Szablony i procedury - ułatw sobie codzienne zadania

Szablony i procedury - ułatw sobie codzienne zadania10.03.2010 20:10
Kira Czarczyńska

Spora część z nas ma codziennie do czynienia z podobnymi, powtarzającymi się zadaniami. Odpowiadamy na maile, tworzymy dokumenty, rozpisujemy rozmaite listy i plany, umawiamy spotkania, rozmawiamy przez telefon...

Wszystko to zajmuje nam sporo czasu nie dlatego, że jest jakoś szczególnie skomplikowane, ale wyłącznie z tego powodu, że zazwyczaj nie korzystamy z szablonów...

Spora część z nas ma codziennie do czynienia z podobnymi, powtarzającymi się zadaniami. Odpowiadamy na maile, tworzymy dokumenty, rozpisujemy rozmaite listy i plany, umawiamy spotkania, rozmawiamy przez telefon...

Wszystko to zajmuje nam sporo czasu nie dlatego, że jest jakoś szczególnie skomplikowane, ale wyłącznie z tego powodu, że zazwyczaj nie korzystamy z szablonów...

Czym są szablony i jak z nich korzystać?

Niby taka prosta rzecz, ale sporadycznie tylko widuję wykorzystanie szablonów w codziennej pracy. Nawet biurowej, gdzie wydawałoby się pomysł ich stworzenia i użytkowania nasuwa się samoistnie. Niestety jednak, panie sekretarki za każdym razem prowadzą rozmowę inaczej, a handlowcy - o ile nie dostaną formularzy "odgórnie" - każdą kolejną ofertę tworzą praktycznie od początku.

Tak naprawdę, każda powtarzalna czynność może być znacznie łatwiejsza, jeśli stworzymy sobie do niej szablon. Mogą to być:

  • odpowiedź na e-maile klientów
  • oferty handlowych
  • przebieg rozmowy telefonicznej
  • dokumenty firmowe
  • notatki służbowe
  • różnego rodzaju harmonogramy
  • listy \To Do\ (do zrobienia - zadania)
  • odpowiedzi na reklamacje
  • ...i wiele innych codziennie używanych

W większych firmach zwykle istnieją odgórnie stworzone i wdrożone procedury wraz z odpowiednimi formularzami. Małe przedsiębiorstwa niestety nie doceniają zazwyczaj tego, jak cenne i pomocne w podnoszeniu wydajności pracowników może być tworzenie szablonów. Warto w takiej sytuacji zrobić je sobie samodzielnie - w końcu oszczędzi nam to później sporo pracy.

Szablony wiadomości e-mail

Pierwszą czynnością każdej osoby wykorzystującej korespondencję elektroniczną powinno być stworzenie stopki maila automatycznie dodawanej do każdej wiadomości. Oszczędzi nam to naprawdę potężną ilość czasu, którą poświęcamy na wpisywanie za każdym razem takich danych, jak:

  • imię i nazwisko
  • nazwa firmy oraz zajmowane w niej stanowisko
  • dane teleadresowe i kontaktowe

Unikniemy też przy okazji ryzyka popełnienia błędów, nieuniknionych jeśli w pośpiechu, za każdym razem, wpisujemy to wszystko ręcznie.

Kiedy już ustawimy stopkę, warto również stworzyć sobie kilka szablonowych odpowiedzi - np. potwierdzenie otrzymania dokumentów pocztą, informacji o profilu działalności firmy, potwierdzenia zgody (lub jej braku) na przesłanie oferty handlowej, potwierdzenie czy umówienie spotkania, etc. Typ szablonów zależy oczywiście od tego, jakiego rodzaju e-maile najczęściej wysyłamy.

Szablony programu Microsoft Word

Nadal najczęściej używany edytor, Microsoft Word, posiada bardzo użyteczną opcję tworzenia szablonów. Stykamy się z nią przeważnie tylko w oknie pojawiającym się przy uruchamianiu programu - mamy tam zakładki z szablonami różnych not, życiorysów, raportów czy listów. Możemy w bardzo prosty sposób dodać sobie własne - na przykład papier firmowy czy stworzoną przez siebie listę obecności.

Wystarczy tylko:

  • sformatować odpowiedni dokument normalnie, w programie Word
  • wybrać menu Plik a następnie Zapisz jako...
  • z listy Zapisz jako typ: wybieramy Szablon dokumentu programu Word (.dot)*
  • zapisujemy nasz szablon w katalogu Szablony Microsoft Office (powinien automatycznie ustawić się po wybraniu tego typu pliku)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://lajfmajster.pl/images/2010/03/szablonword.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://lajfmajster.pl/images/2010/03/szablonword.jpg)

Przy ponownym uruchamianiu Worda nasz szablon będzie dostępny wraz z innymi w oknie wyboru. Dzięki temu możemy tworzyć nowe dokumenty cały czas opierając się na istniejącym wzorze. Oszczędzimy sobie mnóstwa pracy związanej z pisaniem od początku.

Szablony ofert handlowych

Nawet, jeśli nasza firma ma bardzo zróżnicowaną ofertę, możemy znacznie sobie uprościć jej przedstawianie - czy to mailowo, czy na piśmie. Wystarczy wypunktować sobie w szablonie na przykład takie elementy jak:

  • \W związku z rozmową telefoniczną z dnia .......... przesyłam ofertę dotyczącą ..........\
  • \Charakterystyka produktu ............\
  • \Najważniejsze cechy produktu ...........\
  • \Myślę, że ten produkt będzie najlepiej dopasowany do Państwa potrzeb, ponieważ .........\
  • \W razie dodatkowych pytań proszę o kontakt pod numerem ........... w godzinach ...........\
  • podpis, dane kontaktowe

Dzięki temu nasze oferty zawsze będą czytelne - a przy okazji ich tworzenie zajmie nam znacznie mniej czasu.

Znacznie łatwiej jest, jeśli przedstawiamy za każdym razem bardzo podobne dane dotyczące propozycji dla klienta. Możemy wręcz zrobić sobie "gotowca", do którego dopiszemy lub z którego wytniemy odpowiednie informacje.

Szablony rozmów telefonicznych

Wbrew pozorom tu także naprawdę warto stworzyć sobie pewien konkretny schemat. Jest to przydatne zwłaszcza wtedy, gdy dzwonimy w celu przedstawienia oferty bądź umówienia siebie czy kogoś innego na spotkanie. Typowy schemat rozmowy to na przykład:

  • przedstawienie siebie, podanie nazwy firmy
  • krótkie (jedno zdanie) przedstawienie sprawy, z którą dzwonimy
  • poproszenie o połączenie z osobą decyzyjną (np. w kwestii zakupu oprogramowania jeśli taką mamy ofertę)
  • krótka informacja w jakiej sprawie się kontaktujemy (można ją sobie nawet wprost rozpisać)
  • rozwinięcie rozmowy (wypunktuj sobie konkretne tematy, które chcesz poruszyć)
  • zakończenie rozmowy - podanie odpowiednich danych (należy je sobie wypisać w szablonie), umówienie się na spotkanie bądź przesłanie dokładniejszej oferty mailem

Czasami pracując w stresie możemy o niektórych sprawach zapomnieć, co oczywiście niekorzystnie wpłynie na efekt rozmowy. Jeżeli będziemy mieli wszystko rozpisane i wypunktowane, nie ma w zasadzie możliwości pominięcia najważniejszych aspektów rozmowy.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.