Smarter Objects. Rzeczywistość rozszerzona, jakiej jeszcze nie widzieliście

Smarter Objects. Rzeczywistość rozszerzona, jakiej jeszcze nie widzieliście01.05.2013 15:00
Smarter Objects - prezentacja technologii

Rzeczywistość rozszerzona trochę mnie rozczarowuje – zbyt często jej zastosowanie sprowadza się do prostej rozrywki czy efekciarskich działań marketingowych. Znacznie rzadziej widuję ją w użytecznych, ułatwiających życie rozwiązaniach. I dlatego opracowana przez zespół z MIT technologia Smarter Objects, pozwalająca na łączenie fizycznych i wirtualnych interfejsów, tak bardzo mi się podoba.

Rzeczywistość rozszerzona trochę mnie rozczarowuje – zbyt często jej zastosowanie sprowadza się do prostej rozrywki czy efekciarskich działań marketingowych. Znacznie rzadziej widuję ją w użytecznych, ułatwiających życie rozwiązaniach. I dlatego opracowana przez zespół z MIT technologia Smarter Objects, pozwalająca na łączenie fizycznych i wirtualnych interfejsów, tak bardzo mi się podoba.

Rozszerzona rzeczywistość staje się coraz popularniejsza i coraz częściej widzimy przykłady jej wykorzystania. To świetnie, że ta technologia się rozwija, ale z drugiej strony mam wrażenie, że najbardziej zadowoleni z niej są marketingowcy, tworzący coraz wymyślniejsze reklamy czy katalogi produktów, które po uchwyceniu obiektywem smartfona przyciągają uwagę ciekawym wykorzystaniem AR.

Co z tego ma zwykły użytkownik? Trochę gier, trochę reklam, trochę interaktywnych przewodników turystycznych, a w przyszłości może jakieś ciekawe funkcje Google Glass. Trochę mało, jak na tak wspaniałą technologię. Pomysł, jak w interesujący sposób wykorzystać AR w codziennym życiu przedstawił niedawno zespół, reprezentujący MIT Media Lab.

Podczas trwającej właśnie, paryskiej konferencji CHI 2013, poświęconej interakcji ludzi i technologii pokazano koncepcję Smarter Objects. Jest to próba połączenia uniwersalności wirtualnych interfejsów, wyświetlanych np. na ekranach smartfonów, z wygodą, jaką dają fizyczne przełączniki.

Oznacza to tworzenie interfejsu o niemal dowolnym zastosowaniu z otaczających nas, fizycznych przedmiotów. Świetnym przykładem zastosowania Smarter Objects są np. drzwi z zamkiem szyfrowym – po podejściu do nich na ekranie tabletu wyświetlana jest klawiatura, pozwalająca na wprowadzenie kodu, który je otworzy. Więcej przykładów zastosowania Smarter Objects zobaczycie na poniższym filmie:

Powyższy przykład świetnie pokazuje, że przy współczesnej technologii bariera pomiędzy światem fizycznych przedmiotów a cyfrową rzeczywistością przestaje istnieć, a możliwość programowania funkcji dowolnego pokrętła czy np. podłączanie głośnika poprzez narysowanie na ekranie linii wydaje się po prostu genialnym rozwiązaniem. Poniżej jeszcze jeden film, nagrany bezpośrednio na stoisku MIT Media Lab:

MIT Media Lab's Smarter Objects eyes-on | Engadget

To, co pokazano podczas CHI 2013 to rzecz jasna na razie jedynie prezentacja technologii, dalekiej od wdrożenia w gotowych, dostępnych w sklepach produktach. Kluczowym problemem wydaje się w tym przypadku konieczność stosowania dodatkowych modułów łączności. Tylko czy to rzeczywiście problem?

Prędzej czy później czeka nas przecież „Internet rzeczy” – rzeczywistość, w której będą otaczać nas przedmioty pozostające stale online i wymieniające między sobą informacje, a zwiastunem zmian może być choćby żarówka LIFX. Patrząc na pokaz technologii Smarter Objects z zaciekawieniem wyczekuję kolejnych prezentacji i jej komercyjnego wdrożenia. Szkoda byłoby nie skorzystać z oferowanych przez nią możliwości.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.