Silnik jonowy w pigułce - najważniejsze informacje o przełomowym napędzie rakietowym

Silnik jonowy w pigułce - najważniejsze informacje o przełomowym napędzie rakietowym25.04.2013 17:00
Mariusz Kamiński

Co jakiś czas na znanych i poczytnych portalach technologicznych pojawiają się bombastyczne zapowiedzi nowych napędów rakietowych, czyli silników jonowych. Tymczasem napędy jonowe już funkcjonują i mają się nad wyraz dobrze, a ich kolejna generacja powoli nadchodzi. Czym jest silnik jonowy i czym niedługo będzie?

Co jakiś czas na znanych i poczytnych portalach technologicznych pojawiają się bombastyczne zapowiedzi nowych napędów rakietowych, czyli silników jonowych. Tymczasem napędy jonowe już funkcjonują i mają się nad wyraz dobrze, a ich kolejna generacja powoli nadchodzi. Czym jest silnik jonowy i czym niedługo będzie? 

Stary-nowy znajomy

Bez kozery można nazwać silnik jonowy silnikiem elektrycznym na gaz. Ogólna zasada działania jest bardzo prosta: należy przyspieszyć jony, w wyniku czego pojawia się relatywnie słaby ciąg pchający pojazd z wydajnością około 10 razy większą niż w przypadku klasycznych napędów rakietowych. Kiedy po raz pierwszy pojawił się pomysł wykorzystania tak nowoczesnego napędu? Idea zakiełkowała w głowie Konstantina Tsiolkovskiego w 1911 roku, ale na samym pomyśle się skończyło.

Dopiero w 1916 roku przeprowadzono pierwsze eksperymenty na mocno ograniczonych prototypach laboratoryjnych, które skonstruowano w Clark University.

Pierwszy silnik jonowy został opracowany i skonstruowany w NASA przez Harolda Kaufmana w 1959 roku. Gazem napędowym były wtedy opary rtęci. Niesamowity silnik poleciał w przestrzeń orbitalną na pokładzie SERT1 i funkcjonował bez zająknięcia przez wyznaczone 31 minut. Kolejny test odbył się za sprawą SERT2 w 1970 roku.

Jak sami widzicie, rozwój tego napędu trwał piekielnie długo. Powód był taki, że pomysł (w teorii słuszny i nad wyraz efektywny) wyprzedził dostępną wówczas technologię. Montowanie supernowoczesnego silnika do starej lokomotywy nie miało zbyt dużo sensu, kosztowało bardzo dużo i było sporym krokiem przed orkiestrę.

Jak to działa?

Wstępnym źródłem energii i jednocześnie przyspieszaczem gazów jest prąd elektryczny w formie oddziaływania elektromagnetycznego. Służy on do wyrzucania paliwa właściwego, czyli gazu. Pierwszym stosowanym paliwem były wspomniane wcześniej opary rtęci, obecnie wykorzystuje się ksenon.

Podział silników jonowych dotyczy przede wszystkim sposobów akceleracji jonów. Pierwszy typ napędów posługuje się siłą elektrostatyczną, a drugi elektromagnetyczną. Pierwszy typ korzysta ze zjawiska opisanego prawem Coulomba, a drugi zaprzęga do działania siłę Lorentza.

Ciąg powstały w wyniku działania nie jest duży, ale impuls właściwy jest na tyle wysoki, by móc osiągnąć całkiem duże prędkości. W przypadku silników klasycznych ciąg jest bardzo duży, a impuls właściwy niski. Istotną wadą silnika jonowego jest obszar zastosowania. Działa on jedynie w przestrzeni kosmicznej (lub przestrzeni suborbitalnej). Niski ciąg sprawia, że wyniesie ładunku na orbitę jest obecnie niemożliwe.

Ciekawą wariacją silnika jonowego jest silnik Halla, którego widowiskowe działanie możecie obejrzeć na zdjęciu i filmie poniżej. Jony gazu są przyspieszane za pomocą pola elektrycznego, a impuls właściwy wynosi umiarkowane 1600 s. Gazem napędowym jest ksenon, choć rozważa się użycie także kryptonu, argonu i bizmutu.

Silniki te wykorzystuje się do korygowania położenia satelitów i będzie wykorzystywać do eksploracji kosmosu. Ich moc wystarczy do rozpędzenia pojazdu do prędkości 80 km/s! Najpopularniejszym napędem tego typu jest wysłużony PPS-1350 widoczny w duecie na zdjęciu pod filmem.

W fazie rozwojowej znajdują się dwa kolejne typy silników jonowych. Pierwszy z nich to HDLT, czyli Helicon Double Layer Thruster. Dziecko jednego naukowca płci żeńskiej (Dr Christine Charles) z Australii. Silnik ten wykorzystuje efekt oddziaływania elektrycznego dwóch warstw plazmy. Projektem opiekuje się ESA, a docelowym zastosowaniem HDLT będą ponownie satelity. Główną zaletą HDLT jest znaczne uproszczenie konstrukcji w porównaniu ze starszymi typami silników jonowych.

Drugi typ to VASIMR, czyli VAriable Specific Impulse Magnetoplasma Rocket. Silnik plazmowy o zmiennym impulsie właściwym. Tym razem przyspieszaczem jest tandem w postaci pola magnetycznego i mikrofal. Dużym plusem rozwiązania jest zwiększona siła ciągu, czyli największa bolączka jonowych napędów. Nad rozwojem VASIMR czuwają między między innymi MIT oraz Ośrodek Kosmiczny im. Johnsona. Niestety, moc silnika wciąż będzie zbyt mała, by wynieść ładunek z powierzchni Ziemi. Schemat działania silnika oraz efektowny pokaz jego możliwości możecie zobaczyć poniżej. Swoją drogą, ciekawe dźwięki wydają te napędy. Dobry materiał do sampli, nie uważacie?

Record Power Level For The VASIMR VX-200i, HD

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.