotyczny o nazwie BRILLO. Jest on dedykowany pracy barmana. Jak donosi Tech Xplore, system został opisany w artykule "Personalized Human-Robot Interaction with a Robot Bartender". Wynika z niego, że rozwiązanie pozwoli robotowi na spersonalizowane interakcje ze stałymi klientami.

Scenariusz barmański jest niezwykle trudny do zrealizowania za pomocą robotów, ale jest też bardzo interesujący z naukowego punktu widzenia – przekazała prof. Silvia Rossi, jedna z autorek systemu w rozmowie z Tech Xplore. Dodała też: w rzeczywistości ten scenariusz łączy złożoność sprawnego manipulowania przedmiotami w celu przygotowania napojów z potrzebą interakcji z użytkownikami. Co ciekawe, jednak wszystkie obecne zastosowania robotyki w scenariuszach barmańskich całkowicie ignorują część dotyczącą interakcji.

Eksperci uznali, że roboty usługowe powinny potrafić wywnioskować, jakie działania byłyby najbardziej pożądane ze strony klientów i jakie najbardziej odpowiadają ich potrzebom. W tym celu konieczne było opracowanie zaawansowanych mechanizmów identyfikacji różnic w obrębie skupionej grupy użytkowników, stworzenie względnej reprezentacji modelu użytkownika i opracowanie różnych zachowania robota.

BRILLO, robot używany przez ekspertów, składa się z humanoidalnego korpusu i robotycznych ramion do przyrządzania napojów. Jego "twarz" zastępuje monitor, który pokazuje różnego rodzaju mimikę. Wyposażono go również w mikrofon, głośnik i kamerę, pozwalające zidentyfikować klienta m.in. na podstawie mowy ciała, czy wypowiadanych słów.

Robot jest zdolny do tzw. small talk'ów, czyli luźnych rozmów na bezpieczne tematy np. związanych z bieżącymi wydarzeniami. Zastosowany w nim innowacyjny system pozwala przetwarzać niewerbalne i werbalne sygnały, aby określić, w jakim nastroju jest dana osoba, jakie są jej oczekiwania i jakie napoje preferuje. Te informacje są przechowywane przez robota i wykorzystywane podczas przyszłych interakcji z powracającymi klientami.

Na razie rozwiązanie zostało przetestowane w warunkach eksperymentalnych. Uzyskane wyniki były obiecujące, dlatego eksperci chcą sprawdzić działanie systemu w rzeczywistym środowisku. Jak jednak sami zaznaczają, ich celem nie jest budowanie robotycznych barmanów, ale weryfikacja możliwości dostosowania spersonalizowanych interakcji na linii robot-człowiek do zmieniających się profili jednostek.

Wierzymy, że ten rodzaj personalizacji jest kluczem do długoterminowej akceptacji robotów w naszym życiu i pełniących różne role usługowe i pomocnicze - przekazała Tech Xplore Alessandra Rossi, która również była zaangażowana w badanie.

Więcej informacji na temat systemu pozwalającego na spersonalizowaną interakcję człowiek-robot można przeczytać w artykule "Personalized Human-Robot Interaction with a Robot Bartender", który ukazał się na łamach "UMAP '22 Adjunct: Adjunct Proceedings of the 30th ACM Conference on User Modeling, Adaptation and Personalization".

ZOBACZ TAKŻE: Podatek od robota. Tak demokraci chcą zwalczać negatywne skutki automatyzacji

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.