Społeczności dzwignią handlu? Tylko dla nielicznych

Społeczności dzwignią handlu? Tylko dla nielicznych11.01.2010 20:44
Piotr Mazanek

Obecność coraz większej ilości firm w różnego rodzaju społecznościach nie jest nowością. Co dokładnie je tam sprowadza, czego szukają i co robią wśród zwykłych zjadaczy chleba?

Obecność coraz większej ilości firm w różnego rodzaju społecznościach nie jest nowością. Co dokładnie je tam sprowadza, czego szukają i co robią wśród zwykłych zjadaczy chleba?

W dzisiejszych czasach posiadanie przez przedsiębiorcę konta na Twitterze czy Facebooku to nie szpan a zwykła konieczność. Nie mówię tutaj oczywiście o pani Jadzi która za rogiem sprzedaje warzywa ale o firmach które w sieci mogą znaleźć potencjalnych klientów na swoje usługi lub zwiększyć świadomość marki co w przyszłości może zaowocować jakąś konwersją.

Zauważyłem jednak że wiele firm pojawia się w serwisach społecznościowych bo tak wypada, bo konkurencja już tam jest etc. Brak zdrowego podejścia do promowania marki może jednak bardziej zaszkodzić niż pomóc. Partyzanckie działania zahaczające o zwykłe spamowanie czy "kampania" prowadzona bez pomysłu, raczej po omacku może przynieść odwrotny do zamorzonego skutek.

W ten sposób zamyka się pewne koło. Ja jestem użytkownikiem danego serwisu społecznościowego żeby komunikować się z moimi znajomymi oraz być na bieżąco z branżą która mnie interesuje. W kręgu moich zainteresowań pojawiają się więc moi znajomi oraz wybrane fanpage czy tagi. Teoretycznie powinienem być szczęśliwym człowiekiem bo mam to czego tak na prawdę mi potrzeba w danym serwisie.

Niestety, taka sytuacja nie jest realna. Po pewnym czasie każdy z obserwowanych tagów zostaje zaspamowany przez firmy uprawiające mizerny "self promołszyn" /dla chcących sprawdzić zapraszam do subskrybcji tagu SEO na Blipie/. Gdyby tego było mało na Facebooku otrzymuję od dwóch znajomych propozycję zostania fanem strony prowadzonej przez ww firmę, która tam podpięła RSS z Blipa i jedzie dokładnie z tą samą treścią.

Powyższa sytuacja jest oczywiście tylko przykładem. Chcę jednak podkreślić że serwisy społecznościowe stają się strasznym śmietnikiem. Ciężko jest wygrzebać ciekawe informacje z całego szitu który jest publikowany.

Jako case udanego wdrożenia marki na Facebooka chciałbym podać przykład Michała Brańskiego i podstron jego serwisów grupy o2. Wpisy które tam są publikowane to swego rodzaju perełki z branży. Wiem że śledząc to co tam się dzieje będę mógł zawsze przeczytać coś ciekawego, i to ze źródeł których wcześniej nie znałem. Niestety ten przykład jest jednym z niewielu które mogę tutaj przytoczyć ...

Ok, to tak w kwestii chwilowych przemyśleń nad tym co się ostatnio dzieje. Do czego piję? Społeczności które teraz są dostępne na rynku będą się zmieniać z biegiem czasu, o ile już się nie zmieniły. Potencjał jaki w nich drzemie to istna kopalnia złota dla wielu firm. Te będą chciały owy potencjał wykorzystać. Dlatego już wkrótce proces promowania się firm na serwisach społecznościowych przybierze na rozmachu /już tworzone są narzędzie do zarządzania kampaniami w pakietach - np: Facebook+Twitter+NK/. Mam tylko nadzieję że osoby odpowiedzialne za działania marketingowe w danych firmach będą świadome tego że teraz bardziej opłaca się zainteresować czymś użytkownika niż atakować go bezwartościową papką informacji. Bardzo dobrym przykładem ostatniej ciekawegj akcji prowadzonej na Facebooku jest Eska Rock. Pomysłów można mieć wiele, trzeba ruszyć głową!

Przy okazji pytanie do ogółu. Jakich serwisów używacie do kontaktu ze znajomymi oraz do zbierania ciekawych informacji?

Mój top to:

  • Goldenline - do utrzymywania kontaktów biznesowych, obserwowania co zieje się w najciekawszych grupach
  • Facebook - do zbierania informacji z ciekawych fansitów
  • Blip - do obserwowania garstki ciekawych osób które tam są aktywne
  • Twitter - do obserwowania tych którzy nie korzystają z Blipa
  • NK - do dodawania komci. To żart oczywiście, nie mam NK ;)

Moim zdaniem ten pakiet zupełnie powinien wystarczyć każdemu komu trzeba czegoś więcej niż NK :)

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.