Sieci społecznościowe w służbie policji. Permanentna inwigilacja?

Sieci społecznościowe w służbie policji. Permanentna inwigilacja?31.08.2011 09:07
On czeka na Twoje tweety! (Fot. Flickr/Steve Punter/Lic. CC by)

Choć serwisy społecznościowe od lat są wykorzystywane przez różne urzędy i instytucje, policja z Essex wymyśliła nowatorskie rozwiązanie. Brytyjczycy planują wykorzystać Twittera do zgłaszania przestępstw. Czy to dobry pomysł?

Choć serwisy społecznościowe od lat są wykorzystywane przez różne urzędy i instytucje, policja z Essex wymyśliła nowatorskie rozwiązanie. Brytyjczycy planują wykorzystać Twittera do zgłaszania przestępstw. Czy to dobry pomysł?

Ograniczenia finansowe, z którymi borykają się służby mundurowe, prowadzą do niecodziennych rozwiązań. Policja z Essex postanowiła radykalnie skrócić godziny pracy funkcjonariuszy odpowiedzialnych za bezpośredni kontakt z petentami i przyjmowanie zgłoszeń.

Nie oznacza to jednak zamknięcia się na sygnały od mieszkańców. Jak stwierdził komendant policji z Essex, Jim Barker-McCardle, zmiany kulturowe sprawiały, że większość społeczeństwa preferuje kontakt za pomocą telefonu lub Internetu.

Nasze badania wykazują, że 96 proc. społeczeństwa woli kontaktować się z nami telefonicznie. (…) Sposób, w jaki ludzie się do nas zwracają, zmienia się. Musimy nadążać za nowymi technologiami.

Media społecznościowe nie są dla części policjantów niczym nowym i są często stosowane jako jeden z wielu kanałów komunikacji. Zazwyczaj ich wykorzystanie ogranicza się jednak jedynie do publikowania przez policję różnych komunikatów i informacji.

Pomysł brytyjskich policjantów sięga jednak znacznie dalej. Zamiast dzwonić ze zgłoszeniem o kradzieży, obywatele mogliby wysłać taką informację za pomocą Twittera. Jak podsumował Jim Barker-McCardle:

W czasie swojej kariery nauczyłem się nie wykluczać niczego. Zawsze będziemy dostępni po drugiej stronie słuchawki telefonicznej i funkcjonariusze zawsze będą patrolować ulice. Ale jeśli społeczeństwo zgłasza zapotrzebowanie na zgłaszanie przestępstw w nowy sposób, mamy obowiązek być na to otwarci.

Mam mieszane uczucia co do tego pomysłu. Telefon pozwala na stosunkowo łatwe zidentyfikowanie rozmówcy, co ogranicza liczbę nadużyć. Sieć nie gwarantuje wprawdzie anonimowości, jednak dysponujący minimum wiedzy internauta może skutecznie utrudnić odkrycie swojej tożsamości.

Poczucie anonimowości może prowadzić do nadużywania tego kanału informacji, głupich żartów czy złośliwych donosów.

Z drugiej strony postawa brytyjskiej policji zasługuje na uznanie. Funkcjonariusz, których zadaniem jest służba społeczeństwu, starają się wprowadzać ułatwienia i nie pozostawać w tyle za zmieniającymi się nawykami mieszkańców. Paradoksalnie, postęp jest w jakiejś części wymuszony cięciami budżetowymi.

Kilka lat temu wiele służb mundurowych zachwycało się możliwościami, jakie daje zgłaszanie, a zarazem dokumentowanie przestępstw za pomocą MMS-ów ze zdjęciami. Choć w wielu miejscach uruchomiono taki kanał komunikacji, zgłoszenia MMS-owe nie zyskały większej popularności. Czy z Twitterem będzie tak samo?

Źródło: The Next Web

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.