Strony WWW ciężkie, jak demo Dooma. Naprawdę potrzebujemy tych wszystkich danych?

Strony WWW ciężkie, jak demo Dooma. Naprawdę potrzebujemy tych wszystkich danych?18.08.2015 18:45

A gdyby tak wyrzucić ze stron WWW niepotrzebne ozdobniki, reklamy, multimedia i resztę śmieci? Wyobrażacie sobie Internet pełen białych stron z niebieskimi, tekstowymi linkami?

Strony WWW ładują się coraz wolniej

Jeszcze kilka lat temu pojawienie się nowej wersji którejś z popularnych przeglądarek było ważnym wydarzeniem. Użytkownicy wyczekiwali na nowe funkcje, w Sieci roiło się od informacji i komentarzy o nowych możliwościach czy usprawnieniach, a twórcy oprogramowania niezmiennie deklarowali, że udało się im przyspieszyć szybkość wyświetlania stron.

O tamtego czasu wiele się zmieniło – mało kogo obchodzą kolejne wersje przeglądarek, które aktualizują się w tle nie angażując uwagi użytkownika. Wprowadzane zmiany również są zazwyczaj niezauważalne, jednak gdy spojrzymy na udostępnianą przez twórców oprogramowania listę zmian, to bardzo często znajdziemy na niej informację o przyspieszeniu jakiejś funkcji, odpowiedzialnej za wyświetlanie stron.

Skoro od tylu lat narzędzia, zmieniające kod na to, co widzimy na ekranie stają się coraz wydajniejsze, to czas wyświetlania stron powinien być bliski zera. Nie jest? No właśnie.

Prędkość ładowania stron, Źródło zdjęć: © Fot. Hostersi
Prędkość ładowania stron
Źródło zdjęć: © Fot. Hostersi

Coraz więcej danych

Od kilku lat jedna z polskich firm hostingowych – Hostersi – publikuje wyniki badania szybkości wczytywania się stron. Z roku na rok widać tam przykrą dla użytkowników tendencję – strony ładują się coraz wolniej.

Są co prawda wyjątki, jak choćby niezmiennie szybka Wikipedia czy różne wahania, będące wynikiem zmiany wyglądu stron, ale czas ładowania wielu z nich staje się coraz dłuższy, sięgając nawet kilkunastu sekund.

To cena, jaką płacimy za nasze preferencje – w końcu większość z nas lubi ładnie wyglądające strony z dużą ilością zdjęć. Do tego dochodzą różne zewnętrzne pliki i reklamy, co dla przeciętnej strony daje w sumie coraz większą objętość przesyłanych i przetwarzanych przez przeglądarkę danych.

Strony WWW mają objętość klasycznych gier, Źródło zdjęć: © Fot. Twitter.com/xbs
Strony WWW mają objętość klasycznych gier
Źródło zdjęć: © Fot. Twitter.com/xbs

Przeciętna strona jak demo Dooma

Świetnie pokazuje to krążący po Sieci wykres, porównujący wagę stron do różnych, powszechnie znanych gier. Współczesna, przeciętna strona w Internecie niebawem osiągnie objętość taką, jak plik instalacyjny dema Dooma!

To droga, z której nie ma odwrotu? Nie będę udawał, że przeglądam Sieć za pomocą Lynksa czy innej przeglądarki tekstowej. Ale czasem, gdy widzę przeładowane różnymi zupełnie zbędnymi elementami strony, chciałbym powrotu czasów gdy strony wyglądały jak zwykły dokument tekstowy z wyróżnionymi na niebiesko linkami.

O tym, że nawet dzisiaj tak można, świetnie przekonuje strona WWW jednej z największych firm świata – należącego do Warrena Buffetta holdingu Berkshire Hathaway. Sami zobaczcie:

www.BerkshireHathaway.com
www.BerkshireHathaway.com

Innym przykładem jest również popularny serwis Craigslist:

www.Warsaw.Craigslist.pl
www.Warsaw.Craigslist.pl

Piękno tkwi w prostocie

Jasne, że przy odrobinie chęci można z innymi stronami osiągnąć podobny efekt choćby przy pomocy narzędzi takich, jak Style ze starej wersji Opery czy dodatek Stylish, ale chodzi mi raczej o zasadę, niż porywanie się z motyką na Słońce i walkę z obecnym wyglądem Internetu. O sytuację, w której najważniejsza jest treść, a forma jej podania po prostu nie przeszkadza, a nie – jak obecnie – nieraz dominuje w przekazie.

Pewnie po jakimś czasie takie jednolite, skupione na tekście strony okazałyby się nie do wytrzymania, ale sądzę, że na razie byłyby miłą odmianą po przeładowanym multimediami i wymyślnym formatowaniem Internecie. Pomarzyć zawsze można.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.